یک کارشناس آموزشی در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

موسسات تجاری جلوی حذف کنکور را می گیرند

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۱۰:۳۳:۴۲
کد خبر: ۶۷۶۹۷۹
موسسات تجاری جلوی حذف کنکور را می گیرند
برای بسیار از افراد ، دانشگاه مرحله جدیدی از زندگی و یکی از سرنوشت ساز ترین انتخاب ها است که آینده شان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. اما چه بسیار از این آرزوها با بازار کار کساد بر باد می رود و اما سوال اینجا است که چرا برخی از رشته های دانشگاهی با آنکه بازار کار ندارند از لیست انتخاب رشته حذف نمی شوند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، بسیاری از دانش آموزان  سخت مشغول آماده شدن برای کنکور هستند  تا در رشته مورد علاقه خود پذیرش شوند. غافل از آنکه راهی صعب العبور برای رسیدن   به بازار کار را باید بپیمایند.

فارغ از هزینه های مالی که این افراد برای موفقیت در رشته مورد علاقه خود  پرداخت می کنند باید به هزینه های معنوی هم اشاره کرد. این داوطلبان بسیاری از تفریحات را بر خود قدغن می کنند ، اضطراب ها و فشار های عصبی و روانی زیاد ی را تحمل می کنند ولی با دریافت مدرک وارد جامعه ای می شوند که در رشته ای که تحصیل کرده اند  بازار کار وجود ندارد. 

 اینکه چرا با وجود بی فایده بودن تحصیل در بعضی  رشته ها و بازار کار نداشتن یا بازار کار محدود داشتن این رشته ها پذیرشان کمتر نشده و یا از لیست انتخاب رشته حذف نمی شوند با یک کارشناس آموزش گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید: 

 محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزش و پرورش  ؛ درباره چرایی عدم حذف رشته هایی که بازار کار مناسبی پس از  دانشگاه ندارند چنین به خبرنگار آموزش خبرگزاری برنا گفت : « ساختار آموزش ما از گذشته بنیاد نهاده شده است .اگر چهارچوب سازماندهی شده ای  وجود داشته باشد تا داوطلبان بر اساس آن انتخاب رشته کنند خیلی از مشکلات بوجود نمی آید اما مشکل یک سری ساختار های سنتی هستند که اجازه تغییر را نمی دهند. البته نباید  از منافع بسیاری از رشته محل ها که افراد زیادی منافع مالی و معنوی کسب می کنند نیز بی توجه گذشت . 93% دانشگاه های ما شهریه دارند و برخی دانشگاه ها به واسطه تعداد زیاد دانشجو برای خود جایگاهی کسب می کنند و بسیار از اساتید با تدریس در دانشگاه دارای موقعیت اجتماعی شده اند وهمین افراد و  ساختار  سنتی اجازه تغییر و حذف رشته ای را نمی دهد.»

او درباره بازار کار کساد رشته های پرطرفدار گفت: « با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی ما دچار مشکلاتی است در  ورودی  دانشگاه ها و نیاز بازار کار تناسبی وجود ندارد.   اکثر رشته ها حتی رشته های پرطرفدار هم بازار کار ندارند. مشکلات سیاسی اقتصادی اجتماعی هم دخیل هستند که البته  دلیل عمده مشکلات اقتصادی سیاسی هستند . باید این توجه در نگاه کارشناسان و مسئولان شکل بگیرد که وجود رشته های بدون بازار کار در لیست انتخاب رشته تنها آمار بیکاری را بالا می برد و هیچ فایده ای ندارد . با توجه به این تاکید می توان سازماندهی درستی به مسیر انتخاب رشته جوانان بخشید تا با انتخاب های نادرست در ادامه دچار سرخوردگی نشوند.»

او درباره حواشی حذف کنکور و علت اجرایی نشدن این قانون که به تصویب مجلس و شورای نگهبان هم رسیده است چنین گفت : « قانون حذف کنکور توسط مجلس و شورای نگهبان تصویب شده است و باید یکی دو ساله پیش اجرا می شد ولی به هر حال  حذف آن حتمی است. از این ها گذشته جامعه نیز خواهان حذف آن است.  نکته مهم این است که ساختار جایگزین برای آن وجود ندارد. »

او درباره سودجویی موسسات و ارتباط آن با حذف نشدن تا امروز کنکور  گفت: « گروه تجاری آموزشی که حول و هوش کنکور تشکیل شده اند ، منافع مالی هزاران میلیارد تومانی می برند و همین افراد مانع اصلی اجرایی شدن حذف کنکور هستند  با تمام این شرایط   کنکور دیگر کارایی گذشته را ندارند. طرح اولیه برای 40 دانشگاه برتر ،آزمون ورودی تدوین دیده بود، مانند بسیاری از کشور های دنیا مثل فرانسه، آلمان و .... که بدین صورت  داوطلبان فقط برای آزمون ورودی دانشگاهی که تمایل به تحصیل در آن را دارند، آماده می شوند. کنکور سراسری با این گستردگی با توجه به این قانون، به نظر می آید کارایی قبل خود را نداردو بدین ترتیب  گرایش برای حذف کنکور بسیار قوی شده است.»

از تحلیل ها  این کارشناس چنین بر می آید که افراد زیادی خواهان برگزاری کنکور و عدم حذف رشته های بی فایده هستند که منافع مالی هزاران میلیاردی از کنار آن بدست می آورند. از طرفی اما افراد زیادی با انتخاب رشته های بدون کاربرد، عمر و هزینه خود را تلف می کنند. این در حالی است که شغل مناسب برای دانش آموختگان رشته های بالا در دانشگاه های برتر به سختی یافت می شود. کنکور نیز به نوبه خود با القا فشارهای روانی اثرات جبران ناپذیری بر روحیه داوطلبان می گذارد از طرفی نیز در جامعه امروز با توجه به شرایط حال، مرجع سنجش مناسبی نیست. به نظر می رسد اگر جایگزین مناسبی برای کنکور طراحی شود بسیار از مشکلات پیش روی جوانان حل می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز