رییس پژوهشکده باستان شناسی:

میراث‌فرهنگی فقط متعلق به زمین نیست

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۱۴:۳۲:۲۷
کد خبر: ۴۸۵۹۳۵
میراث‌فرهنگی فقط متعلق به زمین نیست
براساس کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب سال ۲۰۰۱ در پاریس میراث‌فرهنگی فقط متعلق به زمین نیست و آثار باستانی مربوط به آب نیز باید جزو میراث فرهنگی به شمار آیند و مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری برنا، رییس پژوهشکده باستان‌شناسی، با اشاره به اینکه این کارگاه  از سوی یونسکو و معاونت میراث فرهنگی با همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی برگزار می‌شود، بیان کرد: اساتید باستان‌شناسی از انگلستان و دانمارک در این کارگاه به بیان مطالبی در خصوص شیوه‌های حفاظت زیر آب و قوانین و مقررات آن پرداختند.

«حمیده چوبک» با بیان اینکه کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب در سال ۲۰۰۱ در  پاریس به تصویب یونسکو رسیده‌است، اظهارکرد: این کنوانسیون سال ۲۰۰۹ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و از آن به بعد ایران فعالیت‌های خود را در زمینه حفظ آثار میراث فرهنگی زیر آب و شهرهای حاشیه رودخانه و دریاها آغاز کرد .

وی افزود: براساس این کنوانسیون، میراث‌فرهنگی فقط متعلق به زمین نیست و آثار باستانی مربوط به آب نیز باید جزو میراث فرهنگی به شمار آیند و مورد توجه قرار گیرند.

 او با اشاره به کاوش‌های غیرمجاز که در آب‌ها صورت می‌گیرد، بیان کرد: شناسایی این محوطه‌ها برای حفظ و حراست نیازمند سیستم‌های مستندنگاریِ علمی و پیشرفته است و در نتیجه‌ فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، این مناطق می‌توانند به سایت موزه‌های مجهز تبدیل شوند.

چوبک حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب را شامل کشتی‌های غرق‌شده، بندرگاه‌ها و سایت‌های باستانی زیر آب دانست و گفت: مراکز آموزشی استان‌های ساحلی باید برای آموزش‌های تخصصی  مجهز باشند و لازم است که پایگاه‌های میراث‌فرهنگی در این زمینه شکل گیرند.

رییس پژوهشکده باستان شناسی با مهم دانستن همکاری‌های بین‌المللی در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب و اشاره به تجاربی که در قبرس، ترکیه‌ و ایتالیا وجود دارند، بیان کرد: ما باید برای افزایش سطح آگاهی‌های‌مان در این حوزه از این تجارب استفاده کنیم.

او با اشاره به شکل‌گیری گروه باستان‌شناسی زیر آب در پژوهشکده باستان‌شناسی در سال ۱۳۷۰ گفت: با وجود 2دروازه آبی، دریای‌خزر و خلیج‌فارس و گستردگی سواحل در ایران باید کارهای گسترده‌ای در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب انجام شود.

براساس این گزارش، به دنبال تعریف «کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب» میراث فرهنگی زیرآب، همه‌ نشانه‌های حضور بشری که دارای ماهیت فرهنگی، تاریخی یا باستان‌شناختی نهفته در اعماق آب‌ها باشد را در بر می‌گیرد.

کارگاه آموزشی «کنوانسیون حفاظت میراث فرهنگی زیرآب» و کارگاه باستان‌شناسی آبی در بندر «کنگ» از یکم تا سوم آذربرگزارشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز