سرپرست استانداری گلستان در گفتگو با برنا خبر داد؛

وضعیت مردم سیل‌زده گلستان ۶۰ روز پس از سیل

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۰۵:۳۰:۰۸
کد خبر: ۸۴۸۱۴۷
وضعیت مردم سیل‌زده گلستان ۶۰ روز پس از  سیل
از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ بر اثر بارندگی‌های شدید در استان‌های شمالی ایران، از جمله گلستان و مازندران و خراسان شمالی، سیل جاری شد. این سیل‌ها موجب خسارت‌های مالی برای ساکنین این استان‌ها و همچنین فوت ۱۳ نفر و مصدوم شدن حداقل ۱۱۶ نفر شد.گفته می‌شود در این حادثهٔ طبیعی، طی دو روز ۳۰۰ میلی‌متر بارش رخ داده که برابر متوسط بارش یک‌سالهٔ استان گلستان است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛‌ کمی مانده به آغاز سال نو، سیل زودتر از تحویل سال خود را به استان  گلستان رساند و خانه‌هایی که تازه خانه تکانی شده و به انتظار آمدن بهار بودند؛ در بر گرفته و ساکنان را آواره کرد. از همان روزهای اول پس از سیل تمام نیروهای امدادی دولتی و مردمی برای کمک به سیل زدگان و مهار سیل به منطقه اعزام شدند و حال باید دید؛ این روزها، با گذشت 60 روز از روز حادثه، وضعیت مناطق سیل زده استان گلستان چگونه است ؟

در خصوص شرایط فعلی مناطق سیل‌زده استان گلستان گفتگویی با میرمحمد غروی، سرپرست استانداری گلستان، داشتیم.

غراوی در خصوص آخرین وضعیت اسکان مردم سیل‌زده وضعیت پرداخت خسارت‌ها به خبرنگار برنا گفت: بیش از 15 روز است تمامی مکان‌های اسکان‌های موقت که در گذشته برای مردم دایر شده بود جمع آوری شده و مرحله اول مقابله با سیلاب پس از فروکش کردن آب به اتمام رسیده است. اماکن در معرض خطر سیل مورد بازدید و ارزیابی‌های از سوی بنیاد مسکن و یک تیم فنی از استان قرار گرفته و حجم خسارات در این واحدهای مسکونی برآورد شده است.

وی با بیان اینکه با وقوع سیل در گلستان در  مجموع 17800 واحد مسکونی در معرض سیلاب قرار گرفت که از این تعداد برخی از واحدها تخریب شده اند  و بایستی نوسازی و بازسازی مجدد شوند که در حدود 7300 واحد مسکونی است چنین ادامه داد: آمار تعدادی از  واحدهای تعمیری که خسارت‌های وارد شده به آن از 20 الی 60 درصد است، 10500 واحد مسکونی است. در مجموع تمامی ارزیابی های لازم به اتمام رسیده و بررسی های لازم صورت گرفته است و بیش از 10000 پرونده در خصوص ارزیابی خسارت ها تشکیل شده است و 5482 واحد تا تاریخ 26 اردیبهشت ماه سال جاری برای گرفتن تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند.

میرمحمد غراوی با اشاره به مصوبه هیات وزیران در خصوص جبران خسارت اظهار داشت: در تاریخ 11 فروردین ماه سال جاری؛ هیات وزیران برای جبران خسارت های مردمی مصوبه هایی را تعیین  و در در مرحله اجراقرار دارد که در خصوص جبران خسارت ها و تخریب خانه و مزارع کشاورزی بوده است که با اعطای تسهیلات و مقداری کمک بلاعوض در دست اقدام است. همچنین 259 فقره از واحدهایی که میزان خسارت به آنها ارزیابی شده است؛ پرونده‌هایشان برای عقد قرارداد با بانک جهت پرداخت تسهیلات ارسال شده و پرداخت کمک‌های بلاعوض که در حدود سه میلیارد و پانصد میلیون تومان است برای 890 از واحدهای مسکونی در استان شروع شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مصالح ساختمانی به صورت رایگان در اختیار خسارت دیدگان قرار می گیرد و برای تمامی واحدهای احداثی مصالح مورد نیاز در نظر گرفته شده است تا روند بازسازی بدون هیچ مشکلی انجام گیرد و بنیاد مسکن استان به عنوان متولی امر بازسازی نظارت های لازم را انجام می دهد.

