پیشنهادی برای این هفته شما

تهرانگردی کنیم؛ این هفته موزه فرش

۱۳۹۷/۱۰/۲۰ - ۰۶:۱۲:۲۷
کد خبر: ۷۹۸۰۶۳
تهرانگردی کنیم؛ این هفته موزه فرش
در این نمایشگاه نمونه‌هایی از قالیچه‌های تصویری شاهنامه بایسنغری به نمایش درآمده است که گوشه‌هایی از ادبیات‌، اسطوره‌، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را نشان می‌دهد.

چرا باید به موزه فرش بروم؟

موزه فرش ایران در سال ۱۳۵۶ با طراحی عبدالعزیز فرمانفرمائیان افتتاح شد. ساختمان موزه فرش ایران معماری شکیل و چشمگیری دارد و آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی است‌.

موزه فرش ایران شامل دو تالار است و برای نمایش انواع قالی‌های دستباف و گلیم مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. طبقه همکف این موزه برای نمایش دائمی ۱۵۰ قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه‌های موردی و فصلی در نظر گرفته شده ‌است. بازدید موزه در تمامی روزهای هفته از ساعت 9 تا 17 در نیمه دوم سال و هزینه بلیت 2500 تومان امکان پذیر است.

کدام قسمت موزه فرش  برای من جالب است؟

شکل ساختمان موزه طوری طراحی شده که حداقل نور به داخل تابیده می‌شود و به غیر از حوضخانه (در تالار مرکزی) نور طبیعی به دیگر بخش‌ها نفوذ ندارد. در این قسمت هم نور از سقف کاذب عبور می‌کند و اشعه‌های مخرب خود را از دست می‌دهد.

فرش‌های قدیمی و ظریف، مانند تمام آثار هنری دیگر به نور طبیعی و مصنوعی حساس هستند. نور شدید علاوه بر اینکه باعث رنگ پریدگی فرش‌های دستباف می‌شود، به علت دارا بودن اشعه‌ مادون قرمز و حرارت آن به شدت مخرب است؛ از این رو برای روشن کردن فضای نمایشگاه از لامپ‌های خورشیدی استفاده می‌شود که فاقد اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز باشند. این لامپ‌ها روی ریل‌های قابل حرکت نصب شده‌اند و زاویه تابش آنها متغیر است.

در  موزه فرش چه جاهای دیگری را ببینم؟

بهترین کتاب‌ها و نشریات و تحقیقات مربوط به فرش ایران و قالی‌های مشرق زمین به طورکلی و کتاب‌هایی در زمینه مذهب‌، هنر و ادبیات ایران در کتابخانه موزه موجود است‌. در کنار کتابخانه‌، کتاب فروشی موزه نیز مشغول به کار است‌.

در این نمایشگاه نمونه‌هایی از قالیچه‌های تصویری شاهنامه بایسنغری به نمایش درآمده است که گوشه‌هایی از ادبیات‌، اسطوره‌، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را نشان می‌دهد. این آثار همه در کارگاه قالی‌بافی استاد موسوی سیرت‌، به یاری هنرمندان جوان ایرانی و ذوق و سلیقه استاد و تکنولوژی کامپیوتری آفریده شده‌اند.

از ویژگی‌های موزه فرش، قالیچه دستباف ارزشمند و بی‌نظیر ایرانی‌، کار فرش بافان کاشان‌، در اندازه‌های 130 در 220 سانتی‌متر، معروف به قالیچه میرزا کوچک خان جنگلی است که این شخصیت روحانی ملی را در لباس نظامی مسلح به تفنگ و اسلحه کمری‌، قطار فشنگ نمایش می‌دهد.

در این موزه مراکز بافت قالی، ابزارهای قالی بافی و مواد تشکیل‌دهنده‌ قالی در ویترین‌هایی به نمایش گذاشته شده‌اند.

چطور به موزه فرش  بروم؟

نشانی: خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله.‌

مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه میدان انقلاب خط 4 و میدان جهاد خط 3 است.

اتوبوس: اتوبوس‌های انقلاب- سیدجمال‌الدین اسدآبادی و انقلاب- امیرآباد در نزدیکی موزه ایستگاه دارند.

ماشین شخصی:  موزه در محدوده طرح زوج و فرد قرار دارد.

کجا غذا بخورم؟

اگر اهل کله پاچه هستید، طباخی لاله که خیلی هم معروف است، پیشنهاد خوبی است.

رستوران خانه کوچک در فاطمی غرب، سیندخت شمالی با تنوع غذایی فراوان گزینه مناسبی است.

همچنین می‌توانید از رستوران و کافی شاپ هتل لاله استفاده کنید.

داخل پارک لاله هم آش‌های خوشمزه‌ای برای این روزهای سرد فروخته می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز