تکریم زن در بنیاد خانواده از دیدگاه امام راحل

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۱۱:۵۷:۵۳
کد خبر: ۸۵۴۱۸۹
تکریم زن در بنیاد خانواده از دیدگاه امام راحل
حرمت نگه داشتن خانواده، مادر و بانوی خانه به عنوان چراغ روشنی بخش زندگی و بنیاد اولیه شکل گیری جامعه یک ضرورت جامعه شناسانه است و امام راحل نیز همواره بر این موضوع تاکید داشتند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا، در دوره‌های مختلف تاریخی، کرامت زن و مادر در جوامع بشری همواره یک بحث پر چالش بوده اما در فقه شیعه تکریم خانواده و زن به عنوان یک اصل پذیرفته شده است و در این زمینه نیز متون فقهی قوانینی را برای حمایت از بانوان به صورت گسترده بیان شده است.

امام راحل به عنوان یکی از تاثیرگذارترین افراد قرن بیستم همواره بر حفظ کرامت خانواده تاکید داشتند و این در سخنان امام راحل در بازه‌های زمانی مختلف در زمان حیات پر برکات آن حضرت به روشنی مشخص بود.

در کتاب صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۲۴۵. در باره زن و کرامت خانواده تاکید شده است: " ‌نقش خانواده و خصوص مادر در نونهالان و پدر در نوجوانان بسیار حساس ‌ ‌است و اگر فرزندان در دامن مادران و حمایت پدران متعهد به طور شایسته ‌ ‌و با آموزش صحیح تربیت شده و به مدارس فرستاده شوند، کار معلمان نیز ‌ ‌آسان‌تر خواهد بود. اساساً تربیت از دامان پاک مادر و جوار پدر شروع ‌ ‌می‌شود و با تربیت اسلامی و صحیح آنان استقلال و آزادی و تعهد به ‌ ‌مصالح کشور پایه‌ریزی می‌شود".

امام راحل همراه به نهاد خانواده به عنوان یک جایگاه تربیتی که باعث رشد و تعالی یک جامعه اسلامی می‌شود تاکید داشتند و این حرمت و کرامت انسانی را از متون اسلامی و فقهی برگرفته بودند.

امام راحل در زن جایگاه زن و مرد در خانواده نگاهی جامع‌تر دارند و می‌فرمایند " ‌اسلام زن‌ها را در مقابل مردها قرار داده؛ نسبت با آن‌ها تساوی دارند. البته ‌ ‌یک احکام خاص به مرد است که مناسب با مرد است، یک احکام خاص به ‌ ‌زن است مناسب با زن است. این، نه این است که اسلام نسبت به زن و مرد ‌ ‌فرقی گذاشته است".

در جلد هشتم صحیفه امام راحل در خصوص پاسداشت و نکوداشت خانواده امسال به یک مساله حساس و مهم اشاره کرده‌اند، امام راحل در بیستم خردادماه سال ۵۸ ‌ جمع ‌شورای آمار ایران بیان داشتند: اسلام انسان‌ساز است؛ می‌خواهد انسان درست کند. از قبل از اینکه شما ازدواج کنید. به زن گفته است چه مردی را انتخاب کن. به مرد گفته چه زنی را انتخاب کن؛ چه ادبی داشته باشد، و همین طور حال ازدواج را؛ بعد از ازدواج را؛ حال عرض می‌کنم که چه را؛ بعد از آن را؛ حال حمل را؛ بعد از آن را؛ بچه داری را؛ عرض می‌کنم، همه اینها. برای اینکه اسلام انسان می‌خواهد درست کند. از آن اولی که می‌خواهد بنای یک اولادی بشود، اسلام در آن تصرف دارد. آنی که همه، همه قوانین دنیا از آن غفلت دارند، هیچ توجه به آن ندارند، اسلام به آن توجه دارد".

امام راحل نقش زن در جامعه را بسیار با ارزش و مهم می‌داند و می‌فرمایند: "نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛ برای اینکه بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعّال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعّال را در دامن خودشان تربیت می‌کنند. خدمت مادر به جامعه از خدمت معلّم بالاتر است، و از خدمت همه کس بالاتر است. و این امری است که انبیا می‌خواستند. می‌خواستند که بانوان قشری باشند که آنها تربیت کنند جامعه را، و شیر زنان و شیر مردانی به جامعه تقدیم کنند. (صحیفه امام، ج ۱۴، ص: ۱۹۷) ‌

سرآغاز سفارش بزرگ در وصیت امام که با عنوان' با دلی آرام ' به نگارش در آمده، بیانگر رفتار لطیف و با ذوق و هنرمندانه امام در همه مراحل زندگی است چرا که هر آنچه از دل برآید همچنان بر دل نشیند.