سرپرست استانداری گلستان در خصوص روند ارزیابی واحد های تخریبی نیز عنوان کرد: در بازدیدهایی که از خانه‌های مناطق سیل‌زده صورت می‌گیرد اگر برای کارشناسان احراز شود که خانه قابل سکونت نیست، چادر در اختیار مالک قرار می‌گیرد تا با مستقر شدن در مکانی با مشکل مواجه نشوند تا تخریب کامل خانه صورت گیرد و به همراه کمک و یاری مردم و بنیاد مسکن بازسازی مجدد خانه در حداقل زمان ممکن صورت گیرد.

غروی در خصوص سقف تسهیلات بازسازی برای مردم مناطق سیل زده تصریح کرد: سقف تسهیلات در خصوص روستاها برای بازسازی 40 میلیون تومان و برای مناطق شهری 50 میلیون تومان است که این تسهیلات با حداقل کارمزد در اختیار مردم این مناطق قرار می گیرد که امید است با روند هرچه سریع تر پرداخت تسهیلات شاهد بازسازی کامل شهرهای آسیب دیده استان باشیم. همچنین برای زمین های زراعی تا 2 میلیون تومان و زمین های زراعی آبی 5 میلیون کمک بلاعوض، برای واحد های مرغداری و پرورش دامی و پرورش ماهی و کندوهای زنبور عسل نیز میزان معینی اختصاص یافته است.

وی در ادامه عنوان کرد: در خصوص خسارت وارد شده به دام های سبک نیز، ستاد فرمان اجرایی امام با تامین 1000 راس گوسفند و به صورت رایگان در اختیار خسارت‌دیدگان گذاشته است، در بخش‌های صنعتی و تولیدی نیز برآوردها انجام گرفته و در خصوص تامین خسارت واحدهای صنعتی و تولیدی نیز باید مصوبه های هیات وزیران ابلاغ شود تا هزینه‌های جبران خسارت در اختیار تولید کنندگان و صنعتگران استان قرار گیرد.

سرپرست استانداری استان گلستان در خصوص اصلی‌ترین نیازهای فعلی مردم مناطق سیل زده، گفت: از اصلی ترین نیازهای موجود تامین مصالح اصلی بازسازی واحدهای مسکونی است که خوشبختانه از سوی بنیاد مستضعفان به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است. از دیگر نیازهای مردم این مناطق تامین کالاهای اساس خانه است که در حال حاضر در قالب 4000 بسته از این کالاهای اساسی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام تامین و در اختیار مردم قرار گرفته است و هر خانوار در حدود 5 قلم کالای اساسی اعم از یخچال، فرش و ... را دریافت کرده است.

میرمحمد غراوی در پایان با تاکید بر اینکه  میزان تبعات ناشی از سیل در استان گلستان متفاوت تر از باقی مناطق است گفت: برای مثال سرعت فروکش کردن آب در استان های دیگر به میزان قابل توجهی سریع تر از استان گلستان بود که شیب کم دلیلی اصلی فروکش نکردن آب و آب ماندگی در سطح شهرهای استان گلستان بود و در مدت زمان طولانی تر نسبت به باقی مناطق شاهد فروکش کردن آب بوده ایم. دو رودخانه گرگان رود و قره سو جریان سیلاب را از شرق استان به غرب استان که منتهی به دریای خزر است هدایت می کند که متاسفانه رسوب گذاری های سال های گذشته در مصب رودخانه باعث جلوگیری و کند شدن روند تخلیه آب از شهر شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز