افتتاح مرکز حرفه آموزی و رستوران اختصاصی کودکان کار و خیابان در مهر شهر کرج

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۸:۴۹:۳۷
کد خبر: ۷۸۲۱۷۹
افتتاح مرکز حرفه آموزی و رستوران اختصاصی کودکان کار و خیابان در مهر شهر کرج
مرکز حرفه آموزی و رستوران اختصاصی کودکان کار و خیایان در خانه مهر مهرشهر کرج افتتاح شد.

به گزارش برنا، آیین گشایش مرکز حرفه آموزی و رستوران خانه مهر این انجمن با حضور هما عارف مدیرعامل انجمن کودکان کار و خیابان، مهندس علیرضا مهرابی معاونت کل اداره آموزش،پژوهش و برنامه ریزی اداره آموزش فنی حرفه ای استان البرز، مهندس محسن احمدی رییس اداره آموزش و پژوهش و برنامه ریزی آموزش فنی حرفه ای البرز، کشاورز رییس سازمان بهزیستی شهرستان کرج، سرهنگ خسروی و سرهنگ ندرلو از معاونت اجتماعی نیروی انتظامی کرج و مرکز مشاوره آرامش و جمعی  از دیگر مسئولان مراکزاستانداری، غربالگری کودکان کار و خیابان، بهداشت، دادگستری و... شهرستان کرج و کودکان کار تحت حمایت این مرکز برگزار شد.

در خلال این مراسم مدیرعامل انجمن ضمن قدردانی از حضور و توجه مسئولان به مساله کودکان کار و خیابان در خصوص ساخت و تجهیز این دو مرکز اذعان کرد: این مراکز متعلق به مردم است و با حمایت و هزینه مردمی در اختیار کودکان کارو خیابان قرار گرفته است .  

عارف ضمن قدردانی از بانیان ساخت این مراکز به لزوم ترویج و یادآوری نام افراد نیکوکار در جامعه اشاره کرده و ادامه داد: متاسفانه در جامعه امروز کسی که اقدام به کار نیک و خداپسندانه می کند با مشکلات و موانع زیادی روبرو می شود و باید قدردان این افراد در فضای مجازی و واقعی باشیم.

وی در پایان کودکان کار را شریف ترین و بی آزارترین افراد جامعه شمرده و حمایت از آنها را کاری مقدس و فرهنگی انسان دوستانه دانست.

مهرابی معاون کل اداره آموزش،پژوهش و برنامه ریزی  آموزش فنی و حرفه ای استان البرز ضمن بازدید از این مراکز، وعده همکاری، همیاری و حمایت تمام قد سازمان فنی و حرفه ای را در این مراسم به انجمن داده و گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور اشتغال پایدار یکی از مباحث بسیار مهم بوده و ورود به این مشاغل مثل مشاغل دولتی بسیار ضعیف است.

وی در ادامه فعال سازی بخش خصوصی را با تربیت نیروهای متخصص لازم دانسته و اذعان کرد:ما علاوه بر نیروی متخصص در بخش نظری، در بخش عملی نیز همین نیرو را نیاز داریم و از مسئولان تقاضا داریم در حمایت ازاین مجموعه کوشا باشند تا بهره وری از این نیروها را شاهد باشیم.

در پایان، این مرکز را نهالی دانست که اکنون کاشته ایم و میوه اش کودکان کار متخصص در رشته های مورد علاقه شان خواهد بود.

احمدی رییس اداره آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز نیز در گفت و گو با خبرنگار انجمن به تکمیل سخنان مهرابی پرداخت و وعده داد: ما حمایت های آموزشی را برای سنین بالای ۱۵ سال در نظر گرفته ایم و این آموزش در ابتدا با تعیین سطح سنی، میزان تحصیلات و علایق این هنرجویان صورت می گیرد.

وی در ادمه از اهمیت هدف‌مند بودن آموزش سخن به میان آورد و اضافه کرد: اگر حرفه ای به کودکان کار آموخته می شود باید حتما منتج به درآمد زایی آنان باشد. این کودکان با کار غریبه نیستند و آموزش به آنها به مراتب ساده تر است. همچنین اگر علایق آنها به درستی شناخته شود به سرعت به نتیجه خواهد رسید.

