معاون قوه قضاییه و رییس شوراهای حل اختلاف کشور:

باید آستانه تحمل مردم را بالا برد

۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۱۵:۲۱:۳۸
کد خبر: ۵۰۲۲۳۱
باید آستانه تحمل مردم را بالا برد
معاون قوه قضاییه و رییس شوراهای حل اختلاف کشور اظهار کرد: متاسفانه ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به رغم آموزه های معنوی و دینی مبنی بر رواج مهر و مهربانی در بسیاری از جنبه ها با هم مهربان نیستیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حجت الاسلام محمدمهدی احمدی میانجی، معاون قوه قضاییه و رئیس شوراهای حل اختلاف کشور، روز چهارشنبه در همایش سالانه شوراهای حل اختلاف استان فارس در شیراز افزود: شورای حل اختلاف با همت مردم و قضات بعد از طی چند سال هنوز پابرجا و مستحکم ‌تر از قبل است، آینده شوراها را روشن می بینم.

وی ادامه داد: شورای حل اختلاف مورد تایید رهبر معظم انقلاب، رئیس‌ جمهوری و رئیس قوه قضاییه است و با تاکید بر جنبه مردمی بودن به کار خود ادامه می دهد .

احمدی میانجی با بیان اینکه 13 هزار نفر نیروی جوان تحصیل کرده در شوراهای حل اختلف اشتغال دارند افزود: یکی از دغدغه های بسیار بزرگ ما در حوزه شورای حل اختلاف، تامین نیروی انسانی است.

رئیس شوراهای حل اختلاف کشور گفت: بخشی از نیروهای انسانی شوراها را افراد مسن و بازنشسته و با تجربه تشکیل می دهند، بخشی دیگر هم جوانان جویای کار و جوانان تحصیل کرده هستند که به رغم تعهدنامه آنها برای حضور افتخاری در مجموعه،اشتغال افتخاری را برای همیشه نمی توان تداوم داد .

وی اضافه کرد: نیت و هدف اصلی این افراد اشتغال است، شرایط کشور هم متاسفانه به لحاظ اقتصادی طوری است که نیروی جوان تحصیل کرده بیکار بسیار داریم لذا باید چاره ای برای آن اندیشید؛ از سویی استخدام 13 هزار نفر به صورت یک جا امکان پذیر نیست و از سویی این افراد سال های جوانی عمر خود را در شوراها گذاشته اند .

معاون قوه قضاییه و رئیس شوراهای حل اختلاف کشور با اشاره به اینکه تلاش داریم نیروهای خود را ساماندهی کنیم، افزود: در سال جاری درخواست ما استخدام 30 درصد از نیروهای شوراها در دستگاه قضایی بوده که با استخدام 20 درصد موافقت شده است، یعنی 20 درصد از استخدام‌های با آزمون شورای حل اختلاف از بین نیروهای خود شورا انتخاب می‌شوند.

حجت الاسلام احمدی میانجی گفت: در شهرهای مختلف مردم برای سرپا ماندن شوراها تلاش های فراوانی داشته اند در برخی از شهرها ساختمان های شورا با هزینه مردمی ساخته شده است ، در بسیاری از موارد زمین اهدا شده است، در مجموع مردم برای ماندن شوراهای حل اختلاف نظر مثبت دارند .

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید آستانه تحمل مردم را بالا برد، گفت: متاسفانه ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به رغم آموزه های معنوی و دینی مبنی بر رواج مهر و مهربانی در بسیاری از جنبه ها با هم مهربان نیستیم؛ این همه عصبانیت و دعوا و نامهربانی در جامعه برای چیست؟ چرا در بسیاری از موارد برای هم دلسوزی نمی کنیم؟ چرا باید کوچکترین اختلاف تبدیل به پرونده شود و به دستگاه قضایی بیاید؟چرا زن و شوهر که با هم اختلاف دارند و نمی توانند با هم زندگی کنند با مدارا از هم جدا نمی شوند؟ چرا باید دو طایفه در جدایی دو زن و شوهر با هم درگیر شوند؟ شوراهای حل اختلاف باید بتوانند این مسایل را ریشه یابی کنند و جامعه را به سمت صلح و سازش ببرند.

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این نشست گفت:‌ وظیفه خطیر شوراهای حل اختلاف پرداختن به صلح و سازش و ختم منازعه است و به دلیل خشکاندن ریشه های نزاع نقش مهمی در برقراری آرامش و امنیت در جامعه دارند و اهمیت کار شوراها در همین خشکاندن ریشه نزاع است .

علی القاصی مهر شوراهای حل اختلاف را نهادهای مدنی برآمده از بطن مردم دانست و گفت : پرونده های مهم و دعاوی سنگینی در این شوراها مورد رسیدگی قرار گرفته و به صلح انجامیده است .

القاصی با بیان اینکه شوراها حل اختلاف جزء لاینفک دادگستری ها و جزئی از اجزای قوه قضاییه بشمار می آیند گفت: فلسفه وجودی این شوراها قطع منازعه و بنیانگذاری صلح و سازش بین مردم است.

رئیس کل دادگستری استان فارس بیان کرد : صلح و سازش نیازمند یک هنر و مهارت خاصی است که ریشه در ابعاد شخصیتی و ظرفیتهای اخلاقی دارد ، افرادی که حوزه صلح و سازش قدم برمی دارند انسانهای وارسته و با اصالت خانوادگی و صاحب نفوذ کلام هستند و امروز شوراهای حل احتلاف ما از این مجموعه افراد تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه خروجی اقدامات و عملکرد شوراهای حل اختلاف آثار مهمی در راستای نظم و امنیت در جامعه دارد گفت : در آموزه های دینی بر روی مسئله صلح و سازش تاکید زیادی شده است ، امروز شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور از ظرفیت زیادی دراین زمینه برخوردار است.

رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین گفت: از سال 82 با آغاز فعالیت شوراهای حل اختلاف دراستان فارس 3 میلیون پرونده به شوراهای حل اختلاف ارجاع و بررسی شده و امسال هم تاکنون شش هزار و 500 فقره پرونده تحت رسیدگی این شوراهاست.

به گفته وی در سال گذشته هم 190 هزار و 152 پرونده به شوراهای استان فارس وارد شده که در مقایسه با آمار ورودی پرونده به دادگستری های فارس حدود 43درصد از این پرونده ها وارده شوراها بوده است.

رئیس کل دادگستری فارس با اعلام اینکه از ابتدای تشکیل این شوراها تاکنون 609 هزار پرونده منتهی به صلح و سازش شده است ، گفت: در سال گذشته از مجموع پرونده های وارده به شوراهای استان فارس 33 درصد منتهی به صلح و سازش شده که این میزان موفقیت بین مردم و جامعه پیامدهای بسیار مهمی در تثبیت امنیت و آرامش داشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز