مدیر نوسازی مدارس آموزش و پرورش در گفت و گو با برنا :

مدارس تهران و سیستان و بلوچستان در صدر فرسودگی/ مدرسه های خشتی و گلی جمع آوری می شوند

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۵:۲۵:۱۱
کد خبر: ۷۶۲۵۹۶
مدارس تهران و سیستان و بلوچستان در صدر فرسودگی/ مدرسه های  خشتی و گلی جمع آوری می شوند
مدیر نوسازی مدارس آموزش و پرورش با بیان اینکه تهران و سیستان و بلوچستان در صدر مدرسه های فرسوده هستند، گفت: اگر زلزله در طول روز در تهران اتفاق بیافتد در مدارس فاجعه رخ خواهد داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، سال گذشته وزیر آموزش و پرورش در چندین سخنرانی خود تاکید کرد که مدارس کشور دچار فرسودگی خطرناکی هستند که این هشدار از سوی وزیر، حکم یک دستور نانوشته برای مسئولان  بهسازی و مقاوم سازی مدارس بوده است.

این در حالی است که با وجود این هشدارها،  روز دوشنبه  مدرسه ای فرسوده در روستای سنندج فرو ریخته و دختر بچه 7 ساله بر اثر ریزش آوار جان باخت.

این مسئله مبحثی بود که با مهرالله رخشانی مهر، مدیر نوسازی مدارس آموزش و پرورش در خصوص اقدامات انجام شده در طی یکسالی که از هشدار وزیر آموزش و پرورش می گذرد بازسازی  گفتگو کنیم.

رخشانی مهر در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: حدود 30 درصد از مدارس کشور فرسوده هستند و به تخریب، بازسازی و مقاوم سازی نیاز دارند همچنین این مدارس به صورت پراکنده در سراسر کشور وجود داشته اما در استان تهران و سیستان بلوچستان این موارد بیشتر به چشم می خورند.

وی با اشاره به میزان اعتبار تخصیص داده شده به بخش نوسازی افزود: در سال 96، حدودا چهارصد و 50میلیارد تومان اعتبار به بخش نوسازی مدارس تخصیص داده شد که خوشبختانه این میزان در سال جاری به حدود هزار و 800میلیارد تومان افزایش یافت در واقع رشد جدی اعتبارات سال 97 نسبت به سال 96، جزء اتفاقات خارق العاده ای بود که آن را مدیون زحمات همکاران در سازمان مدیریت  و برنامه ریزی هستیم.

مدیر نوسازی مدارس آموزش و پرورش ادامه داد: به طور معمول اعتبارات در گذشته پایان هر سال تخصیص داده می شد که خوشبختانه در سال جاری این اتفاق در 6 ماهه اول سال رخ داد.انجام یک پروژه عمرانی بسته به حجم و زیربنای ساختمان متفاوت است اما حداقل زمان برای ساخت یک پروژه بین 6 ماه تا یکسال و نیم  تخمین زده می شود به طور مثال: مدارس 15 کلاسه که حدود 3 هزار متر مربع هستند با رعایت تمامی استانداردها و فراهم آوردن کیفیت مناسب، یکسال و نیم زمان پروژه ساخت آن است.

رخشانی مهر بیان داشت: اگر چه این اعتبار در  6 ماه نخست سال تخصیص داده شد اما تا برگزاری مناقصات و انتخاب پیمانکاران باز هم برای آغاز نوسازی، تخریب و مقاوم سازی به زمان نیازمندیم. در حال حاضر تمرکز ما بر روی پروژه های نیمه تمام است به طوریکه در سال جاری، 8 هزار کلاس درس تحویل داده ایم که نسبت به سال گذشته که حدود 4 هزار و 500 مورد بود، این رشد معنادار بسیار خوشایند است.

مدیر نوسازی مدارس آموزش و پرورش تصریح کرد: علارغم تمامی این اتفاقات، طبیعی است که ما نتوانیم با این اعداد و ارقام 30 درصد مدارس را در کوتاه مدت بازسازی کنیم. از این 8 هزار کلاس درسی که تحویل داده ایم، 6 هزار و 800 مورد آن در مناطقی بوده که اصلا مدارس و کلاس درس نداشته ایم یعنی مدارسی جایگزین مدارس فرسوده نبوده و فقط 1200 مورد از آن، مدارس تخریبی و مقاوم سازی بوده اند.

وی با بیان اینکه از مجموع 8 هزار کلاس درس تحصیلی مهر ماه، تنها 1200 مورد کلاس هایی بوده که تخریب شدند، افزود: مابقی نوسازی مدارسی بودند که هیچ گونه کلاس درس و مدرسه ای در آن مناطق وجود نداشته و می توان از ساخت مدارس در محدوده مسکن های مهر در این خصوص نام برد به همین دلیل این میزان از بودجه صنواتی فقط کفاف برطرف کردن نیاز های روز را می دهد و به هیچ عنوان پاسخگوی تخریب و بازسازی 30 درصد مدارس فرسوده نیست.

رخشانی مهر تاکید کرد: نجات 30 درصد از مدارس فرسوده تنها یک راه حل دارد اینکه همان اتفاقی که در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه افتاد را تکرار کنیم یعنی 4 میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی به نوسازی مدارس تخصیص داده شود، ما نیز برای تحقق این امر موضوع را به طور جدی دنبال می کنیم.

مدیر نوسازی مدارس خاطر نشان کرد: در این خصوص طی مذاکراتی که با آقای جهانگیری و نوبخت داشته ایم مقرر شداین اعتبار در اختیار ما قرار گیرد که ظاهرا نیازمند به مصاحبه هیئت دولت دارد، اگر این موضوع محقق شود ما نیز می توانیم امیدوار باشیم که این 30 درصد مدارس تخریبی را تعیین و تکلیف کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به سلامت ساختمان های مدارس به طور جدی نظارت می شود یا خیر، اظهار داشت: ما یک شناسنامه داریم به نام شناسنامه فنی فضا و ساختمان، بر اساس این شناسنامه همه مدارسی که باید تخریب و مقاوم سازی شوند مشخص شده و همکاران کد مدرسه مورد نظر را به ادارات کل آموزش و پرورش اعلام می کنند. مدرسه کد گذاری شده در لیست تخریب یا ... قرار میگیرد تا در زمان تامین اعتبار، نسبت به بازسازی آن اقدام شود.

رخشانی مهر بیان کرد: با این حال پس از بهره برداری از مدارس تخریبی، باز هم مسئولیت سلامت ساختمان بر عهده مجموعه بهره بردار است اما در حقیقت از دست آنها هم کاری بر نمی آید چرا که  آنها باید به پوشش تحصیلی دانش آموز هم توجه کنند پس ناچارا با وجود اینکه می دانیم مدرسه تخریبی است دانش آموزان را در همان فضا درس می دهیم.

وی تاکید کرد: اگر در شهر تهران زلزله در طول روز اتفاق بیوفتد، فاجعه عظیمی در مدارس رخ خواهد داد و یک واقعیت تلخ است که همه مسئولان نیز از آن مطلع هستند.

مدیر نوسازی مدارس در پاسخ به این سوال که آیا فکری به حال ایمنی بیشتر مدارس در فصل بارندگی شده است یا خیر، گفت: فکری که ما باید می کردیم این است که  تخصیص این هزار و 800 میلیارد دلار را بگیریم که الحمدااله محقق شده، در حال حاضر باید تخریب و نوسازی مدارس را آغاز کنیم البته امسال اعتباراتمان را برای جمع آوری مدارس خشتی و گلی گذاشته ایم چرا که طبیعتا این نوع مدارس خطرساز تر از هر مدرسه دیگری هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز