معاون دادستان کل کشور در گفتگو با برنا خبر داد؛

امدادگرنماها با برخورد جدی قوه قضائیه مواجه خواهند شد

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۰:۳۵:۴۲
کد خبر: ۸۳۴۳۱۹
امدادگرنماها با برخورد جدی قوه قضائیه مواجه خواهند شد
این روزها که تمام کشور دست به دست هم داده‌اند تا کوچک‌ترین کمک نقدی و غیرنقدی خود را به مناطق سیل‌زده ارسال کنند مردم باید دقت لازم را داشته باشند تا مراحل امدادرسانی را قانونی طی کنند تا کمک‌هایشان به دست خود سیل‌زدگان برسد در همین راستا معاون دادستانی کشور به نکاتی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ؛در رابطه با ارسال کمک های نقدی و غیر نقدی مردم به مناطق سیل زده گفت:  از مردم تقاضا میکنیم  کمک های نقدی و غیر نقدی خود را از طریق هلال احمر ، کمیته امداد ،بهزیستی  و خیریه هایی که از طریق سایت رسمی هلال احمر تایید شده است ارسال کنند تا این کمک ها به دست سیل زده نماها و امدادگر نماها نرسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا جواد جاویدنیا  معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور در رابطه با سیل و معضلات آن  گفت: در بحث سیل زدگان و امداد گران با دو مشکل مواجه هستیم. در این شرایط برخی از افراد خود را به عنوان سیل زده جعلی جا میزنند و کمک های امدادی را دریافت میکنند و دسته دیگری  از افراد هستند که خود را امدادگر جعلی جا میزنند  و اقدام به فعالیت با نام این سازمان ها می کنند.

جاویدنیا گفت: دسته اول سیل زده  نماها هستند که قصد منفعت طلبی از وضعیت موجود را دارند و میخواهند کمک های مردمی وکمک های سازمان های امدادگر را دریافت کنند که البته همگی تلاش داریم کمک ها به دست نیازمندان واقعی برسد.

معاون دادستان کل کشور در همین راستاعنوان کرد: نیروهای هلال احمر و سازمان های رسمی برای توزیع این کمک ها ، معمولاً احراز هویت انجام میدهند و برای این افراد شناسنامه ای تشکیل میدهند که ثبت شود که چه کسی  چه اقلامی را دریافت کرده است و اما مشکل ما بیشتر کمک های مردمی است که به صورت غیر سازمان یافته به دست مردم سیل زده می رسد و این کمک ها بیشتر در خطر این هستند که توسط افراد سیل زده نما که البته تعدادشان هم اندک است، دریافت شوند.

معاون دادستان کل کشور تاکید کرد: به همین دلیل توصیه میکنیم که مردم کمک هایشان را از طریق سازمانهای رسمی انجام دهند تا با احراز هویت بین مردم توزیع شود.

وی  ادامه داد: نکته دوم در رابطه با این افراد و کسانی که به دروغ در فضای مجازی خود را به عنوان سیل زده معرفی میکنند و درخواست کمک‌ میکنند  این است که این عمل  در واقع جرم و نشر اکاذیب محسوب می شود و قطعا با این افراد برخورد خواهد شد.

جاوید نیا در رابطه با اهداف و فعالیت های افراد امدادگرنما نیز اشاره کرد: برخی از این افراد برای تخریب وجهه سازمانهای رسمی امدادگر اقدام به پوشیدن لباس های رسمی سازمانهای امدادی و برخورد های نامناسب با مردم میکنند بعضا مردم بحران زده که در شرایط روحی مناسبی نیستند را تحریک میکنند و گاهی به تشویق مردم بر علیه سازمان مربوطه میپردازند و مردم را تحریک میکنند که گاهی منجر به درگیری با ماموران امدادگر میشوند و در روند امدادرسانی اختلال ایجاد می کنند و سعی در ایجاد بدبینی دارند.

وی  تاکید کرد: لذا در این قضیه هم مردم باید توجه لازم را داشته باشند که در صورت مشاهده افرادی که در فضای حقیقی یا فضای مجازی رفتار مشکوکی دارند و خود را به جای سیل زدگان یا امدادگران جا میزند و به ما گزارش دهند و به راحتی گول این افراد را نخورند.

جاوید نیا از مردم خواست تا اگر تحرکات سازمان یافته ای را در این زمینه مشاهده کردند گزارش دهند تا با آن ها برخورد شود و کمک های مردمی به دست نیازمندان واقعی برسد.

معاون دادستان کل کشور اضافه کرد که در رابطه با امدادگرنماها هم همین مسائل وجود دارد و گفت: در رابطه با امدادگرنماها هم همین مسائل وجود دارد مردم تصور نکنند که هر فردی که لباس هلال احمر یا نیروهای دیگر را به تن دارد حتما عضو این سازمان ها است و لزوما شخص امدادگر است  مردم حتما در مواجهه با برخورد های مشکوک کارت شناسایی فرد امدادگر را چک کنند تا به دام امدادگرنماها نیفتند و در صورتی که افراد از نشان دادن کارت شناسایی ممانعت به عمل آوردند بدون درگیری آن ها را به نیروهای انتظامی معرفی کنند و به سازمان های امدادگر اطلاع دهند بنابراین مردم باید حواسشان باشد و از قضاوت زود هنگام هم خودداری کنند تا اسباب درگیری و اختلال در امر امدادرسانی انجام نشود.

وی در رابطه با انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی هم ابراز کرد: انتشار اخبار امدادگرنماها در فضای مجازی که در واقع به نوعی باعث تحریک احساسات عمومی می شود با برخورد جدی دستگاه قضایی مواجه خواهد شد و در رابطه با این موضوع هم مراجع قضایی و هم مراجع انتظامی از حساسیت بالایی برخوردارند زیرا عمل این  اشخاص به یک سازمان ضرر نمیزند بلکه به کل نظام ضرر میزند و بعضا امکان دارد هزینه هایی را رقم بزند. البته دادستانی کل کشور کمیته ویژه ای را برای رصد و برخورد با این اخبار جعلی تشکیل شده است و به مردم و مدیران گروه ها و کانالها و خبرگزاری ها و چهره های شناخته شده توصیه میکنیم قبل از بررسی صحت و سقم موضوع از انتشار آن خودداری کنند تا در مضان اتهام انتشار اخبار کذب قرار نگیرند. گاهی حتی انتشار یک خبر صحیح در شرایط نامناسب میتواند اسباب تحریک احساسات مردم را فراهم کند که اصحاب رسانه و چهره ها می بایست در شرایط خاص از هرگونه اقدامی که وحدت و همدلی مردم و مسئولان را خدشه دار کنند و چنانچه گزارشی از تخلفات احتمالی داشته باشند به مراجع ذی صلاح گزارش کنند تا اول صحت و سقم موضوع بررسی شود و در صورت صحت، با متخلفان برخورد قانونی انجام شود و آن گاه خبر تخلف به همراه خبر برخورد در زمان مناسب منتشر گردد تا اسباب امیدواری بیشتر مردم و اعتماد بیشتر به نظام شود البته وظیفه رسانه شفاف سازی است اما باید این فرهنگ نهادینه گردد که کاستی ها و تخلفات زمانی رسانه ای شود که گزارش به مراجع قانونی صورت گرفته و رسیدگی کامل انجام نشده باشد و آنگاه رسانه ها به وظیفه خود عمل کنند.

جاوید نیا در پایان بر امر کمک رسانی یادآور شد و تاکید کرد : از مردم تقاضا میکنیم  کمک های نقدی و غیر نقدی خود را از طریق هلال احمر ، کمیته امداد، بهزیستی و خیریه هایی که در سایت رسمی هلال احمر تایید شده است ارسال کنند و از هر گونه کمک نقدی و غیر نقدی به افراد مختلف خودداری کنند و اگر مورد مشکوکی مشاهده شد به سایت دادستانی یا پلیس فتا گزارش دهند.

 

 

 

نظر شما