کنترل «فشار خون» ۲۰ میلیون نفر در ۲۶ هزار پایگاه سلامت از امروز

۱۳۹۸/۰۲/۲۷ - ۱۰:۳۱:۵۱
کد خبر: ۸۴۷۰۷۳
طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» از امروز با هدف سنجش و کنترل فشار خون ۲۰ میلیون نفر در ۱۰۰۲ بیمارستان و ۲۶ هزار پایگاه بهداشت سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امروز ۲۷ اردیبهشت، روز جهانی فشار خون بالاست و بر همین اساس طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در سراسر کشور با هدف کنترل فشار خون افراد بالای سن ۳۰ سال از امروز آغاز شد.

این طرح در ۱۰۰۲ بیمارستان و ۲۶ هزار مرکز بهداشت و خانه‌های بهداشت با هدف کاهش فشار خون در اقشار مختلف جامعه و به تبع آن کاهش بیماری‌های مرتبط با فشار خون از جمله سکته‌های قلبی، مغزی، دیابت و بیماری‌های تنفسی برگزار می‌شود و به عنوان یکی از برنامه‌های مهم و فراگیر وزارت بهداشت در سال جاری است.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری بسیج ملی فشار خون اظهار داشت: شورای بسیج ملی فشار خون با دستور وزیر بهداشت تشکیل شد؛ این شورا از ۷ کارگروه تشکیل شده است.

وی گفت: اقدامات اصلی این کمپین بر عهده دانشگاه‌هاست و رؤسای دانشگاه‌ها به عنوان رئیس ستاد، خدمت‌رسانی خواهند کرد. یکی از ویژگی‌های این کمپین این است که همه دستگاه‌ها و نهادها در این کمپین مشارکت دارند و بسیاری از گروه‌ها برای حضور در این کمپین اعلام آمادگی کردند.

*فعالیت کمپین فشار خون تا هفته دوم خرداد/ آغاز عملیات اجرایی از نیمه دوم خرداد

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان داشت: اقدامات این کمپین از هفته دوم اردیبهشت که مصادف با هفته سلامت است، کلید خورده است  و تا هفته دوم خرداد ماه با موضوع آگاه‌سازی مردم جامعه انجام خواهد شد و از نیمه دوم خرداد عملیات اجرایی شروع می‌شود و تا پایان هفته دوم تیر ماه ادامه خواهد یافت.

 

رئیسی افزود: پس از آغاز عملیات، پایش تا یک ماه ادامه پیدا خواهد کرد و در هفته اول مهر ماه که روز جهانی قلب است، نتایج کار ارائه می‌شود.

* پایش فشار خون ۲۰ میلیون ایرانی 

وی با بیان اینکه هدف ما پایش فشار خون ۲۰‌ میلیون ایرانی است، گفت: حدود ۲۶ هزار خانه بهداشت و پایگاه سلامت در سراسر کشور داریم که به عنوان زیرساخت اصلی برای اندازه‌گیری فشار خون در این کمپین استفاده می‌شود.

* سنجش فشار خون در ۱۰۰۲ بیمارستان دولتی

معاون بهداشت وزیر بهداشت توضیح داد: در ۱۰۰۲ بیمارستان دولتی، ایستگاه های سنجش خون ایجاد می‌شود و در ۱۲۴۱ شهری که تقسیم کرده‌ایم، پایگاه ثابت سلامت سیار ایجاد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برای ایستگاه‌ها فشارسنج دیجیتال در نظر گرفته شده است که بتوانیم با دقت و سرعت کار را انجام دهیم. در هر نقطه‌ای می‌توانیم اطلاعات را با گو‌شی‌های هوشمند در سامانه ثبت کنیم؛ همچنین به دلیل اینکه ممکن است در مواقعی قطع اینترنت داشته باشیم اطلاعات در فرم‌ها ثبت و سپس وارد سامانه می‌شوند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: افرادی که دارای فشار خون هستند دو فرم ارجاع فوری و ارجاع غیرفوری پیش‌بینی شده است و اگر فردی فشار خون بالا داشت به صورت فوری ارجاع داده می‌شود.

وی تصریح کرد: فرم‌های غیر فوری برای افرادی است که بعدا باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 سعید نمکی وزیر بهداشت نیز گفت: باید به سراغ بیماری‌هایی برویم که بار بیشتری در نظام سلامت تحمیل می‌کند که یکی از آنها فشار خون است. سال گذشته ۱۰ میلیون نفر در جهان به دلیل عوارض بیماری فشار خون، جان خود را از دست دادند؛ برآورد ما این است که ۱۵ میلیون ایرانی، مبتلا به فشار خون هستند.

*بی خبری ۴۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود 

وی ادامه داد: حداقل ۴۰ درصد از افراد مبتلا به فشار خون از این بیماری خبر ندارند که این موضوع بسیار خطرناک است، این افراد زمانی می‌فهمند که با سکته مغزی به آی سی یو مراجعه می‌کنند.

وزیر بهداشت افزود: فشار خون به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی نظام سلامت است که از آن به عنوان قاتل خاموش نام می‌برند. ما باید به مردم هشدار دهیم که فشار خون آنها مهم است. متأسفانه برخی از پزشکان ما از دستگاه فشار خون در مطب‌های خود استفاده نمی‌کنند که باید به آنها نیز اهمیت کنترل فشار خون را گوشزد کنیم.

* ۳۰ سالگی سن ورود به بیماری فشار خون

وی گفت: هر ایرانی در سن بالای ۳۰ سال که سن ورود به بیماری پرفشاری خون است باید آگاهی‌های لازم را داشته باشد در کنار آگاهی‌رسانی باید تسهیلات و زیرساخت‌هایی را در این زمینه فراهم کنیم.

*نمک یکی از عوامل فشار خون بالا

نمکی با اشاره به مصرف نمک در کشور گفت: یکی از علل فشار خون بالا مصرف نمک است و مردم ما مصرف نمک بالایی دارند؛ مصرف نمک ریشه در فرهنگ مردم ما دارد؛ ایران سرزمینی پر آفتاب است بنابراین گذشتگان ما که کار و کشاورزی می‌کردند، تعریق زیاد داشتند و سدیم از دست می‌دادند و به همین دلیل باید سدیم دریافت می‌کردند و نمک مصرف می‌کردند. حال امروز فرزندان در سایه‌نشین با همان الگوی تغذیه زندگی می‌کنند؛ بنابراین باید این الگوی تغذیه ای را تغییر دهیم.

*تلاش برای کاهش ۳۰ درصد مصرف نمک 

وی با بیان اینکه به صورت ناگهانی نمی‌توانیم الگوی تغذیه مردم را تغییر دهیم گفت: باید با شیوه‌های پلکانی این کار را انجام دهیم و اگر بتوانیم ۳۰ درصد مصرف نمک در جامعه را کم کنیم اقدام بزرگی انجام داده‌ایم.

وزیر بهداشت ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌ها باید ۲ میلیون نفر بیمار جدید را که مبتلا به فشار خون هستند را تشخیص دهیم و فشار خون ۲۰ میلیون نفر را اندازه‌گیری کنیم.

نمکی به تعریف فشار خون پرداخت و گفت: حاصل برون‌ده قلب و مقاومت عروقی است و با بالا رفتن فشار خون تفاوت دارد؛ فشار خون را یک مکانیسم سریع در قوس آئورت کنترل می‌کنند و یک مکانیسم طویل‌الاثر هم داریم که وقتی فشار خون به شریان کلیوی کمتر رسید از سلول‌های گلومرول کلیه ماده‌ای ترشح می‌شود که می‌تواند فشار خون را بالا ببرد.

 

* ۹۵ درصد فشار خون به دلیل تغذیه و بی تحرکی است

وی ادامه داد: پرفشاری خون زمانی است که از حداقل و حداکثر بالا برود که بیش از ٩۵ درصد به دلیل ارث، تغذیه و بی‌تحرکی است و کمتر از ۵ درصد فشار خون‌های ثانوی به دلیل بیماری زمینه‌ای چون تومور فوق کلیوی و مغز یا مصرف قرص بارداری بروز می‌کند که با درمان این بیماری‌ها از بین می‌برد. / فارس

 

نظر شما