به بهانه به شهادت رسیدن ۳ محیط بان کمتر از ۴۸ ساعت؛

رنج‌های بی پایان محیط‌بانان در راه محیط زیست

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۰۷:۵۰:۲۶
کد خبر: ۴۲۲۴۹۳
رنج‌های بی پایان محیط‌بانان در راه محیط زیست
خبر تلخ ، کوتاه و تکراری است 3 محیط بان کمتر از 48 ساعت به قتل رسیدند ؛ میان کسانی که سعی در حفاظت از محیط زیست دارند، سخت ترین وظیفه بر دوش محیط بانان است، افرادی که با وجود خطرهای جانی و مشکلات مالی، صادقانه و خالصانه به محیط زیست خدمت می کنند.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری برنا، هنوز 48 ساعت از شهادت دو محیط بان مظلوم- شهید «محمد دهقانی» و شهید «پرویز هرمزی» -نگذشته بود که خبر مجروح شدن یک محیط بان دیگرهم منتشر شد. گویا مصیبت های محیط زیست ایران و مشکلات محیط بانان تمامی ندارد، چرا که ساعاتی بعد، محیط بان مظلوم «منوچهر شجاعی» به علت وارد شدن جراحات شدید به شهادت می رسد.

محیط بان عاشق محیط زیست است

«سعید ارشادی» محیط بان و مسئول یگان حفاظت خراسان جنوبی، از محیط بانانی است که از مشکلات و شیرینی های محیط بانی صحبت می کند. ارشادی سابقه 15 سال کار دامپزشکی داشته است اما به دلیل عشق وعلاقه به محیط زیست، شغلش را رها می کند و محیط بانی را انتخاب می کند.

ارشادی در این باره به خبرنگار اجتماعی برنا می‌گوید: «با وجود اینکه به طور رسمی استخدام بودم، به خاطر عشق وعلاقه به محیط زیست از دامپزشکی درخواست انتقال به محیط زیست دادم و در حال حاضر پنج سال است که در محیط زیست خدمت می کنم.» 

ارشادی که خودش زمانی شکارچی بوده است اظهارکرد: «شکار کردن در ذات من نبود، بودن در طبیعت تا زمانی لذت بخش است که شکاری صورت نگیرد.خیلی از شکارچیان را اطراف خودم دیدم که سرنوشتشان هرگز ختم به خیر نشد.»

این محیط بان همچنین می گوید : «از وقتی به محیط زیست آماده ام مشکلات شغلم بیشتر شده و درآمدم کمتر؛ با این حال احساس آرامش و رضایت خاطری که به دست آوردم قابل مقایسه با هیچ شغل دیگری نیست. کار محیط بان تماما با عشق وعلاقه ی خالص به محیط زیست همراه است»

وی به ضعف قانون درباره حفاظت از محیط بانان اشاره کرد و گفت:  شکارچی را با هزار زحمت دستگیر می کنیم و تحویل مراجع قانونی می دهیم ولی قانون اینقدر ضعیف است که  خیلی راحت شکارچی را آزاد می کند.

ارشادی معتقد است شکار به هیچ عنوان شایسته انسانیت نیست اما با این حال بهتر است پروانه شکار برای کسانی که هزینه های گزاف جهت خرید اسلحه و گرفتن مجوز کرده اند صادر شود: «گرفتن جان یک حیوان در هر صورت ناپسند وآزار دهنده است، اما زمانی که برای شکارچیان قانونمند هم مجوز صادر نمی شود، ممکن است آن ها سعی کنند به شکل غیرقانونی شکار کنند و درگیری و نزاع بیشترشود، بنابراین چاره ای نیست و رسیدن به یک نقطه مطلوب، زمان بسیاری خواهد برد.

حقوق پایین  و  نبود امنیت جانی

سعید ارشادی می گوید : با اتفاقات اخیر باید گفت مساله دیگر  سطح پایین حقوق محیط بانان نیست ما امنیت جانی نداریم.

او افزود : مسئولان باید به داد محیط بانان مظلوم برسند،.یک شکارچی چگونه به خودش اجازه می دهد قلب و سر یک محیط بان را نشانه بگیرد؟ به کدامین گناه در کمتر از 48 ساعت سه محیط بان شهید می شوند؟ یک شکارچی چگونه به خودش اجازه می دهد قلب و سر یک محیط بان را نشانه بگیرد؟

لزوم تغییر قانون به نفع محیط بانان

محمود رضا خسروی 26 سال سابقه ی خدمت در محیط زیست دارد و10 سالی می شود  که فرمانده یگان حفاظت منطقه کویر است. او در خصوص سختی های محیط بانی در مناطق کویری به برنا می گوید: کویر به علت اکوسیستم خاصی که دارد در هفت سال گذشته با خشکسالی های پی درپی مواجه بوده و طی سال های گذشته چندین بار دمای هوا به بالای پنجاه درجه رسیده است.گاهی تنفس در این هوا بسیار مشکل می شود.»

 خسروی دلیل انتخاب شغل محیط بانی با وجود سختی های بسیار را، علاقه عمیق به حیات وحش و محیط زیست می داند.

خسروی  در ادامه تصریح کرد: باید درقوانین تجدید نظر شود تا قوانین دست و پا گیر مجوزی برای جانیان نباشد که بتوانند در هر حالتی از جان خود دفاع کنند، در حالی که محیط بان به خاطر نقص قوانین امکان دفاع نداشته باشد.

وی افزود: تیراندازی وبه شهادت رساندن محیط بانان، معلول تصمیم های نادرست و نسنجیده ی بسیاری از مسئولان است. طبق قانون نگهداری و حمل مواد منفجره و اسلحه، بدون مجوز جرم محسوب می‌شود وخلاف قانون است.

وی در پایان ضمن تاکید بر این نکته که باید صلاحیت اشخاصی که خواهان گرفتن مجوز شکار هستند بررسی شود گفت: در غیر این‌صورت افراد با اسلحه های بدون مجوز و غیرقانونی خود دست به شکار می زنند و زمانی که با محیط بانان درگیر می شوند، دست خود را به خون سبز پوشان بی ادعا آلوده می کنند.

 این فرمانده یگان حفاظت منطقه کویر، ضمن ابراز همدردی با خانواده های داغدیده سه محیط بان شهید، گفت: بهای پاسداری خالصانه از محیط زیست کشور، مظلومانه جان دادن نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز