وزیر بهداشت در دیدار اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:

مناطق محروم و مرزی اولویت وزارت بهداشت

۱۳۹۵/۰۵/۲۵ - ۱۴:۱۲:۴۹
کد خبر: ۴۴۶۱۶۵
مناطق محروم و مرزی اولویت وزارت بهداشت
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اولویت مناطق محروم و مرزی در اعتبارات وزارت بهداشت در دوره کنونی، گفت: امیدوارم که در ماه‌های باقی مانده بتوانیم در استان کهکیلویه و بویر احمد اقدامات موثری را انجام دهیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سید حسن هاشمی در دیدار اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ضمن قدردانی از رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، معاونان و مدیران بخش‌های مختلف و همچنین پرسنل این دانشگاه، گفت: اقدامات آنها جهادی بوده و باید توجه داشت که انجام دادن امور اجرایی در محیط‌های کوچک سختی‌هایی زیادی دارد و گاهی هم ممکن است همراه با بدنامی باشد.

هاشمی گفت: هدف همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمت کردن به مردم نیازمند بود و هیچ فردی هم عاری از عیب نیست البته هر فردی در مسئولیت بالاتری قرار گیرد، ممکن است خطاهای بیشتری هم داشته باشد و هیچ ادعایی نداریم که مسئولان این دانشگاه، اشکال و یا نقصی در مدیریت خود نداشته باشند و این ادعا در مورد من هم صادق است اما باید تغییرات ایجاد شده و وضعیت کنونی را با گذشته مقایسه کنیم.

وزیر بهداشت  با اشاره به اولین سفر خود به استان کهکیلویه و بویر احمد در اوایل سال 93، گفت: پس از آن دو بار دیگر به این استان سفر کردم و این سفر را به همراه رییس جمهور به استان کهکیلویه و بویر احمد آمدم و از طریق صدا و سیمای استان، از خدمات تمامی پرسنل بهداشتی و درمانی استان در قالب طرح تحول سلامت تقدیر کرد.

 هاشمی افزود: جامعه پزشکی از طریق تلویزیون و رسانه‌ها و فضای مجازی اطلاعاتی دریافت می‌کنند و ای کاش از طریق فضای مجازی اطلاعاتی کسب نمی‌کردند زیرا بیشتر باعث آزار آنها می شود و بخشی از آنها غیر منصفانه و بخشی هم نادرست و شایعه است.

ابلاغ چارت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تا کمتر از یک ماه آینده

وزیر بهداشت از ابلاغ چارت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تا کمتر از یک ماه آینده خبر داد و در خصوص فضاهای فیزیکی مورد نیاز این دانشگاه گفت: در سه سال گذشته هیچ اعتباری برای ساخت دانشکده و بخش‌های جدید وجود نداشته و در آنچه که هست و مغایر با ارقام اعلام شده و یا اعتبار مصوب در مجلس است، اعتباری برای توسعه فضاهای آموزشی و پژوهشی در نظر گرفته نشده است.

اولویت دولت اتمام پروژه‌های با 70 درصد پیشرفت فیزیکی است

 هاشمی خاطر نشان کرد: در ابتدای دولت برآورد شد که برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به 500 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالی که بودجه کشور حدود 100 هزار میلیارد تومان بود که باید برای هزینه‌های جاری مانند حقوق و دستمزد پرداخت می ‌شد و کل بودجه عمرانی کشور بسیار اندک بود که با این وجود برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام موجود به 30 تا 40 سال زمان نیاز داریم بنابراین دولت، پروژه‌هایی را در اولویت قرار داد که حداقل 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند و از امسال بر اتمام پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی حداقل 50 درصد توجه دارد.

به گفته وزیر بهداشت، به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرده‌ایم که پروژه ‌هایی که نمی‌توانیم آن تکمیل کنیم را آغاز نکنیم و امیدواریم که پروژه هایی که ساخت آنها آغاز شده تا پایان دولت به بهره برداری برسد.

هاشمی در خصوص تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای وزارت بهداشت افزود: هیچ ردیف جدیدی برای بکارگیری نیروی انسانی به جز مراکز درمانی افتتاح شده به ما اختصاص داده نشده و وزارت بهداشت در انتهای دولت هشتم حدود 230 هزار نفر پرسنل داشته اما، ما این وزارتخانه را با 460 هزار نفر پرسنل تحویل گرفتیم که حقوق 100 هزار نفر از آنها را خودمان باید پرداخت می‌کردیم و در بیمارستانی مانند امام حسن مجتبی(ع) دنا که حدود 2 میلیارد تومان درآمد دارد، 700 میلیون تومان باید به نیروی انسانی آن پرداخت شود.

وزیر بهداشت ضمن انتقاد از افرادی که موضوع فیش‌های حقوقی را برای برخی از گروه‌های پزشکی مطرح می‌کنند، تصریح کرد: اگر در بیمارستان‌ها، پزشکان، پرستاران، نیروی آزمایشگاه کار نکنند پس از چه راهی می خواهند هزینه‌های آنها را تامین کنند و مخارج بیمارستان‌ها را همین نیروهای انسانی تامین می‌کنند زیرا از دو دهه پیش به آنها اعلام کرده‌اند که بیمارستان، بخش‌ها و بیماران در اختیار جامعه پزشکی و تیم درمان باشد و یک سوم درآمد آن پس از کسورات را به آنها پرداخت می‌کنند.

اجازه تبدیل وضعیت نیروها را نداریم

وی ادامه داد: اجازه تبدیل وضعیت حتی یک نفر از نیروهای قراردادی و استخدام را به ما ندادند در حالی که از ابتدای مسئولیت ما در وزارت بهداشت 23 هزار نفر پرستار بازنشسته شده‌اند و طبق قانون باید به ازای هر نفری که شغل مفید دارد، باید یک نفر و در شغل‌هایی مانند خدماتی به ازای هر 3 نفر یک نفر جایگزین شود و نمی‌توان درب بیمارستان‌ها را بست و علاوه بر این 11 میلیون نفر بیمه شدند و بار اضافه‌ای به کار بیمارستان‌ها وارد کردند.

وزیر بهداشت با اشاره به قراردادی یا شرکتی بودن برخی از پرسنل وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: اگر نیروهای قراردادی و شرکتی تبدیل وضعیت و استخدام شوند، دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت وضعیت بهتری پیدا می‌کنند زیرا حقوق آنها توسط دولت پرداخت می‌شود و در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج باید 50 درصد از حقوق نیروها را خودش پرداخت کند و وزارت بهداشت از تبدیل وضعیت 100 هزار نیروی انسانی خود استقبال می‌کند و می‌تواند آن را صرف ساخت و ساز و توسعه زیرساخت‌ها کند.

وی تصریح کرد: برای تامین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در رشته‌هایی مانند پرستاری، مامایی و اعضای هیات علمی این اختیار را به ریس دانشگاه می‌دهیم که در صورت وجود منابع مالی، این نیروها را بکار بگیرند.

وزیر بهداشت همچنین برای تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای رشته‌های علوم پایه و آزمایشگاهی قول مساعد داد.

 هاشمی ضمن تاکید بر اولویت مناطق محروم و مرزی در اعتبارات وزارت بهداشت در دوره کنونی، تصریح کرد: امیدوارم که در ماه‌های باقی مانده بتوانیم در استان کهکیلویه و بویر احمد اقدامات موثری را انجام دهیم.

کارانه نیروها تا پایان سال گذشته پرداخت و تسویه می‌شود

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اصلاح تعرفه‌های پزشکی، گفت: بنا بود در سال اول کتاب تعرفه‌ها و در سال دوم تعرفه‌های گروه‌های غیر جراح و سایر گروه‌ها اصلاح شود و امیدوارم که در آینده این امکان فراهم شود و قول دادیم که در صورت اصلاح تعرفه‌ها، کارانه‌ها را ظرف مدت دو ماه به گروه‌های مختلف پرداخت می‌کنیم اما فاصله پرداخت 8 و 10 ماه قابل قبول نیست و بنا شد با تزریق اعتبارات، کارانه نیروها تا پایان سال گذشته پرداخت و تسویه شود.

تکمیل بیمارستان در حال ساخت

هاشمی از تکمیل بیمارستان در حال ساخت یاسوج با صرف اعتبار 40 میلیارد تومانی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: بیمارستان گچساران، کلینیک‌های ویژه، مرکز سوختگی و مرکز فوریت‌های پزشکی در آینده به بهره برداری می‌رسد.

وزیر بهداشت با اشاره به شرایط اقتصادی سخت دولت و رسیدن قیمت نفت به یک سوم و فروش نفت به 900 هزار بشکه در روز، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توافق انجام شده میزان تولید نفت کشور به حدود دو میلیون و 500 هزار بشکه رسیده و منابع مالی آن به تدریج وارد کشور می‌شود و در امور مختلف گشایشی ایجاد خواهد شد.

هاشمی ضمن تقدیر از رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به دلیل تصویب لایحه پیشنهادی دولت برای تامین کسری بودجه بیمه، افزود: در دو سال گذشته میزان کسری بودجه بیمه‌ها در بودجه عمومی کشور دیده نشده بود و هیچ ارتباطی هم به اجرای طرح تحول سلامت و اصلاح تعرفه‌ها ندارد و بیمه بجای 5 میلیون نفر افراد فاقد پوشش بیمه، 10 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داد اما باید اعتبار مورد نیاز آن را در نظر می‌گرفت و از طرفی ارزش دفترچه‌ها هم بنا بود که فقط برای بستری باشد دارای ارزش برای خدمات سرپایی هم شد اما خوشبختانه در کمیسیون برنامه و بودجه ابتدا 5 هزار و سپس 8 هزار میلیارد تومان که میزان واقعی مطالبات واقعی ما بود تصویب شد که امیدواریم این هفته در صحن علنی مجلس نیز رای بیاورد تا مشکلات ما حل شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: از کل اعتبارات وزارت بهداشت حدود 19 درصد برای حقوق و دستمزدها اختصاص می‌یابد و 81 درصد دیگر برای ساخت و سازها، توسعه و تحهیزات هزینه می‌شود و برای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج حدود 50 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی تامین کرده‌ایم.

 هاشمی اصلاح تعرفه‌ها را عاملی برای مثبت شدن تراز مالی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای نخستین بار دانست و گفت: در دوران گذشته دانشگاه‌ها همواره بدهکار بودند و امیدوارم مجلس شورای اسلامی ساز و کاری در نظر بگیرد که ما مجبور نباشیم برای پرداخت بدهکاری خودمان وام بگیریم و یا من بجای اینکه به دنبال انجام وظایف در وزارت بهداشت باشم مجبور نباشم برای گرفتن مطالبات وزارت بهداشت وقت خود را بگذارم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بیمه‌ها طبق قانون باید ظرف مدت دو هفته پس از تحویل مدارک بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و داروخانه‌ها 60 درصد مطالبات و در فاصله 3 ماه باید 40 درصد باقی مانده را پرداخت کند.

هاشمی در ادامه گفت: در دولت یازدهم بسیاری از دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه سلامت برطرف شد به عنوان نمونه قانون بیمه همگانی که 20 سال پیش تصویب شده بود در این دولت اجرا شد و یا در دوران گذشته دو بار تصویب شده بود که مردم 30 درصد خدمات و دولت 70 درصد را پرداخت کند اما در ابتدای این دولت، میزان پرداختی مردم حدود 70 درصد بود اما در حال حاضر این مقدار کاهش چشمگیری یافته است.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات مورد نیاز این دانشگاه را در اسرع وقت تامین خواهیم کرد، گفت: بی انصافی است که یک جراح یا متخصص به دلیل نبود تجهزات و دستگاه نتواند به مردم خدمات ارائه دهد و یا خود متخصص یا جراح اقدام به تهیه تجهیزات مورد نیاز کند.

افتتاح حدود 6 هزار مطب در قالب کلینیک‌های ویژه

هاشمی در خصوص اجرای پزشک خانواده در کشور، گفت: علاقه‌ای به واکاوی مسائل گذشته ندارم اما قرار بود هر هفته در یک استان پزشک خانواده اجرا شود اما زیرساخت مورد نیاز فراهم نبود و در این دوره دو هزار و 500 خانه بهداشت ساخته شد و در مراکز بهداشتی کارشناسان تغذیه، سلامت روان، مراقبان سلامت، پزشکان و دندانپزشکان مستقر شدند و کلینیک‌های ویژه که زیرساخت مورد نیاز و در حال ساخت که تا پایان سال حدود 6 هزار مطب در قالب کلینیک‌های ویژه افتتاح می‌شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود 1 تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر در استان کهکیلویه و بویر احمد، میزان این شاخص در کشور را 1.7 عنوان کرد و گفت: در کشور نقاط محروم تری از این استان وجود دارد استان البرز حدود 0.7 تخت به ازای هر هزار نفر دارد اما متوسط این شاخص در اروپا 8، در ژاپن 14، ازبکستان 9 و ترکیه 2.7 تخت بیمارستانی است و در صورتی که بیمارستان‌های نیمه تمام این استان ساخته شود، شاخص استان کهکیلویه و بویر احمد به متوسط میزان کشوری نزدیک می‌شود.

به گفته هاشمی، بیماران ابتدا باید به مراکز بهداشتی، بهورزان و مراقبان سلامت مراجعه کنند و در صورت نیاز به پزشک عمومی و صورت نیاز به خدمات تخصصی به متخصصان در کلینیک‌های ویژه و نهایتا اگر لازم بود برای بستری شدن بیمارستان ارجاع داده شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به حضور خود در شهرستان دنا، گفت: بنابر اعلام رییس شبکه بهداشت این شهرستان در دو سه ماه پس از دوره جدید وزارت بهداشت ، تعداد پزشکان عمومی این شهرستان از 4 به 18، دندانپزشکان از 1 به 4 افزایش یافته و علاوه بر این 10 مرکز درمانی شبانه روزی شده و 4 متخصص نیز در این شهرستان حضور یافته اند که این اقدامات، بسیار ارزشمند است.

هاشمی اظهار داشت: اجرای پزشک خانواده نیاز به زیرساخت‌های مورد نیاز دارد و نمی توان آن را در فاصله یک یا دو سال و یا هر هفته اجرا کرد و برای نخستین بار در کشور دوره تخصص پزشک خانواده با 80 نفر دانشجو راه اندازی شد و به 650 متخصص دیگر نیاز داریم که به تدریج تربیت خواهند شد.

وزیر بهداشت یادآوری کرد: درست است که یاسوج جزء مناطق محروم است اما آب و هوا و مردم ساده، مهربان و بدون ریایی دارد و دعای آنها بسیار گیرا است.

وزیر بهداشت گفت: به گفته رییس جمهور طبق نظرسنجی‌های انجام شده طرح تحول سلامت در صدر رضایتمندی تمام طرح‌های دولت در بخش داخلی و خارجی قرار گرفته و اگر این طرح چنین موفقیتی یافته و توانسته رضایتمندی بالایی را بدست آورد، مدیون دعای بیماران است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز