بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۱۹ معرفی شد

۱۳۹۷/۱۰/۲۱ - ۱۴:۲۱:۱۳
کد خبر: ۷۹۸۶۹۶
بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۱۹ معرفی شد
رژیم غذایی مدیترانه‌ای با به دست آوردن بهترین رتبه‌ در رژیم‌های غذایی حاوی غذاهای سالم، رژیم غذایی گیاهی، رژیم غذایی مناسب برای بیماران دیابتی و رژیم غذایی ساده توانست به‌عنوان بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، سال‌هاست که رژیم غذایی مدیترانه‌ای به‌عنوان یکی از بهترین و سلامت‌ترین رژیم غذایی در سطح دنیا شناخته‌شده است و مطالعات متعددی نشان داده که این رژیم می‌تواند به کاهش وزن و جلوگیری از بیماری‌های فراوانی کمک کند. اخیرا این رژیم غذایی از سوی کارشناسان بین المللی تغذیه به‌عنوان بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب‌شده است.

قابل‌توجه است که با داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌توان از دیابت و فشارخون بالا جلوگیری کرد و به تسریع کاهش وزن و غلبه بر افسردگی کمک نمود. به‌طورکلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای مزایای بهداشتی بسیاری دارد که استفاده از آن میزان سلامت جسمانی و روانی افراد را افزایش خواهد داد.

مجله یواس نیوز اند ورلد ریپورت (U.S. News & World Report) رژیم غذایی مدیترانه‌ای را به‌عنوان بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۱۹ میلادی معرفی کرده است. این مجله یکی از مجله‌های خبری-تحلیلی کشور ایالات‌متحده آمریکا است که در شهر واشنگتن دی‌سی چاپ می‌شود و همانند مجلات نیوزویک (Newsweek) و تایم (Time) جزء مجلات مشهور آمریکا است. این مجله در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و سلامت خبررسانی می‌کند و در سال‌های اخیر به خاطر ارائه رتبه‌بندی کالج‌ها، دانشکده‌های پزشکی و بیمارستان‌های آمریکا شهرت بسیاری را کسب کرده است.

پژوهشگران این مجله برای انتخاب رتبه بهترین رژیم غذایی، ۴۱ رژیم غذایی را در سطح جهانی موردبررسی قراردادند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای توانست بهترین رتبه‌ها را در رژیم غذایی حاوی غذاهای سالم، رژیم غذایی گیاهی، رژیم غذایی مناسب برای بیماران دیابتی و رژیم غذایی ساده به دست آورد.

رژیم غذایی دش (DASH diet) در این رتبه‌بندی در رتبه دوم قرار گرفت. این رژیم غذایی یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری و مهار فشارخون بالا است که از سوی مؤسسه ملی قلب، ریه و خون ایالات‌متحده آمریکا ارائه‌شده است. قابل‌توجه است که سال گذشته رژیم غذایی دش بهترین رژیم غذایی سال انتخاب‌شده بود. رژیم غذایی دش علاوه بر اینکه برای بیماران مبتلا به فشارخون بالا بسیار مناسب است برای افرادی که سابقه این‌گونه بیماری‌ها را دارند و آن‌هایی که مستعد ابتلا به آن هستند نیز بسیار مفید است.

رژیم غذایی فلکستارین (flexitarian) یا رژیم غذایی نیمه گیاهی در جایگاه سوم این رتبه‌بندی قرار گرفت. در این رژیم غذایی گوشت به‌طور کامل حذف نمی‌شود و افرادی که از این رژیم غذایی استفاده می‌کنند، می‌توانند از فواید گیاهخواری بهره برده و درعین‌حال گاهی از خوردن گوشت نیز لذت ببرند.

جالب است بدانید رژیم غذایی مدیترانه‌ای غنی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه، روغن‌زیتون، ماهی، آجیل‌ها، حبوبات، غلات و سایر مواد سالم است که همه می‌توانند مزایای زیادی را برای بدن به ارمغان آورند. غذاهایی که در رژیم غذایی مدیترانه‌ای وجود دارند، قادرند حداکثر مزایای سلامتی را ارائه دهند چراکه آن‌ها شامل مقدار زیادی اسیدهای چرب تک‌اشباع‌نشده (monounsaturated fats) ماهی هستند. علاوه بر آن، رژیم غذایی مدیترانه ای برافزایش مصرف پروتئین‌های گیاهی، چربی‌های سالم مانند تخم‌مرغ، دانه‌های کتان، آجیل و ماهی‌های روغنی مانند ماهی خال‌مخالی (mackerel)، ماهی تن و ساردین و غلات کامل، سبزی‌ها و میوه تمرکز می‌کند.

لازم به ذکر است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی شده و در بهبود سلامت گوارشی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی و سرطان‌هایی مانند سرطان پستان مؤثر باشد. در ضمن این رژیم غذایی نیز برای افراد سالخورده بسیار مفید است زیرا غذاهای این رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان بوده و خواص ضدالتهابی دارند و خطر بروز ضعف در افراد مسن را کاهش می‌دهند. این رژیم غذایی تنوع میکروبی روده‌ها را افزایش داده بنابراین خطر بستری را در بیماران سیروز کبدی کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای همچنین به تولید و گردش مناسب خون کمک کرده و باعث می‌شود تا ارگان‌های اصلی بدن بهتر عمل کنند. علاوه بر آن، این رژیم غذایی به‌سلامتی جنسی افراد نیز کمک می‌کند.

نظر شما