فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست

دستگیری عاملان حریق‌های عمدی در مراتع

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۰۸:۵۱:۵۶
کد خبر: ۸۵۷۱۵۱
دستگیری عاملان حریق‌های عمدی در مراتع
​فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست سازمان محیط‌زیست با اعلام علل حریق در عرصه‌های طبیعی گفت: تاکنون گزارشی مبنی وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس برای زنده‌گیری سنجاب به ما اعلام نشده است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ سرهنگ جمشید محبت‌خانی (فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست سازمان محیط‌زیست) در واکنش به برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر آتش زدن درختان بلوط برای زنده‌گیری سنجاب‌ها گفت: ما چنین اخباری را از سوی محیط‌بانان تاکنون دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: چنانچه مردم با مواردی که منجر به آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی می‌شود، مواجه شدند با سامانه 1540 که به طور شبانه‌روزی فعال است، تماس گرفته و حتما موضوع را به ما اطلاع دهند.

او با اشاره به عوامل آتش‌سوزی‌ها در مناطق مختلف ادامه داد: تا روز گذشته 58 مورد آتش‌سوزی در 12 استان گزارش شده است که 7 مورد از آنها به دلیل وقوع رعد و برق بوده است. از نظر فراوانی آتش‌سوزی‌ها، در روز گذشته استان کهکیلویه و بویراحمد با بیشترین مورد آتش‌سوزی مواجه بوده است.

سرهنگ محبت‌خانی تاکید کرد: تراکم درختان در جنگل‌های زاگرس به میزان تراکم درختان جنگل‌های شمال کشور نیست، اما پوشش گیاهی در این منطقه بالاست و به علت عدم رطوبت در این فصل در این منطقه پوشش گیاهی پرتراکم دچار حریق می‌شود. ما نیز از ابتدای سال جاری در این خصوص هشدارهای لازم را هم به نیروهای محیط‌بانی و هم دستگاه‌های همکار اعلام کردیم و رزمایش‌هایی نیز در این خصوص اجرا کرده و تیم‌های اطفاء حریق را نیز تشکیل دادیم.

وی با تاکید براینکه امسال سال سختی به دلیل وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی خواهیم داشت، تصریح کرد: مردم باید در بسیاری از موارد با ما همکاری لازم را داشته باشند. بالغ بر 50 درصد علت آتش‌سوزی‌ها به دلیل سهل‌انگاری مردم بوده است، چراکه وقتی در طبیعت برای تفریح آتش‌ روشن می‌کنند آن را به طور کامل خاموش نمی‌کنند که همین امر موجب بروز حریق می‌شود و با توجه به پوشش گیاهی بویژه در حوزه زاگرس اطفاء آن به مراتب نسبت به سال‌های گذشته سخت‌تر شده است. سرعت حریق مراتع به مراتب از بنزین بیشتر است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان محیط‌زیست خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که به صورت غیرعمد باعث آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها می‌شود، رها کردن زباله است. به طور مثال وقتی شیشه‌های آب‌معدنی یکبار مصرف در طبیعت رها می‌شود، هنگام تابش نور خورشید این بطری‌های خالی مانند ذره‌بین عمل می‌کنند و به دلیل گرمایی که ایجاد می‌شود، پوشش گیاهی به سرعت دچار حریق می‌شود که متاسفانه خاموش کردن آن برای ما بسیار سخت است.

سرهنگ محبت‌خانی درباره تجهیزات اطفاء حریق نیز گفت: ما نسبت به سال گذشته امکانات بهتری را برای اطفاء حریق در عرصه‌های طبیعی در اختیار داریم. تیم‌های اطفاء حریق نیز تشکیل شده‌اند، اما همه این موارد با وسعت پوشش گیاهی که امسال به دلیل بارندگی‌ها ایجاد شده است، برابری نمی‌کند. ما واقعا نیاز به کمک مردم داریم و از آنها می‌خواهیم به ما چنانچه مواردی را مشاهده کردند، سریعا اطلاع دهند.

وی ادامه داد: به صراحت اعلام می‌کنم، امسال در همه مناطق کشور به ویژه در حوزه زاگرس و در مناطقی مانند کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان حریق خواهیم داشت و مردم باید با ما در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم بر این مشکلات فائق آمده و این تهدیدات تبدیل به آسیب نشود.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست سازمان محیط‌زیست درباره حریق‌های عمدی در عرصه‌های طبیعی نیز به ایلنا گفت: تنها دو مورد از 58 مورد وقوع آتش‌سوزی در کشور عمدی بوده است که متهمان آن شناسایی، دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شده‌اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز