۳۰ تالاب با رویکرد بومی در کشور مدیریت می‌شود

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۸:۴۳:۳۰
کد خبر: ۸۵۶۵۹۵
۳۰ تالاب با رویکرد بومی در کشور مدیریت می‌شود
مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر 30 تالاب با رویکرد بومی در کشور مدیریت می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ مسعود باقرزاده کریمی ظهر امروز در نشست تحلیل ذینفعان تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آق‌گل اظهار کرد: در آیین‌نامه تالاب‌ها تعیین حد تالاب‌ها برای انجام تکالیف اداره محیط زیست مشخص شده است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کمی نظام در حوزه محیط زیست 15 سیاست است که هفت سیاست آن در مورد تالاب‌هاست افزود: دولت یازدهم با تدوین آیین‌نامه احیای تالاب‌ها درصدد پرداختن به این امر در برنامه ششم توسعه است.

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: موضوع مدیریت زیست بومی در تالاب‌ها رویکردی است که از دولت هشتم این تفکر ایجاد شده که باید به صورت حوزه‌ای مدیریت شود.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه انجام اصول زیست بومی باید با مشارکت ذی‌نفعان باشد گفت: باید مدیریت تالاب به صورت مشارکتی انجام شود البته این نگاه نیاز به فرهنگسازی، ایجاد ساختار اجرایی و مدیریتی و زمینه‌سازی قانونی دارد.

وی با تاکید بر اینکه تالاب‌ها می‌توانند شاخص کار مدیریتی باشد خاطرنشان کرد: هرگونه آلودگی زیست محیطی، ایجاد رسوب و حفر چاه غیرمجاز در بالادستی بر روی تالاب‌ها اثرگذار است.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه مدیریت زیست بومی یک ظرفیت فرامرزی است ادامه داد: غفلت تاریخی در نگاه مدیریت‌ها باید به سرعت بازنگری شود چراکه تصمیمات دولتی گاهی بهره‌برداران و ذی‌نفعان را دچار بی‌مسوولیتی کرده است.

وی با بیان اینکه تالاب آق‌گل با وجود کوچک بودن زیستگاه مطلوبی برای گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر است تصریح کرد: تالاب‌ها آیینه دیده نشده کوه یخ هستند.

باقرزاده کریمی افزود: در حال حاضر 30 تالاب با رویکرد بومی در کشور مدیریت می‌شود.

معاون امور اقتصادی استانداری همدان نیز با بیان اینکه با وجود منابع کم و شرایط سخت اقتصادی هدف ما در استان توسعه پایدار و همه‌جانبه است گفت: نگاه به مسائل محیط زیستی باید فرامنطقه‌ای و نگاه به آینده باشد چراکه  در غیر این صورت هم به خود و هم به اجتماع و امکانات ضربه وارد کرده‌ایم.

ظاهر پورمجاهد با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی سه ساله استان در حال حاضر در شاخص‌های مختلف تدوین شده است، خاطرنشان کرد: در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری برنامه استان ایجاد 19 هزار و 500 هزار شغل با 5 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

وی در خصوص برنامه تالاب آق‌گل بیان کرد: امیدواریم با اعتبارات ملی و جهانی برای تالاب آق‌گل بتوانیم در مسیر درست حرکت کنیم چراکه هر کجا کار کارشناسی رها شود بهره‌وری، نیروی انسانی و استفاده درست از منابع رها می‌شود.

پورمجاهد با تاکید بر اینکه استان همدان با اراده و تکیه بر نگاه علمی و کارشناسی به دنبال یک برنامه منسجم است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر انسجام مدیریتی خوبی در استان مهیاست و جلسات همفکری با هدف دسترسی مسیر توسعه استان به جد دنبال می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز