پیشنهادی برای این هفته شما ،

تهرانگردی کنیم /این هفته موزه خانه مقدم

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۶:۰۱:۳۴
کد خبر: ۸۰۹۵۶۹
تهرانگردی کنیم /این هفته موزه خانه مقدم
امروز می خواهیم با خانه مقدم آشنا شویم، خانه ای که خیلی ها آن را ارزشمندترین خانه جهان می دانند؛ اسمی که قطعا برای خانه ای که در بندبند وجودیش تکهه ای تاریخ جای دارد اسمی مناسب است، پس با ما همراه باشید.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، موزه مقدم محل زندگی خاندان احتساب‌الملک، یکی از درباریان صاحب منصب سلسله قاجار بوده است.

این خانه پس  از محمدتقی‌ خان احتساب‌الملک به فرزندش دکتر محسن مقدم استاد باستان‌شناس دانشگاه تهران و همسر فرانسوی‌اش سلما رسید و این زوج با ذوق و علاقه‌ای بی‌نظیر به کار جمع‌آوری آثار تاریخی از سراسر ایران‌زمین پرداختند و از آنها در معماری و تزیین خانه خود استفاده کردند.

در سال ۱۳۵۱ استاد مقدم خانه پدری خود و اشیای گردآوری شده در آن را وقف دانشگاه تهران کرد. پس از فوت استاد محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ و همسر ایشان در سال ۱۳۶۹ تولیت این بنا به دانشگاه تهران سپرده شد و امروزه شاهد حضور تعداد زیادی گردشگر و به ویژه جوانان در این خانه و موزه زیبا هستیم.

این مکان از نظر معماری، تاریخچه و همچنین آثار و اشیایی که در آن نگهداری می‌شود دارای ارزش بسیار بالایی است.

آشنایی با بخش های مختلف خانه مقدم

این خانه دارای بخش های زیادی است که همگی دارای زیر جزییات های فراوان هستند. که با هم تعدادی از آن ها را بررسی می کنیم.

ساختمان اربابی یا برج

این ساختمان که یکی از جالب ترین قسمت های این خانه است؛ در زمان حیات دکتر محسن مقدم در سال ۱۳۴۵ ه.ش و با کمک دکتر ابوالقاسمی یکی از شاگردان ایشان در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به شکل قلعه های قرون وسطی اروپا ساخته شده است. دکتر مقدم سعی بر این داشته تا در این محل بخشی از هنرهای مردمی ایران را به نمایش بگذارد. این ساختمان بخش های مختلفی چون اتاق کدخدا، حمام کوچک و خانگی با کاشی های قاجاری با مضمون استحمام، اتاق صدف، اتاق تدخین و زیرزمین با تزیینات سفال را در بر می گیرد.

ایوان قاجار

در این برج ایوانی وجود دارد به نام ایوان قاجار. دکتر مقدم در ضلع شمالی ساختمان اربابی (برج) ایوانی را بر پایه چند ستون و طاق ساخته است. این ایوان با استفاده از کاشی های دوران زندیه و قاجار مزین شده است. در وسط این ایوان حوضچه مرمری کوچکی متعلق به حمام فتحعلی شاه کار گذاشته شده است که آب از آن فوران کرده و از طریق یک جوی باریک به داخل استخر می ریزد. استخر مذکور که در حاشیه شمالی حیاط بیرونی واقع شده است در سال ۱۳۳۵ ه.ش در جریان سفر زنده یاد دکتر مقدم به اسپانیا، از روی استخر و آب نماهای باغ الحمراء (باغی از دوران صدر اسلام اسپانیا) الگو برداری و با استفاده از حوض یاد شده و تعدادی فواره قدیمی اجرا شد.

حوض حیاط شرقی

شاید برای تان جالب باشد که بدانید این حیاط توسط دکتر مقدم و همسرشان با الهام از طرح فرش های دوران صفوی و قاجار با محوریت حوض در وسط و باغچه های پیرامونی طراحی شده است.

اتاق قاجار

دکتر مقدم این محل را با آثار ارزنده ای از دوران زندیه و قاجاریه چون : طاقچه گچبری زندیه از اصفهان، شومینه ای از قصر فیروزه، کاخ «فیروزه خانم» سوگلی ناصرالدین شاه و غیره تزئین نموده است و به همین دلیل آن را اتاق قاجار نامیدند. در حال حاضر نیز آثاری از دوران قاجار و پهلوی در این اتاق به نمایش گذارده شده است.

ستون‌هایی که از کاخ خواهر ناصرالدین شاه آمد

دکتر مقدم این پایه ستون ها را در هنگام تخریب کاخ خواهر ناصرالدین شاه به این محل انتقال داده است. ایوان هم با نمای بیرونی به شکل دو سنتوری با گچبری ایرانی و بر روی چهار ستون با گچبری کرنتی بر پا شده است. این ایوان با دو رشته پلکان مارپیچ از حیاط قابل دسترسی است و هنوز شکل قدیم خود را حفظ کرده است. تزیینات این محل توسط دکتر مقدم و با استفاده از کاشی های کوباچه (چند رنگ) صفوی، آینه کاری زندیه و قاجار و کاشی های معرق و خشتی قاجار و پهلوی اول صورت گرفته است.

 موزه مقدم کجاست ؟

موزه مقدم در تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ قرار دارد.

مترو :  می توانید برای رسیدن به این خانه موزه ؛ از ایستگاه‌های حسن‌آباد و دانشگاه امام علی (ع) استفاده کنید. این موزه بین این دو ایستگاه مترو قرار دارد و با حدود پنج دقیقه پیاده‌روی در خیابان امام خمینی (ره،، از ایستگاه حسن‌آباد به سمت غرب یا از ایستگاه دانشگاه امام علی (ع) به سمت شرق به آنجا می‌رسید.

اتوبوس :  از اتوبوس‌های مسیر راه‌آهن - پارک وی یا راه‌آهن - تجریش و پیاده شده در ایستگاه البرز (تقاطع خیابان ولیعصر و امام خمینی) و پیاده‌روی کوتاه به سمت شرق در خیابان امام خمینی، می‌توانید به این موزه دسترسی داشته باشید.

موزه مقدم همه روزه به جز شنبه‌ها و ایام سوگواری از ساعت ۹ صبح تا ۱۷:۱۵ عصر میزبان شماست.

کجا غذا بخورم؟

در محوطه موزه کافه ای وجود دارد که می توانید برای صرف غذا و یا ساعتی نشستن و چای خوردن و صحبت کردن از آن استفاده کنید.

0d756443c6b1c49949319cc65d59385c

نظر شما