زنانی که با وجود کار یکسان، دستمزدشان کمتر است

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۰۹:۳۲:۵۱
کد خبر: ۴۲۵۳۷۹
زنانی که با وجود کار یکسان، دستمزدشان کمتر است
کمتر بودن دستمزد زنان نسبت به مردان مسئله‌ای نیست که تازگی داشته باشد اما هنوز چاره ای اساسی برای از بین رفتن این مشکل اندیشیده نشده و بسیاری از زنان در شرایط کاری یکسان با مردان حقوق کمتری دریافت می کنند.

به گزارش خبرنگار زنان خبرگزاری برنا، اختلاف  دستمزد زنان و مردان در شرایط  کاری کاملا مشابه، معضلی است که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها وجود دارد وعوامل مختلفی به این مسئله دامن می زنند. طبق «شاخص جهانی شکاف جنسیتی» که توسط مجمع جهانی اقتصاد تعریف شده است، کشورهای ایسلند،فنلاند،نروژ،سوئد و دانمارک بهترین کشورها از لحاظ برابری دستمزد زنان و مردان شناخته شده اند.

این شاخص همچنین کشورهای مالی،سوریه،چاد،پاکستان و یمن را در پایین ترین رده برابری دستمزد نشان می دهد که اختلاف حقوق زن ومرد در آن به شدت زیاد است و اغلب حقوق کمتری به زنان اختصاص پیدا می کند.  

ایران هم از جمله کشورهایی است که در بسیاری از مشاغل زنان در قبال کاری که در شرایط کاملا یکسان با مردان انجام می دهند، مبلغ کمتری به عنوان دستمزد دریافت می کنند. با روی کار آمدن مجلس دهم که رکورد‌ دار حضور نمایندگان زن در 10 دوره مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب است، انتظار می رود مطالبات زنان به شکل جدی تری مطرح شوند و مشکلات ناشی از ناعدالتی جنسیتی به شکل اساسی تری حل شوند.

به شرکت های متقاضی نیروی خانم نروید

«نیلوفر» زنی 30 ساله و فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر است که تا به حال چندین شغل مختلف را تجربه کرده است. او درخصوص شرایط نابرابر کاری به خبرنگار برنا می گوید: خوشبختانه تا به حال پیش نیامده در قبال کار یکسان با همکاران آقا، حقوق کمتری دریافت کنم. اما همکاران خانمی داشته ام که نسبت به مردان کمتر دستمزد گرفته اند.

او همچنین معتقد است: زمانی که می‌خواهم رزومه کاری ام را برای شرکت جدیدی ایمیل کنم، به هیچ وجه سراغ شرکت هایی نمی روم که فقط نیروی خانم استخدام می کنند. معمولا این شرکت ها به دنبال متقاضی خانم هستند چرا که عمدتا می خواهند پول کمتری به زنان بدهند.

مردان خواستار ازدواج با زنان شاغل

فارغ ازاینکه زنان مجرد بسیاری وجود دارند که مخارج زندگی را به دلیل شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مختلف عهده دار هستند، بسیاری از مردان هم مایل به ازدواج با زنانی هستند که شاغل باشند تا به کمک همدیگر از پس خرج زندگی بربیایند.

«بهراد» یکی از مردانی است که معتقد است اگر روزی خواست ازدواج کند، شاغل بودن همسرش یکی از شروط اصلی او برای ازدواج است. وی در این خصوص به برنا گفت: شرایط اقتصادی به هیچ عنوان اجازه نمی دهد در یک خانه تنها یک نفر کار کند. خرج زندگی بسیار بالا رفته و به تنهایی نمی توان مخارج یک خانه را تامین کرد.

بهراد همچنین معتقد است شرایط اقتصادی یک بحث است ولی استقلال زنان بحث مهم تری است؛ قدیم تر ها می گفتند مردی که همسرش کار می کند، بی غیرت است. موضوعی که امروز خیلی خنده دار است ولی متاسفانه هنوز وجود دارد. انسان ها هر کدام علایق و اولویت هایی دارند. چرا باید زنی به دلیل جنسیت از کار کردن محروم شود یا دستمزدش نسبت به مردی که کارش با او یکسان است، کمتر باشد؟

مزایایی به نفع مردان  

«سمیه» مهندس نرم افزار و برنامه نویس کامپیوتر مجردی است که حدود 10 سال سابقه کار دارد. او تا به الان حقوق مساوی با همکاران مرد خود داشته است اما این مهم را مدیون تخصص خود می‌داند و می گوید: تبعیض جنسیتی در مشاغلی که زیاد تخصصی نیستند بیشتر مشهود است اما در شغل من بیشتر تخصص مد نظر است.

وی تصریح کرد: در محل کار من با وجود برابر بودن حقوق ها اما مزایایی که برای کارمندان در نظر میگیرند متفاوت است. به عنوان مثل سهمیه دندان پزشکی سالانه است. به این صورت که حدود 500هزارتومان به نیروهای مجرد اختصاص می‌گیرد،اما اگر کارمند آقا متاهل باشد این مبلغ به یک میلیون تومان می‌رسد در حالی که این سهمیه به زنان متاهل داده نمی شود.

نابرابری در دستمزد؛ خشونت جنسیتی

دکترامان الله قرایی مقدم، جامعه شناس معتقد است: نابرابری در پرداخت حقوق ریشه فرهنگی دارد و نوعی خشونت جنسیتی به حساب می آید.

وی علت این مسئله را ارزش های فرهنگی مختلف می داند و در این خصوص به خبرنگار برنا می گوید: یک سری ارزش‌ها مبتنی بر مردسالاری طی چند هزار سال ریشه گرفته و امروزه به صورت درآمد نابرابر درآمده است به این صورت که با وجود کارمساوی، دستمزد بین زن ومرد مساوی نیست.

قرایی مقدم با اشاره به نقش زنان در دو جنگ جهانی گفت: زنان در جنگ جهانی اول و دوم نشان دادند در کاری که انجام می دهند کم و کاستی وجود ندارد. چرا که خط تولید صنایع سنگین به عهده زنان بود و آن‌ها تجهیزات جنگ را آماده می کردند.     

این جامعه شناس با بیان آنکه مسئله تبعیض جنسیتی مختص به ایران نیست اظهار کرد: روال نابرابری جنسیتی در تمام دنیا وجود دارد چرا که مردم اغلب معتقدند زنان از پس بسیاری از کارها بر نمی آیند با این وجود ایران میان سایر کشورهای خاورمیانه به مراتب بهتر است.

قرایی مقدم ضمن تاکید برآنکه تغییر فرهنگ و تصویب قوانین برابری خواهانه به مرور وضعیت زنان را بهبود می بخشد خاطرنشان کرد: زنان ایرانی نهایتا این مسیر را طی می کنند و به حق خود می رسند اما دولت باید در زمینه احقاق حقوق زنان قوانین برابر تصویب کند.

حقوق کمتر، چون بالاخره مرد است دیگر!          

«سیما» به عنوان یک مترجم در یک شرکت خصوصی کار می کند.او بارها با نابرابری در محیط کار مواجه شده است و در این خصوص به خبرنگار برنا می گوید: یادم هست چند سال پیش در یک شرکت خصوصی کار می کردم.سر ماه متوجه شدیم همکاران آقا بیشتر از ما حقوق گرفته اند در حالی که در در شرایط استخدام چنین چیزی گفته نشده بود.

او ادامه می دهد: وقتی مسئله را با مدیر در میان گذاشتیم، هیچ دلیل منطق نیاورد و فقط گفت :« بالاخره مرد است، خرج بیشتری دارد» در حالی که من و همسرم هر دو کار می کنیم و اگر من کار نکنم او نمی تواند به تنهایی اجاره خانه را بدهد.آن زمان خودم هم چندین قسط داشتم که از حقوقم تامین می‌شد.

گزارش از: نیلگون جوادی

نظر شما