در گفتگو با کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی مطرح شد:

هاشمی : اخراج پیمانکار شهرداری کرمان مجازات مناسب نیست / جرم خاطی کودک آزاری است

۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۱۲:۳۵:۱۶
کد خبر: ۷۹۹۴۶۷
هاشمی : اخراج پیمانکار شهرداری کرمان مجازات مناسب نیست / جرم خاطی کودک آزاری است
بر اساس نص صریح این قانون، هرگونه اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نوجوانان که موجب شود صدمه جسمانی، روانی و اخلاقی به کودک وارد شود و سلامت روانی و جسمی او را به خطر بیندازد، از مصادیق بارز کودک آزاری است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ،  این روزها ویدئویی در فضای مجازی پخش شده که در آن پیمانکار شهرداری کرمان دو کودک کار گلفروش را مجبور به خوردن گل های خود می کند. شهردار منطقه هم با تایید موضوع، اعلام کرده که شخص خاطی اخراج شده است. آنچه جای سوال دارد این است که چرا مجازات چنین کودک آزاری که باعث خدشه دار شدن احساسات عمومی شده، باید در حد یک اخراج بدون معرفی شخص خاطی باشد. در همین زمینه خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا با کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی به گفتگو پرداخته است.

محسن هاشمی اتفاق رخ داده در شهرداری کرمان را مصداق کودک آزاری معرفی کرد و گفت: در صورت اثبات صحت ویدئوی منتشرشده، وفق ماده 4 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب 1381/9/25 قابل پیگیری است. بر اساس نص صریح این قانون، هرگونه اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نوجوانان که موجب شود صدمه جسمانی، روانی و اخلاقی به کودک وارد شود و سلامت روانی و جسمی او را به خطر بیندازد، از مصادیق بارز کودک آزاری است و‌مرتکب به سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس یا تا ده میلیون ریال جزای‌نقدی محکوم می‌گردد.

وی افزود: در مورد فیلم کودکان کار کرمانی، هر یک از کسانی که مسئولیت تصدی و نگهداری این کودکان را دارند یا سایر مسئولان می توانند علیه این فرد اعلام جرم کنند؛ زیرا ‌طبق ماده 5 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، کودک‌آزاری از جرائم عمومی بوده و احتیاج به شکایت شاکی خصوصی‌ندارد؛ از این رو دادستان یا سایر مقاماتی که در مورد حقوق کودکان مسئولیت دارند، حتی شهروندان عادی نیز می توانند در این زمینه اعلام جرم کنند و متخلف تحت تعقیب قرار بگیرد.

این کارشناس جرم شناسی با اشاره به لزوم اعلام جرم علیه خاطی یا خاطیان این پرونده، تصریح کرد: کلیه افراد و مؤسسات و مراکزی که به نحوی مسئولیت نگهداری و‌ سرپرستی کودکان را بر عهده دارند، مکلفند به محض مشاهده موارد کودک آزاری مراتب را‌ جهت پیگرد قانونی مرتکب و اتخاذ تصمیم مقتضی به مقامات صالح قضائی اعلام نمایند‌.

هاشمی به جنبه دیگری از جرم اتفاق افتاده در این فیلم اشاره کرد و افزود: همچنین بحث توهین نیز در این مورد مطرح است؛ زیرا گرفتن فیلم و وادار کردن کودکان به انجام کاری در جلوی دوربین، حالت هتک حیثیت بچه ها را دارد که از این جنبه هم قابل پیگیری است. طبق قانون، اگر جرائم دیگری نیز اتفاق افتاده باشد یا در قوانین‌دیگر حد یا مجازات سنگین‌تری برای آنها مقرر شده باشد، حسب مورد حد شرعی یا‌ مجازات اشد اعمال خواهد شد.

فیلم :

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز