مسابقات فرهنگی هنری؛ میدانی برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۱۶:۵۷:۱۴
کد خبر: ۷۴۰۰۳۳
مسابقات فرهنگی هنری؛ میدانی برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان
تعلیم و تربیت، شکوفایی استعدادها و توانایی هایی که خداوند در وجود همه انسان ها گذاشته است در گرو تلاش، کوشش، حرکت و تحمل سختی ها است و مسابقات فرهنگی هنری گسترده وسیعی دارد و میدانی برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور 19 مرداد در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد و دانش آموزان پسر در رشته های مختلف هنری و فرهنگی رقابت می کنند.

حدود 2 هزار دانش آموز دختر و پسر و نزدیک به 6 میلیون و ۱۷۴هزار نفر رشته دانش‌آموز در مسابقات فرهنگی و هنری و در 50 رشته شعر، داستان‌نویسی مقاله، کتابخوانی، نقد ادبی، وبلاگ‌نویسی، بازی‌های یارانه‌ای و نشریه الکترونیکی، تئاتر صحنه‌ای و عروسکی، نمایشنامه‌خوانی، نقالی، فیلم کوتاه، نساجی، سفال و سرامیک، حجم‌سازی، طراحی، آبگینه، خوشنویسی، نقد هنری، طراحی، عکاسی گرافیک، پوستر، کاریکاتور، سرود گروهی و همگانی، کرال فرهنگیان، تک‌نوازی، همنوازی و تک‌خوانی که از حمله رشته‌های مسابقات هستند، شرکت می کنند.

شرکت ۶ میلیون و ۱۷۴ هزار نفر رشته در مسابقات

 

علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی گفت: «از مجموعه شرکت‌کنندگان در این مسابقات که ۶میلیون و ۱۷۴هزار نفر رشته هستند، در گروه هنرهای نمایشی ۱۳۳ هزار و ۲۴۷ نفر رشته، در هنرهای آوایی ۳ میلیون نفر رشته، در گروه ادبی و پژوهشی ۵۵۹ هزار نفر رشته، در گروه هنرهای دستی حدود ۲ میلیون نفر رشته و در گروه رسانه و فضای مجازی ۳۰ هزار نفر رشته قرار دارند.»

 

رمضانی تعداد مجموع آثار را ۴۶۷۰ مورد اعلام کرد که ۵۰۲ مورد در حوزه نمایش، ۹۶۰ مورد در حوزه آوایی، ۶۷۶ مورد در حوزه ادبی، 2185 مورد در حوزه نمایشی و ۳۲۴ مورد در حوزه رسانه بوده است و از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه ۱۹۱۶ نفر به مسابقات کشوری راه یافته‌اند که آمار نهایی راه یافتگان به مرحله پایانی مسابقات ۱۹۱۶ نفر است.

رونمایی از ۲۴ کتاب حوزه فرهنگی هنری

 

او از رونمایی ۲۴ کتاب حوزه فرهنگی هنری در روز افتتاحیه جشنواره خبر داد و گفت: «امسال ۲۴ اثر تولید و رونمایی شد. از این تعداد هفت کتاب شامل معرفی آثار برگزیدگان است. ۳۰ کارگاه آموزشی در جشنواره در حال برگزاری است. همچنین افتتاح نگارخانه با بیش از ۳۰۰ اثر در نگارخانه فرهنگستان هنر در روز ۱۹ مرداد صورت گرفت.»

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی از مدرسه‌محور بودن همه فعالیت‌ها خبر داد و گفت: «برگزاری جشنواره تاکیدی بر حمایت از توانمندی‌های دانش‌آموزان است. برخی دانش‌آموزان تصمیم دارند زندگی حرفه‌ای خود را در مسیرهای هنری دنبال کنند.»

در اردوگاه شهید باهنر کارگاه های مسابقات هنرهای دستی تجسمی، آفرینش های ادبی، رسانه و فضای مجازی، هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه، هنرهای آوایی در حال برگزاری و فعالیت است.

کارگاه مسابقات آفرینش های ادبی

ملاحت نجفی دبیر مسابقات آفرینش های ادبی در گفت و گو با پانا به برگزاری کارگاه های امسال در قالب دو رشته مقاله پژوهشی و نقد ادبی اشاره کرد و گفت: «در رشته مقاله پژوهشی و نقد ادبی دو روز کارگاه برگزار شد و دانش آموزان در کنار آن کارهای خود را که در مرحله غیرحضوری داوری شده بود در مرحله حضوری ساختار آن را ارائه دادند.»

او ادامه داد: «در کارگاه ها درباره نوشتن نقد و مقاله و ویژگی های آنان با دانش آموران صحبت و همچنین درباره محتوا و ساختار نقد و مقاله به دانش آموزان آموزش داده شد.»

دبیر مسابقات آفرینش های ادبی در پاسخ به این سوال که برگزاری این مسابقات چه تاثیری در آینده دانش آموزان در بروز استعدادهای آنان دارد افزود: «در مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان علاقه مند به رشته های خاص در سامانه همگام شرکت و در این مدت دانش آموزان در آن زمینه کار می کنند.»

نجفی کتاب راهکار نامه را برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با ساختار نقد و مقاله معرفی کرد و گفت: «این مسابقه به صورت فرآیندی از مدرسه به منطقه، استان و کشور برگزار می شود ما باید آموزش های صحیح و درست نقد و مقاله را از مدرسه آغاز کنیم تا بتوانیم به هدف خود برسیم.»

کارگاه مسابقات رسانه و فضای مجازی

شاهپور جهانجونیا، دبیر مسابقات رسانه و فضای مجازی نیز به پانا گفت: «دانش آموزان در این کارگاه در سه رشته وبلاگ نویسی، نشریه الکترونیکی و بازی های رایانه ای فعالیت می کنند و امسال اولین سال است که کارگاه ها و داوری بازی های رایانه ای توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای با حضور اساتید مجرب برگزار شد.»

جهانجونیا برگزاری این مسابقات و کارگاه ها را موثر دانست زیرا در آن اهداف تربیتی و پرورشی دنبال می شود. او ادامه داد: «وظیفه اصلی ما کار فرهنگی و تربیتی در حوزه رسانه و فضای مجازی است. به دلیل گستردگی فضای مجازی ماموریت داریم به این موضوع ورود پیدا کنیم تا با شناسایی فرصت و تهدید از طریق آموزش سواد رسانه ای در کارگاه ها این موارد را به دانش آموزان آموزش دهیم.»

دبیر مسابقات رسانه و فضای مجازی گفت: «ما در کارگاه های آموزشی سعی داریم دانش آموز آموزش ببیند تا به صورت هوشمندانه در فضای مجازی حضور پیدا کند و این گونه قدرت تحلیل و تمیز کردن اطلاعات را خواهد داشت.»

او ادامه داد: «در این کارگاه ها به لحاظ مهارت آموزی و اشتغال زایی وارد کار صنعت گیم و بازی شدیم که به دانش آموزان آموزش دهیم تا برای پرداختن به کار نشریه نیز بتوانند مهارت های تخصصی را توسط اساتید ملی و بین المللی یاد بگیرند.»

جهانجونیا تعداد دانش آموزان متوسطه شرکت کننده در این کارگاه را 100 دانش آموز عنوان کرد.

کارگاه مسابقات هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه

وحیدرضا قناعتیان، دبیر مسابقات هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه در گفت و گو با پانا به شرکت 80 دانش آموز در دو کارگاه نمایش عروسکی و ایده یابی در نمایش عروسکی و چگونگی تبدیل آن به یک اثر نمایشی اشاره کرد و گفت: «این جشنواره به دانش آموزان کمک می کند تا فلسفه زندگی کردن و تعامل با دیگران را تجربه کنند.»

او ادامه داد: «دانش آموزان در نمایش های عروسکی مهارت هایی را کسب می کنند. ناگزیر هستیم برای اجرای این فعالیت ها آموزش هایی برای دانش آموزان درنظر گرفته شود.»

کارگاه مسابقات هنرهای آوایی

سعید مجیدی، دبیر مسابقات هنرهای آوایی نیز به آموزش صداسازی و فن بیان در کارگاه مورد نظر اشاره کرد که 160 دانش آموز برای بیان گفتار و تقویت بیان در این کارگاه شرکت کرده اند.

مراسم اختتامیه بخش پسران فردا 22 مرداد با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر برگزار خواهد شد.

۲۵ تا ۲۹ مرداد نیز اردوگاه شهید باهنر پذیرای دانش آموزان دختر برای رقابت در این مسابقات خواهد بود.

 

نظر شما