سر پیکان فلزی پیش از تاریخ در ابرکوه کشف شد

۱۳۹۷/۱۰/۲۱ - ۰۹:۲۸:۵۷
کد خبر: ۷۹۸۶۲۱
سر پیکان فلزی پیش از تاریخ در ابرکوه کشف شد
معاون میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد گفت: سر پیکان فلزی مربوط به دوران تاریخی در کوه‌پایه‌های پنج‌ انگشتی شهرستان ابرکوه به دست آمد که کشف آن بسیار قابل توجه است.

به گزارش برنا، ساشا ریاحی مقدم افزود: در بازدیدی که توسط کمیته بررسی و شناسایی آثار تاریخی معاونت میراث فرهنگی این اداره کل از منطقه پنج‌انگشتی انجام شد اشیای تاریخی از ادوار پیش‌ از تاریخ و تاریخی ، اطراف این منطقه کشف شد که از این‌بین، کشف یکسر پیکان تاریخی بسیار قابل اهمیت است.

این مسئول اظهار کرد: ازجمله آثار تاریخی که در اطراف این کوه وجود دارد می‌توان از جاده تاریخی ادویه، شاخه‌ای از جاده ابریشم، بخشی از مسیر راه شاهی تاریخی، کوه کلات و دخمه‌های تاریخی معروف به دخمه شاهوار، قلعه هارونی بخش بهمن ابرکوه و بسیاری از آثار تاریخی ارزشمند دیگر نام برد.

ریاحی بیان کرد: کوه پنج ‌انگشتی از نظر طبیعی دارای سنگواره‌ها و فسیل‌های بسیار زیبایی است که نمایانگر گذشته طبیعی این منطقه هست.

معاون میراث فرهنگی استان یزد افزود: این در حالی است این منطقه از منظر طبیعی بسیار زیبا و خیره‌کننده است و در میان 2 منطقه نمکزار و کوهستانی قرار دارد.

وی ادامه داد: بخش شمالی آن درگذشته نه‌چندان دور باتلاق و نمکزار طبیعی بود و بخش جنوبی آن کوه‌های زنجیر مانند زاگرس قرار دارد.

ریاحی خاطرنشان کرد: کوه‌های زنجیر مانند زاگرس که در سمت جنوب غربی منطقه پنج ‌انگشتی می‌گذرد همانند دیواری طبیعی نیمه شمالی ایران را از نیمه جنوبی آن جدا می‌کند.

وی یادآور شد: این دیوار طبیعی در تاریخ ایران اهمیت بسیار داشته به‌گونه‌ای که تنها از معبرها و شکاف دره‌ کوه‌ها امکان ارتباط شمال و جنوب مقدور بوده است.

این مسئول تصریح کرد: یکی از این گذرگاه‌ها که در نزدیکی منطقه پنج‌انگشتی قرار دارد که بارها و بارها در شاهنامه فردوسی از آن‌هم نام‌برده شده تنگه « پوزه سیاه» است.

منطقه پنج‌انگشتی ابرکوه در فاصله 80 کیلومتری از مرکز این شهرستان در کنار جاده‌های تاریخی ادویه و شاخه‌ای از جاده ابریشم قرار دارد.

ابرکوه یکی از 14 شهر نمونه گردشگری کشور است که بیش از 400 اثر تاریخی و طبیعی شناسایی‌شده دارد که تاکنون 143 اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

سه اثر طبیعی، منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده، خانه‌های قدیمی ، قلعه‌های تاریخی، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و سرو 4500 ساله از آثار تاریخی شاخص منطقه است.

مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز