در گفتگو با جامعه شناس مطرح شد:

برده داری نوین در فضای مجازی

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۵:۲۵:۲۸
کد خبر: ۷۸۲۹۶۱
برده داری نوین در  فضای مجازی
شاید به نظر برسد دوران برده داری در جهان به پایان رسیده اما حقیقت آن است که برده داری در طول تاریخ از بین نرفته و فقط تغییر ماهیت داده است. به راستی آن زنجیر نامرئی که فضای مجازی بر دست و پای جوانان بسته، کم از زنجیرهای آهنی قرون وسطی ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، مشاهده دختران و پسران سر در گریبان که چشم به صفحه موبایل خود دوخته اند و منتظرند تا فلان سلبریتی چه می کند و بهمان مدل چه می پوشد، شکل جدیدی از برده داری در قرن حاضر است.

در روز جهانی لغو برده داری در جهان، خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا با امان الله قرائی مقدم به گفتگو نشسته است.

قرائی قدمت برده داری را از ابتدای خلقت بشر برشمرد و گفت: از زمان قابیل و هابیل و به چاه انداختن یوسف و ساختن دیوار چین با شلاق و خون، آدمیت مرده بود و نشان از برده داری در تاریخ همواره نمایان است. از دوران یونان باستان، قدرتمندان و پول پرستان و حاکمان انسان ها را در طول تاریخ به بردگی کشیدند و برده داری از دیدگاه ارسطو، چه در مورد  زنان و چه در مورد مردان، امری پسندیده بوده است. اما در ایران هیچگاه برده داری وجود نداشته و دین اسلام و زرتشت با برده داری مخالف بودند.

این جامعه شناس به برده داری فرهنگی  برگرفته از تئوری فرهنگ برتر انگلیس  و انگلوساکسون که فرهنگ های دیگر دنیا را پست و استثمار آنها را امری درست می پندارد، اشاره کرد و گفت: برده داری پس از الغا در امریکا، امروزه شکل نوینی به خود گرفته است و از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم که استعمار جدید مطرح شد، برده داری هم به شکل نوین خود یعنی برده داری فرهنگی تغییر ماهیت داد. صاحبان قدرت تصمیم گرفتند به جای اینکه با سرنیزه استثمار کنند،  از راه فرهنگی به برده داری کشورها بپردازند.

وی بردگی فکری، ذهنی، شخصیتی و جنسی به خصوص برای جوانان را از زمان طرح مبحث دهکده جهانی توسط مک لوهان عنوان کرد و افزود: از آنجاکه جوانان درک منطقی ندارند و بر پایه احساسات عمل می کنند،  به سرعت و سهولت تحت تأثیر تبلیغات و سمبل ها و سلبریتی ها خود را می بازند؛ از این رو برده داری نوین از طریق رسانه های جمعی شکل گرفت. 

قرائی استثمار یک کشور را از طریق بردگی فکری جوانان آن، راهکار صاحبان قدرت در عصر امروز دانست و گفت: استثمارگران توانستند جوانان را به نوعی برده داری جدید بکشانند و افکار و دیدگاه آنها را به سوی تمایلات مدنظر خود بکشانند تا تسلیم خود کنند و از این طریق بتوانند بر این کشورها سلطه یابند.  اغوای جوانان یک کشور که جمعیت زیادی را تشکیل می دهند، آن کشور و ملت را به بردگی می کشاند و خواسته ها و امیال صاحبان سرمایه را  به جامعه تحمیل می کند؛ بنابراین برده داری فرهنگی قوت گرفت، پیشرفت کرد و امروز شاهدیم از طریق اینترنت، تلگرام، اینستاگرام و ... جوانان را در عین حال که فکر می کنند آزادند، برده فکری خود کرده و تسلیم پذیر بار آورده اند.

 

 

 

نظر شما
نظرات
یاس
|
-
|
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
0
دوست در اینستا منتظ هست که عشقش که یه سلیبریتیه لایو بزاره و همه جوانیشو داره پای این کار هدر میده میخواستم بدونم ایا این هم برده داری محسوب میشه یا نه
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز