پس از تخریب آثار باستانی تیمره صورت گرفت؛

سنگ‌نگاره ۱۷هزار ساله در آغوش مردم

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۱۱:۱۸:۵۹
کد خبر: ۳۹۷۷۹۸
سنگ‌نگاره ۱۷هزار ساله در آغوش مردم
بلافاصله پس از تخریب تیمره دستور توقف تخریب سنگ‌نگاره‌ها صادر شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دوستداران میراث فرهنگی در اعتراض به تخریب سنگ‌نگاره‌های 17 هزار ساله تیمره توسط معدنکاران و شرکت‌های راهسازی فعال در این منطقه روز جمعه زنجیره انسانی تشکیل می‌دهند.

کتیبه سنگی از کهن‌ترین نشانه‌های تمدن بشری در منطقه تیمره، بعد از گذشت 17 هزار سال بر اثر فعالیت معدنکاران تخریب شده است. در حالی که پیش از این فرماندار شهرستان خمین، سه میلیارد و 500 میلیون ریال از اعتبارات شهرستان را برای ایجاد نخستین موزه هنرهای صخره‌ای و سنگ‌نگاره‌ای اختصاص داده بود.

  صدور مجوز معدنکاری بدون استعلام از میراث فرهنگی

تخریب‌های صورت گرفته در تیمره واکنش مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی و دوستداران و کارشناسان میراث فرهنگی را در پی داشته است. به گفته سید‌محمد حسینی، با پیگیری‌های انجام شده بلافاصله پس از تخریب تیمره دستور توقف تخریب سنگ‌نگاره‌ها صادر شده است. او آسیب‌های وارد شده را به سبب ایجاد راه‌های دسترسی و فعالیت‌های معدنی دانست و بیان کرد: «با وجود اینکه این مجموعه ثبت ملی شده است،  اداره کل منابع طبیعی و محیط‌زیست بدون استعلام از میراث فرهنگی استان اقدام به صدور مجوز کرده و به دنبال آن سازمان صنایع و معادن نیز پروانه بهره‌برداری از منطقه را صادر کرده است.»

همچنین این مقام مسئول از قرار گرفتن طرح مشخص کردن نقشه عرصه و حریم سنگ‌نگاره‌ها در دستور کار فوری خبر داد تا از این طریق از آسیب‌های بعدی جلوگیری شود.

حالا پس از این اتفاقات، اعتراضات مردمی شکل گرفته و قرار است جمعه پیش‌رو، زنجیره انسانی در اعتراض به تخریب میراث‌های فرهنگی ایران زمین تشکیل شود که نشان از حساسیت جامعه به میراث فرهنگی و پیشینیه تاریخی دارد. گرچه نخستین بار نیست که زنجیره انسانی به این شکل تشکیل می‌شود و پیش از این در شهرستان جاسک، استان هرمزگان و در شیراز سابقه داشته است، اما باید دید مردم خمین چقدر از این طریق می‌توانند صدای نفس‌های آخر تیمره را به گوش مسئولان برسانند و مانع از تخریب‌های بعدی سنگ‌نگاره ١٧ هزار ساله شوند.

منبع: ریحانه جاویدی- فرهیختگان

نظر شما