سجاد سالک درگفتگو با برنا:

لزوم بسیج همه نهادها برای کنترل خشم مردم/ حضور در سازمان های مردم نهاد راهی برای کاهش خشم جامعه

۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۰۵:۲۹:۲۱
کد خبر: ۸۶۱۰۹۶
لزوم بسیج همه نهادها برای کنترل خشم مردم/ حضور در سازمان های مردم نهاد راهی برای کاهش خشم جامعه
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در شرایطی که فضای عمومی جامعه فضای تلخی است، سمن ها به تنهایی نمی توانند همه بار موضوع را به دوش بکشند و مشکل خشم را به تنهایی حل کنند، سمن ها تنها یکی از نهادهای تأثیرگذار در این زمینه هستند و نقش تعیین کننده نهایی را بر عهده ندارند. بلکه در این زمینه باید نهادهای مختلف دست به دست یکدیگر بدهند و خشم را در جامعه کاهش دهند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ افزایش کج رفتاری های اجتماعی هرروز بیشتر در جامعه نمایان می‌شود . مردم به بهانه‌های مختلف  در حال پرتاب توهین، فحاشی و اتهام به سمت یکدیگر هستند و گاهی هم پا را از این فراتر می‌گذارند و نسبت به هم خشم فیزیکی ابراز می کنند. اینکه مردم از مسئولان کشور خواستار رسیدگی به مشکلات‌شان باشند، امری مرسوم است که در همه جای دنیا رواج دارد، ولی وقتی مردم به هم پرخاش می کنند و قصد آسیب زدن به یکدیگر را دارند باید به آن به چشم آسیب نگاه کرد. در این میان یکی از اولین نهادهایی که می‌توانند وارد گود شوند سمن‌ها هستند که از بطن جامعه می‌آیند و زبان مردم را می‌فهمند و می‌دانند چگونه باید مردم خشمگین را به سوی آرامش رفتاری سوق دهند و جامعه را از دور شدن از سلامت اجتماعی نجات دهند.

در بررسی نقش سمن ها در نگهداشت و ایجاد سلامت اجتماعی با مدیر کل مشارکت های اجتماعی و فعالیت های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان  گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

سجاد سالک، مدیرکل مشارکت های اجتماعی و فعالیت های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه بروز خشم دلایل متعددی دارد و برای بررسی آن تنها نمی توان به خشمگین شدگان توجه کرد، زیرا باید زمینه های بروز آن را شناخت به برنا گفت: «با توجه به اینکه تشکل یابی و حضور در سازمان های مردم نهاد افراد را مدنی تر می کند و فرهنگ گفت و گو را به آنها آموزش می‌دهد، باعث می شود زمینه های حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات ایجاد شوند، بنابراین حضور در سازمان های مردم نهاد یکی از راه های اصلی کاهش خشم در جامعه است. وقتی افراد در یک تشکل عضو شوند و مسائلشان را از این طریق پیگیری کنند و بدون مشاجره آنها را حل کنند، به مرور زمان مهارت های بیشتری برای زندگی و حل و فصل مشکلاتشان به دست می آورند. هر چه افراد تشکل یافته تر شوند و در جمع های سازمان یافته تر زندگی کنند، فضای جامعه آرام‌تر، شاداب تر و بانشاط تر می شود.»

خشم مردم  نشانه مشکلات پیچیده تر  در جامعه است

وی ادامه داد: «هر چه جامعه از شادابی فاصله بگیرد، و زندگی سمت و سوی ناملایمی تر داشته باشد و افراد در گیرودار منازعات روزمره در زمینه های مختلف شغلی، ادارای و تحصیلی گیر کنند این به صورت بروز خشم خود را نشان می دهد. خشم نوک یخی است که بخش عمده ای از آن در زیرآب قرار دارد، ما با مشاهده خشم افراد می توانیم به این نتیجه برسیم که در جامعه مسائل و مشکلات پیچیده تری وجود دارند.»

برگزاری کارگاه های کنترل خشم در شهرهای بزرگ و کوچک

وی با اشاره به اینکه، بعضی از سازمان های مردم نهاد مشخصا و به صورت اختصاصی در حوزه مهارت های زندگی کار می کنند و کارگاه هایی را برای کنترل خشم در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی در روستاها برگزار می کنند، افزود: «این سازمان های مردم نهاد جلسات و کارگاه هایی را برگزار می کنند که باعث می شوند اوقات فراغت جوانان به صورت مثبتی به کار گرفته شود و بر شادی و نشاط آنها افزوده شود. در این کارگاه ها از مشاوران و اساتید مطرح دعوت می شود تا به مردم مدارا، تسامح، آرامش و کاهش خشم را آموزش دهند.»

لزوم برنامه ریزی برای کاهش خشم از سوی نهادهای مختلف کشور

سالک با تأکید بر اینکه، همانطور که خشم یک شبه پدید نمی‌آید، کاهش اثرات آن هم یک پروسه زمان بر و طولانی است که لازم است نهادهای مختلف در این زمینه دست به دست هم دهند و برای کاهش خشم در جامعه برنامه های مختلفی را تدوین کنند، تصریح کرد: «در شرایطی که فضای عمومی جامعه فضای تلخی است، سمن ها به تنهایی نمی توانند همه بار موضوع را به دوش بکشند و مشکل خشم را به تنهایی حل کنند، سمن ها تنها یکی از نهادهای تأثیرگذار در این زمینه هستند و نقش تعیین کننده نهایی را بر عهده ندارند. بلکه در این زمینه باید نهادهای  مختلف دست به دست یکدیگر بدهند و خشم را در جامعه کاهش دهند. نهادهای مختلف فرهنگی، تربیتی، مذهبی، اجتماعی، انتظامی، صاحبان تریبون های اطلاع رسانی و رسانه در این زمینه تأثیرگذار هستند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز