اصفهان گردی

بیش از ۱۲۰۰ شیء تاریخی مربوط به ارمنیان در موزه جلفا

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۱۴:۴۷:۴۱
کد خبر: ۴۸۰۱۶۵
بیش از ۱۲۰۰ شیء تاریخی مربوط به ارمنیان در موزه جلفا
جلفا از محلات قدیمی شهراصفهان و منطقه‌ای ارمنی‌نشین است. بیش از ۱۲۰۰ شیء تاریخی مربوط به ارمنیان در موزه جلفا در این محله نگه‌داری می‌شود.

به گزارش برنا از اصفهان، کانال وهندس فتح الله معین با نام معین نیوز در اقدامی جالب محله های اصفهن را معرفی می کند تا پروژه اصفهان گردی مجازی را به شکل جدی تری دنبال کرده باشد.

معرفی محله جلفا

جمعیت:22000 نفر

جلفا پنج کوچه بزرگ دارد که امتداد آنها از مشرق به مغرب است. بازاری خوب باچند حمام و دو کاروانسرا و یک میدان و یازده کلیسا دارد.در جلفا خانه های بسیار عالی و زیبا شبیه به عمارات سلطنتی ساخته اند.از مهم‌ترین مراکز تاریخی و مذهبی این محله، کلیسای وانک و کلیسای بیت الحم است که همچنان حضورشمارزیادی از جهانگردان را به خود جلب میکند.

در محله جلفا یک میدان قدیمی مربع شکل است که دورتا دور آن از قدیم مغازه بوده و هنوز هم همان‌ها با همان سبک و سیاق وجود دارند.

مسیحیان اصفهان از تاریخی بسیار کهن در این شهر زندگی می‌کنند. اغلب آنان در زمان شاه عباس کبیر در سال ۱۰۱۴ ه. ق از جلفا واقع در کرانه رودخانه ارس به اصفهان کوچانده شده و در کنار زاینده رود سکنی گزیده و به یاد وطن سابق خویش نام جلفا را بر محل سکونت جدید خود نهاده‌اند.

ارامنه به فرمان شاه عباس اجازه یافتند که با آزادی کامل مراسم مذهبی خود را اجرا کنند.کلیساها بسازند و علامت صلیب را در بالای گنبدهای کلیساها نصب کنند و ناقوس بزنند.

جمعیت ارامنة امروز در جلفا 5000نفر است، که بیشتر آنها پیرو مذهب گریگوریان هستند وپیروان کلیسای کاتولیک و پروتستان جلفا خیلی کم است.

جمعیت جلفا در عهد صفوی، در حدود سی هزار نفر ودرزمان پهلوی نیز شصت هزار نفربوده است.

 

 

نظر شما