هدیه ویژه دولت به سیل زدگان

۱۳۹۸/۰۱/۳۱ - ۰۹:۲۶:۱۴
کد خبر: ۸۳۶۱۸۱
هدیه ویژه دولت به سیل زدگان
حالا که اوضاع و احوال پلدختر با کمک دستگاه های اجرایی و گروه های جهادی به سمت عادی شدن کامل می رود، ساخت خانه و اسکان دایم سیل زدگان در خانه های امن به دغدغه اصلی مسوولان تبدیل شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، دولت قرار است خانوارهای آسیب دیده از سیل پلدختر در محدوده خطر طغیان و حاشیه رودخانه کشکان را به طور دایم در مناطق امن شهر اسکان دهد.

19 روز از سیل لرستان و پلدختر می گذارد، حادثه تلخی که خسارت های هنگفت فراوانی به بار آورد و بسیاری را بی خانمان کرد.

سیل 12 فروردین تاکنون بر اساس آخرین بررسی ها، بیش از 10 هزار میلیارد تومان به منازل، واحدهای تجاری، زیرساخت های حوزه راه و کشاورزی، مخابرات و ارتباطات و دیگر بخش های استان لرستان خسارت وارد کرده است.

یکی از مهمترین دغدغه های مسوولان ارشد استان و دولت در کنار تمرکز و تاکید بر امدادرسانی و تامین نیازهای اولیه و اصلی سیل زده های پلدختری، ساماندهی و اسکان آنان است.

در این مدت تمرکز اصلی و عمده خدمات رسانی و هم و غم و‌ کوشش مسوولان اجرایی و نیروهای جهادی ارتش، سپاه و بسیج مردمی معطوف به تخلیه و پاکسازی خانه ها و مکان های عمومی از آبگرفتگی و گل و لای و آورده های سیل بود.

کاری که با بسیج و به کارگیری همه امکانات تجهیزاتی و ماشین آلات مخصوص لایروبی و گل روبی دستگاه های دولتی و نیروهای مسلح در کنار توان نیروی انسانی و گروه های جهادی و مردمی استان های مختلف با جدیت و تلاش بی وقفه آغاز شد و با توجه به گستردگی آسیب ها و خرابی های ناشی از سیل امدادرسانی همچنان ادامه دارد.

در این مدت تاکنون صدها خانه، مغازه و مکان عمومی و اداری شهری و روستایی پلدختر از گل و لای، رسوبات و آورده های سیل شست و شو و‌ پاکسازی شده است.

همچنین در کنار این اقدام ها، از پاکسازی و شست و شوی معابر، خیابان ها و کوچه های شهر نیز غفلت نشد و با تامین و به کارگیری امکانات ویژه خودرویی از جمله ماشین های آتش نشانی، مینی لودر، کارواش ها و تانکرهای سیار این مهم نیز اجرایی شد.

همه این اقدام ها با توجه به دامنه و ابعاد وسیع و خسارت های هنگفت حادثه بدون اغراق با مدیریت مثال زدنی و جهاد شبانه روزی همه ارکان و نهادهای درگیر ماجرا از دولت و نیروهای مسلح تا گروه های جهادی و مردم اقصی نقاط کشور به بهترین شکل ممکن در حال انجام است و به مدد آنها اوضاع پلدختر رو به سمت عادی و طبیعی شدن است.

اکنون که ماموریت و وظیفه اولیه مدیریت بحران در حال انجام و رو به پایان است مرحله دوم و‌ شاید اساسی ترین اقدام مسوولان کلید می خورد.

اقدام مهم و ماموریت اصلی تیم مدیریت بحران و دست اندرکاران در این شرایط مقوله ‌ «اسکان دایمی» سیل زدگان پلدختری است که برای انجام این مهم نیاز به مکان یابی و جانمایی زمین است.

با توجه به موقعیت قرارگیری و جغرافیای شهری، بخش عمده ای از پلدختر در حاشیه و مسیر رودخانه کشکان واقع است که این سبب شده مناطق غربی شهر که در امتداد رودخانه قرار دارند در معرض و کانون خطر طغیان و آبگرفتگی و سیل قرار گیرند.

در سیل بی سابقه اخیر که ناشی از بارش های شدید و متعاقب آن بالا آمدن و پیشروی آب رودخانه بود، سراسر محدوده شمال غرب تا جنوب غرب شهر در حاشیه و امتداد کشکان زیر آب رفت و بسیاری از خانه ها و مغازه ها حتی سازه های دولتی تخریب شد.

سیل بی سابقه اخیر پلدختر بار دیگر ثابت کرد بی توجه به هشدارها حریم قانونی ساخت و سازها در حاشیه کشکان رعایت نشده و همین باعث شد پس از بالا آمدن آب سیل همه را به کام خود بکشد.

مسوولان و مدیریت بحران استان لرستان برای جلوگیری از تکرار حادثه و تخریب بخش عمده ای از شهر که در محدوده خطر و حاشیه رودخانه قرار دارند اقدام به جا به جایی ساکنان این منطقه به مکان امن و بی خطر کنند.

نماینده ویژه استاندار لرستان در شهرستان سیل زده پلدختر در این مورد گفت: اکنون که اوضاع شهر رو به بهبود و عادی شدن است مرحله دوم و مهم کار ما برای ساماندهی نهایی آسیب دیدگان سیل پلدختر آغاز شده است.

«احمد مرادپور» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا اظهار کرد: اسکان سیل زدگان اکنون جزو اولویت های اصلی ما است و از بین چندین گزینه در جمع بندی نهایی هستیم.

او ادامه داد: چندین مکان شهر برای اسکان دایمی سیل زدگان پلدختری مطرح است که از بین آنها با توجه به شرایط و در نظرگرفتن همه عوامل بهترین گزینه انتخاب خواهد شد.

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار لرستان افزود: مهمترین بحث در زمینه اسکان سیل زدگان پلدختری زمین است که در حال بررسی و جمع بندی هستیم.

مرادپور گفت: با توجه به اهمیت موضوع و به منظور پیشگیری و جلوگیری از وقوع سیل تلاش خواهیم کرد زمین و مکان اسکان سیل زدگان امن ترین محل شهر برای این کار در نظر گرفته شود.

فرماندار پلدختر نیز گفت: دغدغه اصلی مسوولان استان در مرحله دوم مدیریت بحران سیل، مقوله انتخاب زمین برای اسکان آسیب دیدگان است.

نعمت دستیاری افزود: مطالعات لازم برای تعیین و انتخاب محل دایم اسکان سیل زدگان در شهر پلدختر انجام شده که پس از کارشناسی فنی و بررسی های لازم اعلام می شود.

150 هکتار از 400 هکتار گستره شهر پلدختر در سیل اخیر ویران شد.

سیل سه هزار خانه و مغازه را در پلدختر به طور کامل تخریب کرد و به هشت هزار ساختمان دیگر آسیب جدی زد.

حجم خسارت ها و زیان های ناشی از این حادثه طبیعی در پلدختر بیش از 30 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز