معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی:

سال ۹۵،‌ سال شکوفایی صنایع دستی است

۱۳۹۴/۱۲/۲۴ - ۱۳:۱۱:۱۳
کد خبر: ۳۸۴۱۱۴
سال ۹۵،‌ سال شکوفایی صنایع دستی است
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی: در سال 94 زیرساخت‌های مناسبی آماده شده است که سال 95 را به ‌عنوان سال شکوفایی صنایع دستی خواهیم داشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، بهمن نامور مطلق در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران افزود: هنرهای سنتی و صنایع دستی، ما را با نوروز پیوند می دهد و مراسم های سنتی نوروز همگی بخش های مهمی هستند که باید از آنها صیانت کرد و نباید به یک کارناوال تبدیل شوند.

وی گفت: در جایی مثل ایران که خاستگاه نوروز است نباید برای گذران تعطیلات نوروزی به خارج سفر کنیم و باید جلوی این فرهنگ غلط گرفته شود.

نامور مطلق افزود:‌ امسال بیش از 550 بازارچه سنتی در سراسر ایران خواهیم داشت که گزارش مالی نوروز برای هنرمندان در سال گذشته در این دست بازارچه ها 25 میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به برنامه های نوروز گفت: برپایی کارگاه های سنتی در نوروز بیش از 800 عدد خواهد بود که آماده پذیرایی از مسافران برای آشنایی با صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: یکی از اهداف این سازمان در سال جدید،‌ پایین آوردن قیمت صنایع دستی است.

وی گفت: در سال جدید، برگزاری مراسم نشان ملی را خواهیم داشت که در سال گذشته نیز در این مراسم 1100 اثر توانستند این نشان را بگیرند.
 
نامور مطلق افزود: از مزایای برگزاری مراسم نشان ملی،‌ اصلاح مواد اولیه برخی کالاها و ورود به مرحله تولید انبوه است.
 
وی گفت: 9 اثر نامزد دریافت جایزه برتر جهانی شدند که در این زمینه در سال گذشته در حوزه سفال، اثر برگزیده داشتیم.

 

نامور مطلق تاکید کرد: ‌توانستیم نخستین بار، دو شهر اصفهان و تبریز را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در سال گذشته داشته باشیم.

 

در حوزه صنایع دستی در حال بازگشت به عرصه جهانی هستیم

وی گفت: در حوزه صنایع دستی در حال بازگشت به عرصه جهانی هستیم و سال آینده بزرگترین نشستهای صنایع دستی در ایران برگزار خواهد شد و امیدواریم به سمت مدیریت صنایع دستی در جهان گام برداریم.

 

معاون دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی افزود: از دستاوردهای ما در سال گذشته،‌ انتخاب اصفهان به عنوان شهر خلاق از طرف یونسکو بود و شهر رشت هم بعنوان شهر خوراکی ها و گردشگری نشان دریافت کرد.

 

وی گفت: برای سال آینده طرح شهر ملی صنایع دستی را آماده کرده ایم که این طرح در کنار شهر جهانی مطرح می شود و مشهد و لالجین (همدان) بعنوان نامزدهای اصلی شهر ملی صنایع دستی مطرح شده اند.

 

سال 95 همچنین به عنوان سال سنگ های قیمتی نامگذاری شده است

نامور مطلق تاکید کرد: سال 95 همچنین به عنوان سال سنگ های قیمتی نامگذاری شده است و برنامه های مفصلی برای ترویج و تولید این صنعت در کشور داریم چرا که سود حاصل از سنگ های قیمتی به حدود 500 میلیون دلار می رسد و امیدواریم بتوانیم سهمی از این بازار داشته باشیم.

 

وی با اشاره به فرجام رسیدن برجام در سال 94 گفت: بعد از برجام، استقبال ها از صنایع دستی ایران بیشتر شده است.

 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی درخصوص فروشگاه های مجازی صنایع دستی افزود: تاکنون 170 فروشگاه مجازی راه اندازی شده است.

 

رشد صادرات صنایع دستی در سال 94،‌ 18 درصد بوده است

وی تاکید کرد: رشد صادرات صنایع دستی در سال 94،‌ 18 درصد بوده و رشد فروش در داخل هم به 60 درصد رسیده است.

 

نامور مطلق در پایان به برگزاری نمایشگاه هزاردستان اشاره کرد و گفت: ‌در این نمایشگاه هزار اثر برتر صنایع دستی معرفی خواهد شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز