مجید احمدی در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

تخلف در مجسمه سازی های شهری تهران / شهرداری کار را به کاردان بسپارد

۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۰۵:۱۳:۰۹
کد خبر: ۷۲۷۶۱۹
تخلف در مجسمه سازی های شهری تهران / شهرداری کار را به کاردان بسپارد
کارشناس تجسمی گفت: شهرداری پروژه هایی که در جهت زیباسازی شهر انجام شد را به افراد کاردان نسپرد به همین دلیل است که تهران هنوز به فعالیت های بسیاری برای زیباسازی نیاز دارد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ مکررا روانشناسان و جامعه شناسان اعلام کرده اند و تکرار هم می کنند  که زیبایی یک شهر با سلامت روح و روان انسان‌ها بطور مستقیم سروکار دارد.

در این روزها که مشکلات اقتصادی و اجتماعی فشار بسیاری به مردم وارد کرده است، شدیدا  این نیاز احساس می شود که برای زیباسازی کلانشهری مانند تهران فعالیت هایی صورت گیرد تا شاید رخوت از شهر دور شده و سرزندگی جایگزین آن شود و در این میانه ساکنانش هم با لبخند آشتی کنند.

در این خصوص با مجید احمدی کارشناس تجسمی گفت و گویی داشتیم  از نگاه او  عملکرد معاونت زیبا سازی شهر تهران و نیازهایی که این کلان شهر برای سرزنده شدن نیاز دارد  را بدانیم.

مجید احمدی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره فعالیت هایی که برای زیباسازی شهر تهران در چند سال گذشته صورت گرفته، گفت:  بی شک آرزوی همه آدم هایی که در تهران زندگی می کنند این است که تهران به یک شهر شاد  تبدیل شود. در چندسال اخیر چندین پروژه توسط شهرداری کلید خورد تا  این  شهر  از حالت خاکستری خارج شده و تهران به شهری رنگارنگ و پرنشاط تبدیل شود.

 تخلفات بسیاری در مجسمه سازی انجام شد

مدیر گالری فردا بابیان اینکه نقاشی دیواری و نصب مجسمه در سطح شهر اهمیت بسیاری دارد و می تواند به شهر زیبایی قابل توجه ای بدهد  تأکید کرد: از نقاشی دیواری گرفته تا مجسمه های شهری و نصب بیلبورد در سطح شهر از جمله پروژه هایی بود که در این چند سال اخیر  توسط شهرداری تهران انجام گرفت اما این فعالیت ها با تخلفاتی انجام شد که مجبور شدند در نیمه راه کار را رها کنند.

احمدی در خصوص تخلفاتی که صورت گرفت مدعی شد : متأسفانه عده ای مجسمه هایی که در سطح شهر نصب شد را از چین وارد کردند. این در صورتی بود که در کشور خودمان مجسمه سازهای ماهر بسیاری وجود دارند. مجسمه های چینی نمی توانستند کیفیت و کارایی لازم را داشته باشند و تنها مزیت آنها ارزان بودنشان بود.

شهرداری پروژه ها را به کاردان ها نسپرد

این کارشناس تجسمی به نقاشی های دیوارهای شهر نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه برای اجرای  نقاشی ها هم از افراد کاردان استفاده نشد و این کار به افرادی سپرده شد که توانایی لازم را نداشتند.

احمدی افزود: سازمان زیباسازی شهرتهران متاسفانه چند اشتباه تکنیکی انجام داد بطور مثال با انجمن نقاشان مسابقه ای طراحی کردند که قرار بود از نقاشان  برنده در این مسابقه برای کار در سطح شهر استفاده کنند که مسیر کار به درستی طی نشد و در نهایت هم نقاشان برجسته جایی در اجرای نقاشی های دیواری شهر نیافتند.

او افزود: بعد از این عملکرد،دیوارنگاری ها و جای گیری مجسمه های خوبی در سطح شهر دیده نشد و قصدی که مدنظر بود و آنهم زیبا شدن شهر تهران به ثمر نرسید و تنها چند پروژه دیوانگاری و قرار دادن مجسمه انجام گرفته که آنقدر پراکنده و بدون اصول بود که نتیجه ای نداشت و مورد توجه هم قرار نگرفت .

تنها به فکر سود مالی نباشیم

کارشناس تجسمی در ادامه درباره راهکارهای موجود برای زیباسازی شهر، تأکید کرد: این اشتباه است که سال های سال به همان مجسمه قدیمی فردوسی ببالیم، این مجسمه برای کشورمان ارزشمند است اما در حال حاضر نیز مجسمه سازان نامی و حرفه ای بسیاری داریم که می توانند چنین آثاری خلق کنند که می توان از آثار آنها نیز استفاده کرد و هنر آنها را نیز با نگاه مردم آشنا کرد و اثرش را دید.

احمدی به بیلبوردهای نصب شده در سطح شهراشاره کرد و گفت: یک سری بیلبورد در سطح شهر داریم که بستر مناسبی برای حرکت های فرهنگی است که تجربه هم نشان داده قابلیت مورد توجه بودن در این فضا را دارد به طور مثال  «نگار خانه ای به وسعت یک شهر» حرکت فرهنگی مناسبی بود که بازخورد مناسبی هم داشت و توجه شهروندان را جلب کرد و نه تنها در ایران و بین شهروندان تهرانی  مورد قبول جلوه کرد که  تبلیغات بین المللی بسیاری هم برای اینکار انجام شد ولی دیگر تکرار نشد آنهم برای اینکه سود مالی به سود فرهنگی ارجع بود و این نوع حرکت های فرهنگی برروی بیلبوردها موجب از دست دادن فضای تبلیغاتی که پول در آنها بود را می گرفت و برای همین خیلی زود در بین حرکت های شهرداری رنگ خود را باخت و تکرار نشد.

احمدی در ادامه درباره اشتباهاتی که برای زیباسازی شهر تهران انجام می شود، گفت: باید به آثار هنری هنرمندان اهمیت دهند تا بتوانیم تهران را به شهری شاد تبدیل کنیم.

او افزود: در حال حاضربا نوشتن شعارهای دهه 50 و 60 روی بیلبوردها مردم را شعارزده کرده اند این شعارها نه تنها به زیباسازی شهر کمک نمی کند بلکه اثر فرهنگی محتوای پیام را هم از بین می برند زیرا دیگر تاریخ مصرف اینگونه حرکت ها گذشته است و باید از روش های نوین استفاده کرد.

احمدی گفت: اگر حتی یک هفته از سال هم بیلبوردها را به هنر واقعی اختصاص دهیم، بی شک اثر آنها را در  رفتار مردمان شهر خواهیم دید و اثرگذاری آن خود را به خوبی نشان می دهد. تهران شهر دودگرفته است با مردمانی که زیاد خوشحال نیستند برای این شهر با مردمان نچندان شاد باید همه مسئولان فکر کنندو چاره بیاندیشند و مسئولان شهری بیشتر از دیگران .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز