تندگویان در گفت‌وگو با برنا عنوان کرد:

زیرساخت‌های عبور از بحران بیکاری در دولت فراهم شده است/ افزایش فشار اقتصادی موجب ملموس شدن نرخ بیکاری شده است

۱۳۹۷/۰۶/۰۷ - ۰۵:۲۸:۰۵
کد خبر: ۷۴۶۹۵۴
زیرساخت‌های عبور از بحران بیکاری در دولت فراهم شده است/ افزایش فشار اقتصادی موجب ملموس شدن نرخ بیکاری شده است
معاون امور جوانان وزارت ورزش‌وجوانان گفت: «فشار اقتصادی نسبت به 5 سال گذشته چندین برابر شده و موجب قرار گیری جامعه در بحران اقتصادی شده است. اما زیرساخت‌های حل مشکل بیکاری فراهم شده که باید چارچوب‌های آن رعایت شود.»

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ روز گذشته دکتر «حسن روحانی» - رئیس جمهور،  در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و به سوالات تعدادی از نمایندگان پاسخ داد. یکی از این سوالات راجع به بیکاری بود که ایشان اظهار داشت: «84 تا 91 اشتغال خالص ما 10 هزار نفر بوده است. در طول 5 سال گذشته اشتغال خالص، 2 میلیون و 700 هزار نفر بوده است. این افتخار بزرگی برای کشور است. برای اولین بار در بهار 97، بیش از تعدادی که داوطلب کار بودند، اشتغال ایجاد کردیم؛ 711 هزار نفر جویای کار بودند و برای اولین بار 756  هزار اشتغال درست شده است. از لحاظ بیکاری، کارنامه خوبی داریم، اما مردم قانع نیستند. این حرف درست است. هنوز بیکاری فراوانی داریم، این درست است. بیکاری مزمن چندین ساله داریم. نرخ بیکاری 12.1 درصد است که بسیار زیاد است و قابل قبول نیست. خانواده‌های فراوانی هستند که هنوز حس نکردند. از شما می خواهم به این نکته توجه کنید که اگر دولت یازدهم و دوازدهم مثل دولت دهم و نهم در اشتغال کار می‌کرد، امروز رقم بیکاری به جای 12 درصد، 22 درصد بود. این هنر دولت یازدهم و دوازدهم است.»

حرف اصلی را رییس جمهور زد که از لحاظ بیکاری کارنامه خوبی داریم اما مردم قانع نیستند. این قانع نبودن به علت این است که نرخ بیکاری را باید با رشد آمار جمعیتی کشور و تعداد فارغ التحصیلان در نظر گرفت. در دولت نهم و دهم ایجاد اشتغال با توجه به آمار جمعیت و فارغ التحصیلان بسیار پایین بوده است اما با رشد جمعیت و افزایش تعداد فارغ التحصیلان نرخ بیکاری ثابت نگه داشته شده است.

معاون امور جوانان وزرات ورزش و جوانان در مورد صحبت‌های اخیر دکتر حسن روحانی با برنا به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه خواهید خواند.

محمد مهدی تندگویان – معاون امور جوانان وزارت ورزش‌وجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار جوانان خبرگزاری برنا، با بیان این مطلب که برای حل مشکل بیکاری ابتدا باید زیرساخت‌های آن فراهم شود، افزود: «در چشم اندازها باید به سمت ساماندهی بیکاری حرکت کرد. باتوجه به اتفاقاتی که در دولت‌های قبل پیش آمده زیرساخت‌های آن   برای برطرف کردن مشکل بیکاری در کشور وجود نداشته است. بنابراین نمی‌توان اظهار کرد که مشکل بیکاری حل شده است؛ اما زیرساخت‌هایی بوجود آمده که اگر رعایت شود، با شیب نسبتاً ملایمی می‌توان بیکاری را حل کرد.»

وی با اشاره به اینکه سرچشمه بیکاری بابت انجام نشدن هیچ پایشی برای آمایش آمار اشتغال است، گفت: «سال‌ها پایش آمایش اشتغال در کشور اجرایی نشده بود و درکنار آن موضوعات دیگر از جمله مدرک گرایی،  اشتغال‌های کاذب، حاشیه نشینی شهری و ... رخ داد.  یک دولت نمی‌تواند با همه این مشکلات مقابله کند. اما یک دولت بایددر این خصوص ریل گذاری کند تا دولت‌های بعدی در مسیر همان ریل حرکت کنند. این ریل گذاری در دولت فعلی اتفاق افتاده است. برای مثال در بخش مربوط به معاونت جوانان باید به سمت تشکل گرایی حرکت کنیم. جوانان باید به این باور برسند که از تشکل‌ها می‌توان اتشغال زایی کرد. معاونت جوانان این بخش را هدایت و کمک می‌کند.  پیشنهاد ما برای جوانان حرکت به سمت تشکل گرایی است اما جوانان  اعتماد نمی‌کنند.  در این خصوص دولت  مقصر  نیست بلکه به یک بخش فرهنگی جامعه برمی‌گردد. در دولت زیرساخت‌های عبور از بحران بیکاری در دولت فراهم شده است که بازتاب فعالیت‌های جوانان باید از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها صورت گیرد.»

معاون امور جوانان وزارت ورزش‌وجوانان با بیان اینکه نرخ بیکاری تغییری پیدا نکرده، اظهار داشت: «مشکل فشار اقتصادی مضاعف است. فشار اقتصادی نسبت به 5 سال گذشته چندین برابر شده و موجب قرار گیری جامعه در بحران اقتصادی شده است. ایران در روابط اقتصادی با سایر کشورها دچار مشکلات فراوانی شده است. همچنین وضعیت فشار اقتصادی با نرخ بیکاری در دوره‌ی فعلی مضاعف شده است. نرخ بیکاری همان نرخ بیکاری زمان احمدی نژاد است. اما  نرخ بیکاری را باید با رشد جمعیت و فارغ التحصیلان در نظر گرفت چون فشار اقتصادی تقریباً سه برابر شده  نرخ بیکاری بیش از گذشته ملموس شده است.  دیگر با مشاغل کاذب نمی‌توان گذران زندگی کرد در صورتیکه بخشی از مردم در دوره دولت نهم و دهم می‌توانستند با ایجاد شغل‌های کاذب زندگی خود را بگذرانند. تا زمانی که نتوانیم تحریم‌ها را به ثبات برسانیم بهم ریختگی‌ها همچنان وجود خواهد داشت. در مقطع اول تحریم‌ها جامعه واکنش التهابی بدی داشت اما درحال حاضر تا یک ماه آینده به سمت ثبات قیمت و ثبات نسبی خواهیم رسید. اما وضعیت و شرایط تا اجرای تحریم‌های دوم قابل پیش بینی نخواهد بود.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز