در گفت و گو با نویسنده کتاب عطار باشی عنوان شد

کنگر فرنگی حافظه را تقویت می کند

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۹:۰۵:۳۵
کد خبر: ۳۹۸۶۸۲
کنگر فرنگی حافظه را تقویت می کند
نویسنده کتاب عطارباشی از تاثیر کنگر فرنگی بر تقویت حافظه خبر داد و گفت: آرتیشو یا همان کنگر فرنگی برای سلول های مغز بسیار مفید است. به همین جهت مصرف این سبزی برای کسانی که بیشتر فعالیت فکری دارند، تجویز می شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مهناز افشار با بیان اینکه آرتیشو یا کنگر فرنگی نوعی گیاه یک ساله، بومی جنوب اروپا و کناره مدیترانه، اظهار کرد: غنچه این گیاه خوراکی و بیشتر به صورت آب پز پخته می شود. کنگر فرنگی گیاهی است علفی که در ایران نیز پرورش داده می شود و در طب جدید عصاره آن به صورت آمپول یا قطره به نام کوفیتول تجویز می شود.

وی افزود: آرتیشو یک سبزی سالم و سرشار از ویتامین های A،B و املاح  معدنی مانند منگنز و فسفر و همچنین دارای طبیعت گرم و کمی خشک است.

خواص درمانی آرتیشو

این کارشناس طب سنتی در ادامه یکی از خواص کنگر فرنگی را تقویت حافظه دانست و اضافه کرد: آرتیشو برای سلول های مغز بسیار مفید است. به همین جهت  مصرف این سبزی برای کسانی که بیشتر فعالیت فکری دارند، تجویز می شود.

به گفته او آرتیشو از جمله سبزی هایی است که اشتها را باز و خون را تصفیه می کند. مقدار اوره را پایین  می آورد، همچنین قلب را تقویت کرده و قوای بدن را ثابت نگه می دارد. این گیاه همچنین کبد را  تمیز و اعمال کبد را تنظیم می کند. از جمع شدن چربی در کبد جلوگیری می کند. کسانی که کبد چرب دارند، بهتر است از آرتیشو استفاده کنند.

افشار یادآور شد: کنگر فرنگی یبوست های ناشی از عدم صفرا را برطرف می کند. ترشح صفرا را افزایش می دهد و یرقان مزمن را درمان می کند.در هضم غذا موثر است و گاز و نفخ معده را از بین می برد. همچنین در درمان ورم روده بسیار موثر است و زخم های ریه و روده را درمان می کند.

نویسنده کتاب عطار باشی گفت: از دیگر خواص این گیاه این است که موجب دفع ادرار شده و تب بر و در درمان روماتیسم نیز موثر است. آرتیشوبه خاطر قند و نشاسته ای که دارد، برای ورزشکاران و کارگرانی که به کارهای سخت بدنی اشتغال دارند، نیز مفید است.

با باور او آرتیشو یکی از بهترین سبزیجاتی است که کلسترول را از بین می برد. مشاهده شده که در بیماری Atherosclerosis، کلسترول خون به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است. Cynarin در آرتیشو باعث می شود تری گلیسیرید به مقدار زیادی کاهش پیدا کند و برای پختن میوه آرتیشو باید آن را در ظرف کم آب قرار داد و بعد با شعله ای بسیار ملایم حرارت داد تا خواص خود را از دست ندهد.

افشار تاکید کرد: مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند، باید از خوردن این گیاه پرهیز کنند، زیرا شیر مادر را خشک می کند.

برگ و ساقه کنگر فرنگی

وی ادامه داد: در عصاره برگ و ساقه گیاه کنگر فرنگی، ماده ای به نام کوفیتول وجود دارد که در تنظیم اعمال کبد موثر است. این عصاره از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند و عصاره تازه برگ و ساقه این گیاه، در رفع عوارض کمبود ویتامین C مفید است.

نویسنده کتاب عطارباشی تاکید کرد: استفاده موضعی از برگ این گیاه، برای جلوگیری از ریزش مو و رفع خارش پوست توصیه شده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز