اکبرشاهی در گفت‌وگو با برنا:

مشاهده لاشه پرندگان در دریاچه چیتگر اتفاق یک ماه پیش است/ پرندگان مهاجر وحشی به اطراف تهران هجوم نمی‌آورند

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۱۵:۰۰:۵۳
کد خبر: ۶۷۷۳۴۹
مشاهده لاشه پرندگان در دریاچه چیتگر اتفاق یک ماه پیش است/ پرندگان مهاجر وحشی به اطراف تهران هجوم نمی‌آورند
خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر مشاهده ۳ لاشه پرنده مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اطراف دریاچه چیتگر تهران، منتشر شده است. مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی این خبر را خبری قدیمی خواند.

علیرضا اکبرشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا، با اشاره به مشاهده 3 لاشه پرنده  مبتلا به آنفلونزای فوق حاد پرندگان در اطراف دریاچه چیتگر تهران، گفت: «این قضیه مربوط به یک ماه گذشته است و سویه جدیدی هم نیست.»

اکبرشاهی با اشاره به اینکه چندهفته گذشته لاشه تعدادی از پرندگان مهاجر وحشی در تالاب بوجاق مشاهده شده، بیان کرد: «سویه تالاب بوجاق N6 بوده که سویه‌ای جدید است.»

وی در ادامه افزود: «کشف لاشه پرندگان در خلیج فارس تهران تقریبا مربوط به اواخر دی ماه است.» 

اکبرشاهی با بیان این مطلب که پرندگان مهاجر وحشی به اطراف تهران هجوم نمی آورند، گفت: «پرندگان مهاجر به صورت عبوری از منطقه گذر میکنند و توقف‌شان به دلیل استراحت است.»

وی با اشاره به اینکه پرندگان خلیج فارس مقیم همان منطقه هستند و  مهاجر محسوب نمی‌شوند، تصریح کرد: «پرندگانی که در تالاب هستند، پرندگان وحشی مهاجر هستند.»

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور ،زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی یادآور شد: «پرندگان مهاجر دائما در حال پرواز هستند و خطر انتقال آنفولانزا همواره وجود داشته، دارد و خواهد داشت چون پرندگان مهاجر ویروس آنفولانزا را به صورت عادی در بدن خود دارند.  برخی از سویه‌های آن خطرناک و برخی دیگر نیستند. همچنین تماس و قرارگیری پرندگان مهاجر  با پرندگان اهلی خطر افزایش انتقال بیماری را افزایش میدهد. توصیه ما این است که با پرندگان مهاجر وحشی تماس برقرار نشود، همچنین افراد گوشت و تخم مرغ آن‌ها را مصرف نکنند.»

نظر شما