استاد منابع آب و تغییر اقلیم در گفتگو با برنا مطرح کرد:

دریاچه ارومیه را کوچکتر کنید تا حفظ شود/ سیل برای تالاب‌ها و دریاچه‌ها خوب بود

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۵:۴۱:۲۷
کد خبر: ۸۳۵۰۰۲
دریاچه ارومیه را کوچکتر کنید تا حفظ شود/ سیل برای تالاب‌ها و دریاچه‌ها خوب بود
بارش‌های اخیر در کل کشور گرچه بسیاری از شهرهای کشور را با دردسر رو به رو کرده اما منجر به افزایش سطح آب دریاچه ارومیه شد؛ با این وجود این سوال که آیا افزایش سطح آب دریاچه ارومیه پایدار خواهد بود یا خیر همچنان مطرح است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی بارش‌های سیلابی اخیر در کشور، سطح آب دریاچه ارومیه افزایش یافته و امیدهایی برای احیا این دریاچه ایجاد شده است؛ این در حالی است که استاد منابع آب این پایداری را صددرصد ندانسته و سطح وسیع این حوزه را دلیلی بر عدم پایداری و بازگشت به حالت قبلی می‌داند.

در ابتدای این گفتگو علی حسن لی، استاد سابق دانشگاه شیراز و استاد دانشگاه استرالیای جنوبی، با اشاره به امکان پایداری احیا دریاچه ارومیه به خبرنگار برنا گفت: پایداری دریاچه ارومیه به تداوم بارندگی‌ها و ترسالی‌هایی که محتمل بوده، بستگی دارد؛ وجود سیلاب‌ها به‌رغم مشکلاتی که ایجاد کرد، برای تالاب‌ها و دریاچه‌ها خوب بود و توانست بخشی از کمبودها را تامین کند.

متخصص حوزه تغییر اقلیم و روش‌های سازگاری با آن افزود: دریاچه ارومیه وسیع است و مساحت زیادی دارد و به طور میانگین با توجه به بارش های اخیر مقدار کمی آب در آن جمع شده و اگر بخواهد به سطح قبلی بازگردد باید بیش از این بارندگی داشته باشیم.

 استاد دانشگاه استرالیای جنوبی ادامه داد: این دریاچه به دلیل وسعت زیاد، در معرض تبخیر قرار دارد از سوی دیگر حدود 800 میلی متر تبخیر  به صورت سالانه در آن قابل پیش بینی است.

حسن‌لی اظهار کرد: این سوال که آیا باتوجه به بارش‌های اخیر دریاچه ارومیه پایدار خواهد بود جواب صددرصدی نمی‌توانیم بدهیم و منوط به این است که سال‌های آینده این مقدار بارش‌ها چگونه خواهد بود؟

وی تصریح کرد: اگر طی سالیان آینده بارش‌ها خوب باشد می‌تواند  به احیای دریاچه کمک کند و پایداری آن با توجه به شرایط خشکسالی‌هایی که تجربه کردیم بستگی دارد.

این دکترای هیدرولوژی با ارائه پیشنهادی بیان کرد: شاید بخشی از دریاچه ارومیه را بتوان نگه داشت  و بخش دیگر را رها کرد. فکر می‌کنم راه حلی وجود ندارد تا همه دریاچه ارومیه را نگه داریم. نشدنی است و پایدار نخواهد بود.

حسن‌لی در ادامه با اشاره به اینکه نمی‌توان همه دریاچه ارومیه را احیا کرد گفت: بخشی را باید با این آب نگه داشت تا سطح تبخیر را کاهش داد و دریاچه را تا حدی حفظ کرد چرا که راه دیگری نداریم و آنقدر آب در این فضا وجود ندارد هر چند بارش‌های خوب داشته باشیم؛  این آب شور می‌شود و به دلیل وسیع بودن سطح تبخیر بالاست.

استاد سابق دانشگاه شیراز و استاد دانشگاه استرالیای جنوبی تاکید کرد: عاقلانه است که در کشور خشک و کم آبی مانند ایران به سمتی حرکت کنیم که دریاچه را کوچکتر بگیریم تا حفظ شود؛  در عین حال سطح تبخیر را پایین بیاوریم و بقیه آب را در جای دیگر مصرف کنیم تا مشکلات آب منطقه رفع شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر می‌توان گفت دریاچه ارومیه احیا شده، عنوان کرد: با بارش‌هایی که تاکنون داشتیم تنها بخشی از دریاچه ارومیه بازسازی شده است مگر اینکه این بارش ها همچنان ادامه داشته باشد. داده‌های تاریخی نشان نمی‌دهد پس از اردیبهشت بارندگی‌های آنچنانی داشته باشیم؛ گرچه تغییرات اقلیمی پیش‌بینی‌های ما را تغییر داده و بر هم زده است اما اطلاعات تاریخی نشان می‌دهد تنها تا اوایل اردیبهشت بارش خواهیم داشت.

نظر شما