رفتار اجتماعی امام در خانواده و در جمع اعضا بیت به ویژه کودکان، مبین این است که امام در طول حیات خویش به مسائل تربیتی و اجتماعی توجه و نگاه فاخرانه ای داشته است.

زندگی اجتماعی بهترین الگو جامع برای زندگی اجتماعی همه افراد معاصر است و این الگوها در ارتباط ایشان با کودکان و فرزندان، در ارتباط با اقشار مردم و در ارتباط با خانواده خویش متجلی یافته و می‌تواند الگوی برای همگان باشد.

روانشناسان مطرح و بزرگ نسبت به الگوپذیری از این پدیده‌های رفتاری و نوع زندگی امام راحل، تاکید بسیار دارند.

رفتار و زندگی امام راحل، دارای غنای آموزه‌های اسلامی است که در زندگی امام عملیاتی می‌شود و امام خمینی (ره) تفسیر عملی بر قرآن است و ایشان با رفتار خویش فرامین قرآن را انجام می‌داد.

از منظر روان شناختی رفتار، کردار و زندگی حضرت امام خمینی (ره) دارای پدیده‌های الگویی روانشناسانه است وآنچه امام راحل انجام می‌داد نه به خاطر رویکرد روانشناسانه بود، بلکه به خاطر عشق و علاقه و ذوب شدن در اسلام بوده است.

نامه‌ای که امام خمینی (ره) به همسر خویش در زمان تبعید نگاشتند، نامه‌ای پر از احساس است و از کلمات احساسی چون ' تصدقت شوم ' استفاده می‌کند و این ویژگی‌ها را در کنار هم داشتن از خصوصیات بارز رفتاری و اخلاقی امام راحل بود.

 

در نامه امام به همسر بزرگوارشان نوشته‌اند: " ‌تصدقت شوم، الهی قربانت بروم، در این مدت که مبتلای به جدایی از آن ‌ ‌نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم، متذکر شما هستم و صورت زیبایت در ‌ ‌آئینۀ قلبم منقوش است. ‌عزیزم، امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ ‌ ‌کند. [حالٍ] من با هر شدتی باشد، می‌گذرد، ولی بحمدالله تاکنون هرچه ‌ ‌پیش آمد، خوش بوده و الآن در شهر زیبای بیروت هستم. حقیقتاً جای شما ‌". ‌

حضرت امام راحل یک حکیم و فیلسوف بزرگ و فقه بود و گفتار ایشان به گونه‌ای بود که مورد توجه خرد و پیر و کودک و نوجوان و بزرگسال قرار گرفته است.

امام راحل یک شخصیت یگانه و بی‌همتای بود که دنیا را تحت تأثیر خود قرار داد و هرچه زمان می‌گذرد ابعاد وجودی امام خمینی (ره) برای جهانیان جاذبه پیدا می‌کند.

امام راحل یک مجتهد جامع‌الشرایط بود و مدیریت جهان تشیع و مرجعیت آن را برعهده داشتند و در کنار این اجتهاد و رهبریت، اهتمام به فلسفه نیز داشتند.

دید سیاسی و تحلیل ایشان نسبت به مسائل سیاسی دنیا بدون داشتن اتاق‌های فکر تو در تو که از ویژگی‌ها رهبران کشورهاست، یکی از ویژگی‌های امام راحل بود و قدرت تحلیل ایشان در مسائل سیاسی بسیار جای شگفتی داشت.

خط و مشی امام راحل در آن زمان و ادامه آن از سوی مقام معظم رهبری در زمان کنونی در تحلیل از مسائل سیاسی روز دنیا، باعث تبدیل شدن این به یک قدرت تصمیم‌گیرنده در جهان شده است.

مراکز علمی و دانشگاهی عقاید و افکار امام را بررسی کنند و محورها و آموزه‌های آن را استخراج کرده و از آنها به عنوان منابع درسی استفاده شود.

به گزارش ایرنا، آئین بزرگداشت سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل همچنان با شوق از سوی جوانان نسل‌های مختلف] پس از سه دهه برگزار می‌شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز