در ششمین نشست تخصصی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی مطرح شد:

بالا بردن سواد رسانه‌ای، برخورد حکیمانه با فضای مجازی است

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۱۲:۰۷:۵۴
کد خبر: ۴۲۲۹۶۳
بالا بردن سواد رسانه‌ای، برخورد حکیمانه با فضای مجازی است
ششمین نشست تخصصی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی با حضور دکتر سید مرتضی موسویان؛ رئیس مرکز توسعه ی فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حسن خجسته؛ رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و برخی مدیران شبکه های رادیویی و تلویزیونی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی، مرتضی مفید نژاد؛ قائم مقام مرکز مطالعات راهبردی ژرفا در ششمین نشست تخصصی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی گفت: در زمانی به سر می بریم که برخورد حکیمانه با شبکه های ماهواره ای و رسانه های مجازی به عنوان تنها راه منطقی و عقلانی استفاده از فرصت ها و مصونیت از تهدیدهای شبکه ها و رسانه های مجازی، در میان اندیشمندان کشور پذیرفته شده است و پژوهش های مرکز مطالعات راهبردی ژرفا حاکی از آن است که بالا بردن سواد رسانه ای جامعه، یکی از مهمترین مصادیق برخورد حکیمانه با شبکه های ماهواره ای و رسانه های مجازی است.

حسن خجسته؛ رئیس هیات علمی همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی با اشاره به اینکه سواد رسانه ای در ایران موضوع جدیدی است تاکید کرد: بحث اخلاق حرفه ای، اخلاق رسانه ای و اخلاق استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی از موضوعاتی است که لازم است در ایران به شکل بومی مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوانیم سواد رسانه ای را به شکل یک علم و دانش بومی بازتولید کنیم.

سید مرتضی موسویان؛ رئیس همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی ضمن تایید سخنان حسن خجسته خاطر نشان ساخت: افزایش سواد رسانه ای جامعه به تنهایی برای استفاده از فرصت های فضای مجازی و مقابله با تهدیدهای آن کفایت نمی کند و لازم است مسئولیت اجتماعی همه ی کاربران اینترنت و فضای مجازی افزایش یابد.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی یعنی اینکه هر یک از تولید کنندگان محتوا باید مسئولیت آنچه را تولید می کنند برعهده بگیرند و اگر بتوانیم با تعریف ساده ای از هنجارها این مسئولیت را در بین تک تک اعضای جامعه تسری دهیم، کار بزرگی انجام داده ایم.

وی پیوند سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تنها راه  سالم سازی فضای مجازی، واگذار کردن مسئولیت به تک تک اعضای جامعه ی ایرانی است زیرا تنها در این صورت است که نگاه افراد به تمامی مطالب و محتواهای این فضا انتقادی شده و یاد می گیرند چگونه یک مطلب را تحلیل نمایند و  خوب را از بد تشخیص دهند، بالا بردن سواد رسانه ای در جامعه تنها  با  یک جریان سازی مستمر امکان پذیر است.

لازم به ذکر است همزمان با برگزاری همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شرکت در این همایش می‌توانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه نمایند.

نظر شما