ترشیجات عامل اصلی بیماری های گوارشی

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۱۴:۴۸:۲۴
کد خبر: ۶۷۷۳۷۳
ترشیجات عامل اصلی بیماری های گوارشی
کاهش وزن، خوردن وعده های کوچک، پرهیزاز غذا های چرب و غذاهای تند و اسیدی به بهبود رفلاکس معده کمک می کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، رفلاکس معده، همان بازگشت اسید معده به فضای دهان که در اصطلاح عامیانه ترش کردن نام دارد.

برخی مواد غذایی اسید کمی دارند و برای بهبود رفلاکس اسید معده مورد استفاده قرار می گیرند.

کاهش وزن، خوردن وعده های کوچک، پرهیزاز غذا های چرب، الکل، غذاهای تند و اسیدی، کافئین و نیکوتین می تواند به بهبود رفلاکس معده کمک کنند.

موز

میوه ها معمولا غذاهایی اسیدی به حساب می آیند اما برخی میوه ها مانند موز این چنین نیست . بنابراین خوردن این میوه برای افرادی که مشکل رفلاکس معده دارند توصیه می شود.

سیب، گلابی، ملون و توت

سیب، گلابی، ملون و توت میوه هایی هستند که اسیدشان کم است.

از این رو این میوه ها می توانند قسمتی از غذاهای یک برنامه غذایی ضد رفلاکس معده را تشکیل دهند. به کار گرفتن این غذا در برنامه غذایی می تواند مزایای دیگری چون آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و فیبر نیز داشته باشد.

غلات کامل

غذاهایی که چربی بالایی دارند می توانند رفلاکس اسید معده را تحریک کنند از این رو خوردن غذاهای کم چرب برای افرادی که حساس هستند توصیه می شود. اضافه کردن غلات کاملی که به صورت طبیعی چربی کمی دارند مانند بلغور جو دو سر، برنج قهوه ای و نان های سبوس دار همگی می توانند عضوی از یک برنامه غذایی ضد رفلاکس اسید معده باشند.

زنجبیل

مصرف زنجبیل می تواند به کاهش زخم معده کمک کند.

زخم معده زمانی که اسید باعث التهاب معده می شود می تواند بسیار دردناک باشد.

پروتئین

وقتی می خواهید از پروتئین به عنوان یکی از بخش های برنامه مقابله با رفلاکس معده استفاده کنید بهتر است از انواع کم چرب آن استفاده کنید. از روش های پخت پر چرب مانند سرخ کردن پرهیز کنید.

پروتئینهای کم چرب مانند سینه مرغ و بوقلمون و غذاهای دریایی توصیه می شود. سفیده تخم مرغ نیز پروتئین بدون چربی است. زرده تخم مرغ نیز مواد مغذی فراوانی دارد اما ممکن است در برخی افراد حساس موجب رفلاکس اسید معده شود.

سبزیجات

اگردچاررفلاکس اسید شده اید خوردن سبزیجات توصیه می شود.

سبزیجات چربی کمی دارند و سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی هستندپس خوردن سبزیجات دارای برگ سبز مانند بروکلی، پیازچه، مارچوبه توصیه می شود ..

اضافه کردن ریحان تازه به برنامه غذایی نیز می تواند برای بهبود رفلاکس اسید معده مفید باشد.

بعضی غذاها و نوشیدنی ها

برخی غذاها نیز هستند که می توانند باعث تحریک رفلاکس معده شوند.

بنابراین توصیه می شود  مبتلایان به رفلاکس معده از خوردن کافئین موجود در قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات ،مرکبات و آب مرکبات ،غذاهای تند، لبنیات کامل، غذاهای سرخ کرده

غذاها و آدامس هایی که طعم نعنا دارند و نیکوتین خود داری کنند

 

نظر شما