رئیس انجمن علوم خاک ایران اعلام کرد

خسارت ۵۶ میلیارد دلاری فرسایش خاک در سال

۱۳۹۵/۰۹/۲۵ - ۱۰:۵۸:۵۵
کد خبر: ۴۹۴۱۳۵
خسارت ۵۶ میلیارد دلاری فرسایش خاک در سال
رئیس انجمن علوم خاک ایران از خسارت 56 میلیارد دلاری فرسایش خاک در سال خبر داد و تصریح کرد : فعالیت‌های انسانی مخرب در تغییر کاربری خاک از مهمترین دلایل فرسایش خاک است.

به گزارش  خبرگزاری برنا، : رئیس انجمن علوم خاک ایران بر اساس اسناد تاریخی 12هزارسال است که از خاک ایران بهره برداری صورت می گیرد و چون این بهره برداری به شکل درست صورت گرفته است این خاک به دست ما رسیده است اما وضعیت فعلی و نحوه برخورد با خاک سبب کاهش عمر آن شده است.

دکتر گرجی بیان کرد: اختصاص دادن روز 5 دسامبر به نام «روز جهانی خاک» را به دلیل اهمیت این موضوع دانست و افزود: در حال حاضر احساس خطر برای تخریب خاک تمام دنیا را در برگرفته است که فرسایش یکی از خطراتی است که بقای خاک را تهدید می کند و ایران نیز درباره این موضوع جزو پیشتازان جهان است.

رئیس انجمن علوم خاک ایران در ادامه افزود : سالانه حدود 2میلیارد تن خاک در کشور دچار فرسایش می شود که سبب گل آلود شدن آب ، ایجاد ریزگرد هوا و رسوب در دریاچه سدها و... می شود.

این استاد دانشگاه که در یکی از برنامه‌های رادیویی با موضوع (پژوهشهای کاربردی با موضوع فرسایش خاک) با حضور دکتر پیروان و دکتر شادفر ، استاد دانشگاه و پژوهشگر خاک سخن می‌گفت،ادامه داد: طبق برآوردهای صورت گرفته در وزارت کشاورزی آمریکا ، هر تن فرسایش خاک حدود 28 دلار خسارت وارد می کند به عبارت دیگر در ایران سالانه 56 میلیارد دلار هزینه برای جبران خسارت خاک نیاز است که 5 برابر بودجه عمرانی کل کشور است.

دکتر پیروان نیز عنوان کرد : خاک یک منبع غیرتجدیدپذیر است و 97درصد مواد غذایی مورد نیاز بشر از خاک تامین می شود.

وی با اشاره به وضعیت ایران در مورد خاک گفت: بررسی های انجام شده براساس تحقیقات میدانی و پایش و اندازه گیری های صحرایی نشان از این دارد که 65درصد سطح ایران از سازنده‌های حساس به فرسایش تشکیل شده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: باید قوانین بازدارنده فرسایش خاک را هرچه سریعتر تصویب و اجرا کنیم و نقشه قابلیت و استعداد اراضی در مقیاس کاربردی را تهیه کنیم و به نقشه پایش آمایش سرزمین برسیم.

دکتر شادفر با اشاره به شرایط اقلیمی ، زمین شناسی و کاربری متفاوت خاک در کشور گفت : در پژوهشکده حفاظت آب وخاک، ایران به هشت منطقه همگن تقسیم شد.

وی یکی از مهمترین علل فرسایش خاک را تغییر کاربری دانست و اظهار کرد: در حدود 700میلیارد خسارت فرسایش خاک در استان های مختلف حاصل این نوع فرسایش است.

این پژوهشگر خاک عنوان کرد: در فرسایش طبیعی، میزان خاک تولید شده با مقدار فرسایش یافته برابر است اما زمانی که انسان در این پدیده دخالت می کند و تغییراتی در این سیستم ایجاد می کند برای طبیعت و این روند آسیب زاست.

 

نظر شما