احمدی از به کارگیری نیروهای مشاوره و روانشناسانی که توانایی شناخت سلایق کودکان را دارند خبر داد و گفت: کودکان پس از گذراندن مراحل مقدماتی آموزش، از طریق این مشاوران علایق اصلی خود را خواهند شناخت و پس از آن به تدریج در رشته های مورد علاقه خود دسته بندی می شوند. مثلا برای دختران کارگاه های خیاطی، آرایشگری و برای پسران کشاورزی مثل کاشت و پروروش گل و گیاه و سبزیجات خوراکی از جمله رشته های درآمد زا است. این خدمات مثل خدماتی که برای مرکز ترک اعتیاد، زنان بد سرپرست و .. در نظر گرفته ایم رایگان خواهد بود.

همچنین عارف نیز در گفتگو با خبرنگاران هدف از ساخت این دو مرکز را شرح داده و اذعان کرد: انجمن بر این باور است که بازنگری و ایجاد برنامه های راهبردی در هر برهه ای با توجه به شرایط اجتماعی در قالب برنامه های سه و پنج ساله بخشی از دستور کار این انجمن بوده است.

وی شرایط اجتماعی و تغییرات هویتی و ماهیتی جامعه هدف انجمن را مهم دانسته و افزود: این تغییرات ما را ملزم می کند در اقدامی فراگیر ضمن تداوم مداخلات فردگرایانه و و اقدام به حمایت از کودکان با برنامه های آموزش مهارتی و رسمی همراه با سبد های حمایت بهداشت و تغذیه ،از رویکرد جمع گرایانه (خانواده محور) نیز غفلت نورزیم .

او هدف از برپایی مرکز کار آفرینی را هدایت به بازار کار برای اعضای خانواده کودکان وهمچنین کودکان کار یاد کرد و گفت : مرکز آموزش حرفه های مرتبط با دوخت ودوز و مرکز آموزش تعمیر و نگهداری سخت افزار کامپیوتر برای نوجوانان دختر و پسر (کودکان دیروز) راه اندازی شده است.

وی در پایان به اهمیت گشایش رستوران طبخ غذای گرم برای کودکان کار اشاره کرد و افزود: تغییر روند نوسانی شرایط اقتصادی جامعه آسیب بزرگی به قشر آسیب پذیر جامعه می زند. بیم تغذیه این قشر و بهداشت کودکان کار که بخشی از نیازهای اولیه آنهاست ضرورت ایجاد رستوران در بخش حاشیه نشین که عمده کودکان تحت حمایت ما در همین منطقه زندگی می کنند به وجود آورد.

عارف  از اهداف دیگر ساخت این رستوران را ایجاد آرامش و دلگرمی برای این خانواده ها دانست و افزود: مرکز طبخ و توزیع وعده غذای گرم همراه با آموزش های بهداشت تغذیه برای کودکان با اتخاذ ساز و کار مناسب و با حفظ احترام به عزت نفس کودکان ، امکان استفاده از غذای سالم را برای کودکان فراهم می کند .ضمن این که در تلاش هستیم تمامی روزهای هفته این رستوران برای کودکان دایر باشد.

عارف به خبرنگاری که جویای کارکنان این رستوران بود، پاسخ داد: عوامل اجرایی از بین زنان آموزش دیده سرپرست خانوار و خانواده های این کودکان خواهند بود و تهیه مواد اولیه غذا را نیز خیرین به عهده گرفته اند.

وی در پایان سخنان خود هدف کلی از احداث مرکز حرفه آموزی و رستوران را ایجاد امنیت و آرامش برای کودکان کار و همچنین جلوگیری از بزهکاری برای آنها دانست و‌تاکید کرد: در این راستا دستان سخاوتمند همه ابرار و خیرین را که تا کنون انجمن امین آنان بوده را به گرمی می فشاریم و درخواست همیاری و مشارکت داریم .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز