در گفتگو برنا با مسئولان دولتی، خیران و متخصصان مطرح شد؛

افزایش سه برابری قیمت داروهای بیماران سرطانی/ اینستکس میانبری برای بهبود شرایط دارو و غذا

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۵:۳۷:۱۹
کد خبر: ۸۰۸۷۱۲
افزایش سه برابری قیمت داروهای بیماران سرطانی/ اینستکس میانبری برای بهبود شرایط دارو و غذا
اینستکس میانبری برای بهبود شرایط دارو و غذاست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مدتی است بیماران مبتلا به سرطان مدعی هستند برای تهیه داروهای خود مشکلات زیادی را تحمل می‌کنند و ادعا دارند از مهم‌ترین این مشکلات افزایش نرخ ارز و تاثیر آن روی قیمت داروها، کمبود برخی داروها که مشابه داخلی آن موجود نیست و همچنین کمبود تجهیزات پزشکی برای شیمی درمانی است. خبرنگار اجتماعی برنا برای مشخص شدن ابعاد مشکلات دارویی و درمانی بیماران مبتلا به سرطان و راه حل‌های گذر از مشکلات با یک کارشناس مددکاری، یک پزشک متخصص داروسازی و سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت گفت‌وگو داشت که در ادامه می‌خوانید.

کمبود دارو نداریم اما قیمت ها بالاست

صدف کیهانی، کارشناس مددکاری موسسه خیریه نور، درباره وضعیت دارویی بیماران مبتلا به سرطان و مشکلات آنها گفت: هزینه داروهای بیماران با بالا رفتن نرخ ارز و ایجاد تحریم‌ها دو تا سه برابر شده به شکلی که اگر بیماری می‌توانست پیش‌تر از این بخشی از هزینه‌های خود را تامین کند این روزها این امکان کاهش یافته و مراجعان به موسسه افزایش چشمگیری داشته است.

وی تاکید کرد: بیماران مشکل دسترسی به دارو را ندارند اما هزینه دارو تغییری کرده است.

کارشناس مددکاری موسسه خیریه نور با اشاره به مشکلات شهرستان‌ها برای تهیه دارو و همچنین کمبود امکانات درمانی اظهار داشت: بیماران مبتلا به سرطان که ساکن شهرستان‌ها هستند، هر دو یا سه هفته یک‌بار برای تهیه دارو به تهران می‌آیند و از طریق دفتر مرکزی موسسه، برای تهیه داروهای‌شان کمک هزینه دریافت می‌کنند چراکه در بیشتر شهرستان‌ها کمبود دارو وجود دارد اما شرایط درمانی در تهران نسبت به شهرستان‌ها خیلی بهتر است.

وی ادامه داد: شهرستان‌ها خیلی از امکانات، تجهیزات و دستگاه‌ها را ندارند و تقریبا بیشتر بیماران ساکن شهرستان‌های کشور مجبور هستند برای ادامه روند درمانی‌ خود به تهران بیایند. تجهیزات و امکانات برای درمان وجود دارد اما بستگی به نوع درمان بیمار دارد. مثلا رادیوتراپی را تعدادی از بیمارستان‌های دولتی انجام می‌دهند و رایگان هم انجام می‌گیرد اما اگر پزشک معالج تاکید کند در بیمارستانی خاص درمان صورت گیرد هزینه بسیار بالایی می‌برد. البته باید گفت زمان‌بندی درمانی در مراکز دولتی به دلیل مراجعه زیاد، کمی طولانی است که اکثرا پزشکان برای به تاخیر نیفتادن زمان درمان، بیمار را به بیمارستان‌های دیگر معرفی می‌کنند.

کیهانی با بیان اینکه دستگاه پت اسکن را، که برای تصویربرداری سه بعدی از بدن استفاده می‌شود، تنها سه یا چهار مرکز درمانی در تهران دارا هستند، اضافه کرد: این دستگاه بسیار گران بوده و به راحتی نیز وارد کشور نمی‌شود. هزینه این بخش درمان بیماران سرطانی نیز گران است. قالب کمک هزینه‌ خیریه‌ها در بخش داروی شیمی درمانی است و در بحث پت اسکن نیز بسیاری از  موسسه‌های خیریه کمک می‌کنند اما روند آن به این صورت است که بیمار باید پت اسکن را انجام و جواب را بگیرد و سپس موسسه خیریه بخشی از هزینه را به بیمار پرداخت می‌کند اما مسئله آنجاست که اغلب بیماران، هزینه اولیه را ندارند که درمان را انجام دهند و با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

وی تحریم‌ها را در بحث درمانی بیماران به شدت تاثیرگذار دانست و اذعان کرد: قبل از تحریم‌ها بسیاری از بیماران هر چندین ماه یک‌بار به موسسه مراجعه می‌کردند و هزینه داروهای‌شان نیز آنقدر بالا نبود اما با شروع تحریم‌ها بسیاری از بیماران هر ماه به ما مراجعه می‌کنند و خواستار کمک هزینه درمانی هستند.

کارشناس مددکاری موسسه خیریه نور، در پایان با اشاره به اینکه خیریه‌های خصوصی که توسط خیرین تامین مالی می‌شوند در ماه بودجه خاصی را می‌توانند به هزینه‌های دارویی اختصاص دهند، گفت: در شرایط فعلی، خیریه‌ها تحت فشار قرار گرفته‌اند. حجم بیماران و تعداد تشکیل پرونده‌ها خیلی بالا رفته و بیمارانی که هر ماه مراجعه می‌کنند، رقم فاکتورهایشان بسیار بالاست و آن رقمی که قبلا خیریه می‌توانست کمک کند دیگر در توان نیست تا پرداخت شود.

در خصوص وضعیت دارویی و ادعای بیماران مبتلا به سرطان در خصوص کمبود دارو و افزایش قیمت داروها با متخصص داروسازی، که با خیریه‌های کمک به این بیماران نیز در ارتباط است به گفتگو پرداختیم.

دو ماه است وضعیت تامین دارو بهبود یافته است

محمد هاشم‌زاده، داروساز، درباره وضعیت موجودی داروهای درمان سرطان در کشور بیان کرد: در خصوص بعضی از داروهای حیاتی و مهم در روند درمان بیماران مبتلا به سرطان به مشکلات حائز اهمیتی مواجه هستیم به‌طور مثال داروی مرکاپتوپورین یا 6 ام پی، که مشابه داخلی نیز ندارد، شش‌ماه است که بیماران مبتلا به سرطان و یک‌سری از بیماران را دچار مشکلات زیادی کرده است.

وی ادامه داد: این داروها یا موجود نیستند یا به مقدار محدود وجود دارند و به سرعت تمام می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت نیز این است که این داروها معادل تولید داخلی نیز ندارند. به‌طور مثال وینکریستین داروی پرکابردی است و به دلیل اینکه تاریخ‌ مصرف آن کوتاه مدت است به مقدار محدود وارد بازار می‌شود و نیاز جمعیت بیماران مبتلا به سرطان کشور را تامین نمی‌کند.

محمد هاشم‌زاده در پایان افزود: انتظار داریم مسئولان با توجه به محدودیت‌هایی که با شروع تحریم‌ها نیز بیشتر شده تلاش کنند راهی برای تامین این دارو در حداقل زمان 15 روزه از زمانی که در بازار کمیاب می‌شوند انجام دهند زیرا بیماری منتظر نمی‌ماند و زندگی بیمار را نشانه گرفته است. البته باید گفت دو ماهی است  وضعیت دارویی بیماران نسبتا بهتر شده و ما امیدواریم با تلاش مسئولان وزارت بهداشت این شرایط بهبود بهتری بیابد.

در پایان گفتگویی داشتیم با سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت کشور تا از زبان مسئولان وضعیت دارو و شرایط درمانی بیماران مبتلا به سرطان را جویا شویم.

مشکل دارویی نداریم ایراد تجویزهای پزشکان است

کیانوش جهانپور، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا درباره وضعیت موجودی داروهای بیماران مبتلا به  به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: داروهایی که داروسازان نام می‌برند مثل مرکاپتوپورین و وینکیریستین در بازار وجود دارد اما مشکلی که این روزها با آن مواجه هستیم تجویز پزشکان است. به طور مثال وقتی وینکریستین در بازار موجود است پزشکان به‌دنبال داروی مشابه آن با برند مجارستانی هستند که قاعدتا این را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان به‌عنوان کمبود دارو محسوب کرد.

وی ادامه داد: یک دارو را ممکن است 10 شرکت در دنیا تولید کنند. این‌که تولیدی یک شرکت خاص و یک برند را به عنوان کمبود حساب کنیم، تقریبا در هیچ نظام سلامت و دارویی دنیا وجود ندارد. دارو نام علمی دارد که براساس آن شناخته می‌شود و وقتی که حتی یک نمونه از آن، چه داخلی چه خارجی در بازار وجود داشته باشد آن دارو در فهرست کمبودی قرار نمی‌گیرد. میزان نیاز کشور را در سال به صورت ماهانه در بازار آنالیز می‌کنیم آن‌هم به‌دلیل جلوگیری از قاچاق معکوس، ذخیره‌سازی دارو و همچنین مشکلاتی که ممکن است در آینده پیش بیاید دارو به صورت کنترل شده توزیع می‌شود.

جهانپور درباره افزایش قیمت داروهای شیمی درمانی اذعان کرد: قیمت‌ها مصوب قیمت گذاری‌های سال 97 است که هنوز تغییری نکرده است. درخصوص داروهای شیمی درمانی، شرکت‌های بیمه‌ای طبق تفاهمنامه‌ای که با وزارت بهداشت دارند علاوه بر 70 درصد پوشش بیمه‌ای معمولی که در مورد داروهای شیمی درمانی باید پرداخت بشود، موارد 80، 85، 90 و 95 درصد پوشش بیمه‌ای را برای این بیماران باید انجام بدهند که میانگین آن 85 درصد قیمت داروهای شیمی درمانی است که از طریق بیمه‌ها پوشش داده می‌شود. بنابراین ما تغییر قیمت گذاری نداشته‌ایم و اگر تغییری هم در قیمت داشته باشیم در سال آینده خواهد بود که آن هم با توجه به تخصیص ارز دولتی، ممکن است شامل خیلی از داروها نشود. گفتنی است طبق برنامه ششم توسعه، دولت باید تمام حمایت‌هایش را به سمت تولیدات داخلی ببرد.

جهانپور در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه آیا اینستکس در زمینه دارویی و همچنین تجهیزات پزشکی به ما کمکی می‌کند؟ اذعان داشت: قطعا اینستکس به بخش غذا و دارو کمک زیادی می‌کند. برخی از محدودیت‌های ما را چه دربحث مواد اولیه، تجهیزات پزشکی و در مورد دارو حل خواهد کرد چراکه بسیاری از مشکلات به محدودیت‌های مالی بر می‌گردد و هر گشایشی در مسیر مالی و تعاملات بانکی بین‌المللی ما صورت بگیرد قاعدتا تاثیر مثبتی بر تهیه مواد اولیه، دارو و تجهیزات پزشکی خواهد داشت.

نظر شما