مسعود گودرزی در گفت‌وگو با برنا؛

وقف علمی نیاز ضروری جامعه امروز

۱۳۹۵/۰۵/۲۵ - ۱۱:۰۴:۱۹
کد خبر: ۴۴۵۹۵۴
وقف علمی نیاز ضروری جامعه امروز
معاون برنامه‌ریزی و توسعه استراتژیک گفت: باید به سمت وقف‌های علمی حرکت کنیم تا بتوان مراکز دانشگاهی را به توسعه و پیشرفت نزدیک‌تر کنیم زیرا این علم نافع در راستای نفع اجتماعی در جامعه اسلامی بکار گرفته می‌شود.

به گزارش گروه خبرنگار خبرگزاری برنا، مسعود گودرزی با اشاره به اینکه گروه صنعتی گلرنگ با فعالیت بیش از 12 هزار نفر در مجموعه، پشتیبانی از جایزه مصطفی(ص) را به عنوان وظیفه خود دانسته است، گفت: سالهاست که جای خالی چنین جایز‌ه‌ه­ایی کاملا حس شده و جایزه مصطفی(ص) توانسته این خلاء‌ها را پر کند.

گودرزی با بیان به اینکه امروزه نیازهای اساسی جوامع تغییر کرده و باید نیات واقفان بر این اساس تغییر کند، گفت: زمانی نیاز به ساخت و وقف مدرسه بود اما امروزه این پایه‌­ریزی علمی شکل گرفته و باید به دنبال توسعه علم در سطوح بالاتر برویم.

وی با اشاره به اینکه جایزه به دور از مسائل سیاسی و با تکیه بر ریشه­‌های علم، رسالت اصلی و حقیقی خود که توسعه علمی کشورهای اسلامی است را پیگیری می­‌کند، افزود: جایزه مصطفی(ص) با توجه به نام زیبایی که دارد شامل برکات زیادی خواهد شد و در آینده‌ه­ای نزدیک به یکی از جایزه‌­های مطرح و برتر دنیا تبدیل می­‌شود.

گودرزی ضمن تاکید بر اینکه وقف جایگاه رفیعی در دین اسلام دارد ولی متاسفانه این مهم هنوز به جایگاه رفیع خود در بین مردم نرسیده است، خاطر نشان کرد: این امر در دنیای غرب مورد توجه قرار دارد و به عنوان مثال دانشگاه‌ هاروارد از نیات واقفان و امور خیرخواهانه به وجود آمده و امروزه به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده است.

معاون برنامه­‌ریزی و توسعه استراتژیک گروه صنعتی گلرنگ خاطر نشان کرد: باید به سمت وقف­‌های علمی حرکت کنیم تا بتوان مراکز دانشگاهی را به توسعه و پیشرفت نزدیک­تر کنیم؛ زیرا این علم نافع در راستای نفع اجتماعی در جامعه اسلامی بکار گرفته می­‌شود و این درحالیست که جایزه­‎های علمی برتر دنیا با نگاه سیاسی و نفع خیلی کم برای مردم به دانشمندان اهدا می­‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرار مغزها، امروزه یکی از مشکلات کشورهای اسلامی است، گفت: این افراد به دلیل نبود فرصت برای بروز توانمندی‌­ها و البته توسعه کسب و کار مجبور به خروج از کشورشان شده‌­اند لذا جایزه مصطفی(ص) می­‌تواند با استفاده از ظرفیت­‌های دینی موجب بازگشت این افراد به کشورشان و البته مهاجرت معکوس و جذب نخبگان دیگر به کشورهای اسلامی شود.

معاون برنامه‌­ریزی و توسعه استراتژیک گروه صنعتی گلرنگ با بیان اینکه مجموعه گلرنگ نیز به عنوان یک بنگاه اقتصادی درک کرده که هیچ راهی به اندازه انجام کارهای خیرخواهانه تاثیرگذار نیست، گفت: سعی کردیم برای تحقق این مسئولیت اجتماعی کمک شایانی در راستای توسعه علم در دنیای اسلامی انجام دهیم.

به گفته گودرزی، ضمن تاکید بر اینکه جهان اسلام ظرفیت خوبی برای پرورش نخبگان دارد و باید از این مهم برای خلق ثروت، رفاه و برتری بهره برد و هنوز نخبگان جهان اسلام نتوانسته‌­اند به مدال­‌های برتر دنیا مانند نوبل دست یابند و این در حالیست که شرکت­‌های بزرگ مانند گوگل و البته سازمان­‌های بزرگ مانند ناسا از دانشمندان مسلمان استفاده می­‌کنند.

معاون برنامه‌­ریزی و توسعه استراتژیک گروه صنعتی گلرنگ اظهار کرد: بنابراین باید فضایی فراهم شود تا این افراد بتوانند در عرصه‌­های بین­ المللی حضور بیشتری یابند و تونایی­‌های موجود در کشورهای اسلامی را به رخ بکشند که جایزه مصطفی(ص) می­‌تواند به تحقق این مهم کمک کند.

نظر شما