مطالعات؛

آیا مشکل شایع مادران شیرده درمان‌پذیر است؟

۱۳۹۷/۰۲/۲۶ - ۱۷:۲۳:۲۵
کد خبر: ۷۰۸۰۵۸
آیا مشکل شایع مادران شیرده درمان‌پذیر است؟
ماستیت سینه التهاب دردناک بافت پستان است. این بیماری شایع ترین مشکل درطول ماه اول شیردهی است، اما ممکن است دردیگر زمان ها هم ایجاد شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، بناحیه التهابی ممکن است قرمز، متورم، غیرطبیعی، گرم، دردناک یا لمس کردن آن سخت باشد. علایم ماستیت می تواند به تدریج یا ناگهانی رخ دهد و این وضعیت در یک دوره زمانی ومعمولا تنها بریک پستان تاثیر می گذارد.

نشانه های عفونت عبارت است ازلرز، تب وخستگی. ماستیت سینه باعث می شود برخی اززنان احساس ناخوشایندی داشته باشند. حتی ممکن است احساس کنند که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شده اند و هنگام مراقبت از نوزاد شیرخوار خود، احساس نگرانی کنند.

عفونت و شیردهی

عفونت پستان،عفونتی است که در بافت پستان بروز می کند. این عفونت اغلب در میان زنان شیرده ایجاد می شود و بیشتر زمانی رخ می دهد که باکتری از دهان نوزاد وارد می شود و پستان را آلوده می کند.

 

عفونت به طور کلی روی بافت چربی پستان تأثیرمی گذارد و باعث تورم، ایجاد توده و درد می شود. اگرچه بیشترعفونت ها به علت شیردهی یا کانال های شیری مسدود شده ایجاد می شود، اما درصد کمی ازعفونت های پستان با انواع نادری از سرطان سینه هم ارتباط دارد.

علت بیشتراین عفونت ها، باکتری استافیلوکوکوس اورئوس است که باعث می شود عفونت استافیلوکوکی ایجاد شود.

 

باکتری هایی که به طور معمول باعث عفونت می شود، معمولا روی پوست یافت می شود، حتی زمانی که عفونت وجود ندارد. اگر باکتری ها به بافت پستان برسد، می تواند به سرعت گسترش یابد و علایم دردناک افزایش پیدا کند. اما شما می توانید به تغذیه نوزاد خود با شیرمادر ادامه دهید، زیرا این باکتری ها برای نوزاد مضر نیست. این بیماری معمولا در چند هفته اول شیردهی اتفاق می افتد، اما گاهی بعد از این دوره نیزایجاد می شود.

 

درمان آبسه

آبسه پستان، دردی شدید درپستان ایجاد می کند که ناشی ازعفونت است. آبسه پستانی به طورعمده در زنان شیرده ایجاد می شود.

آبسه پستانی گاه بر اثرماستیت و گاه درپی مسدود شدن مجرای شیر، ایجاد می شود. این عفونت ها می تواند در40 درصد از زنان، به ویژه در زنان سیگاری، دوباره ظاهر شود.

 

آبسه پستانی هنگامی رخ می دهد که غدد زیر نوک پستان مسدود و عفونت زیر پوست ایجاد می شود. آبسه می تواند به شکل یک توده سخت و نیمه خالی بوده ونیاز به تخلیه داشته باشد. درمان آبسه های پستانی با توجه به شرایط موجود صورت می گیرد.

 

اگر عفونت شدید، دردناک و تشدید شده باشد، ممکن است تخلیه پستان صورت گیرد (به صورت بالینی برداشته شود)؛ این کار باعث بهبودی سریع تر می شود. شما می توانید به تغذیه نوزاد با شیر مادر ادامه دهید، اما از مشاور تغذیه راهنمایی بگیرید.

 

در صورت ابتلا به آبسه پستانی به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب برای شما در نظر گرفته شود. پزشک ممکن است قرص های آنتی بیوتیکی تجویز کند. در صورت تاخیر در بهبودی پس از دو روز، مجدد به پزشک مراجعه کنید تا آنتی بیوتیک مناسب تری تجویز شود.

 

درمان در بیمارستان

برای بررسی آبسه پستانی، اسکن اولتراسوند انجام می شود. روش درمانی دیگر شامل تخلیه آبسه است.

درمان ماستیت سینه درزمان شیردهی

زمانی که سینه ها متورم و قرمز می شود، به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و دردناک می شود. هنگام التهاب پستان یا ماستیت سینه ، زن ممکن است تب داشته باشد که این تب معمولا ظرف مدت 24 ساعت کاهش می یابد.

کمپرس آب گرم قبل وبعد از شیردهی، می تواند تسکین دهنده ماستیت باشد. همچنین حمام آب گرم می تواند در نرم کردن سینه ها تاثیر گذار باشد. درصورت نیاز ازکمپرس یخ نیز می توان استفاده کرد که توصیه می شود کمپرس سرد پس از تغذیه نوزاد با شیر، صورت گیرد؛ زیرا کمپرس سرد پیش از تغذیه نوزاد، جریان شیر را کند خواهد کرد.

طی روز آب فراوان بنوشید. مصرف وعده های متعادل و اضافه کردن 500 کالری اضافی در روز طی دوره شیردهی، موثر است. از دست رفتن آب بدن و تغذیه نامناسب می تواند باعث کاهش تولید شیر و تشدید التهاب پستانی شود.

 

نظر شما