در گفتگو با سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شد؛

مهاجرت پزشکان عمومی از کشور/ ایران بهشت متخصصان/ لزوم محدودیت اشتغال پزشکان ایرانی در خارج از کشور

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۰۵:۴۶:۱۰
کد خبر: ۸۶۹۱۲۶
مهاجرت پزشکان عمومی از کشور/ ایران بهشت متخصصان/ لزوم محدودیت اشتغال پزشکان ایرانی در خارج از کشور
این روزها کشورهای همسایه ما مانند ترکیه و عراق بهترین کلینیک‌ها را افتتاح می‌کنند و بازارشان را هم با وارد کردن پزشکان ایرانی رونق می‌دهند. استقبال از سرمایه‌های پزشکی ایران در کشورهای همسایه در شرایطی رونق پیدا می‌کند که دانشجویان پزشکی در کشور ما همان نخبه‌ها و بچه درسخوان‌هایی هستند که بهترین رتبه‌های کنکور تجربی را شکار کرده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بهترین‌ها برای آنهاست؛ همان‌هایی که از جیب کشور کلی پول خرج‌شان می‌کنیم، برایشان بهترین‌ها را در نظر می گیریم، از هر نظری از آنها حمایت می‌کنیم، همه جوره هوای‌شان را داریم، تا در نهایت بعد از سال ها کار و تلاش بالاخره دانشجویان نمونه کشور تبدیل به پزشک های درخشان می شوند که قرار است بار کشور را به دوش بکشند. سالها تلاش و برنامه ریزی روزی که قرار است به بار بنشیند دست بیگانه‌ای می آید و ثمره از از باغ ما می چیند.

این روزها کشورهای همسایه ما مانند ترکیه و عراق بهترین کلینیک ها را افتتاح می کنند و بازارشان را هم با وارد کردن پزشکان ایرانی رونق می دهند. استقبال از سرمایه های پزشکی ایران در کشورهای همسایه در شرایطی رونق پیدا می کند که دانشجویان پزشکی در کشور ما همان نخبه ها و بچه درسخوان هایی هستند که بهترین رتبه های کنکور تجربی را شکار کرده‌اند. این افراد گنج‌های نادیده کشور ما هستند که با دست خودمان آنها را به دیگران تقدیم می‌کنیم.

همه دنبال رفتن هستند

 حیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در مورد خروج فارغ‌التحصیلان پزشکی از کشور اینگونه به برنا گفت: «هر کشوری باید تمام تلاش خود را بکند که نیازهای خود را تأمین کند، با توجه به امکانات محدودی که در حال حاضر در کشور ما وجود دارد همه دنبال رفتن هستند. هر قشری که از امکانات کشور برای تحصیل استفاده می‌کند مؤظف است که به ازای تحصیلی که انجام داده است به کشور خدمت کند و حقوقش را هم بگیرد؛ این وضعیت در مورد پزشکان هم صادق است.»

ویزای کار پزشکان  محدود شود

وی راه‌های برخورد با این مسئله را اینگونه بیان کرد: «وزارت بهداشت باید با برنامه‌ریزی درستی در این زمینه انجام دهد تا بتواند از پتانسیل‌های این قشر به درستی استفاده کند. از طرفی نمی‌توان منکر این مسئله شد که عده‌ای متقاضی کار در خارج از ایران هستند، در این زمینه هم باید مسیرهای مشخص و دقیقی وجود داشته باشند تا ظرفیت‌های کشور برای همیشه از دست نروند. باید برای ویزای کار این پزشکان در خارج از کشور محدودیت‌هایی را در نظر گرفت تا این افراد بعد از مدتی به کشور بازگردند. با این شرایط کشور می‌تواند هر زمانی که به این ظرفیت ها نیاز داشت از آنها استفاده کند.»

نبود بستر کار و فکر مهاجرت

وی به استفاده درست از فارغ‌التحصیلان پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: «برای استفاده درست از فارغ‌التحصیلان پزشکی در داخل کشور نیاز به یک برنامه‌ریزی درست داریم. بیکار ماندن پزشکان باعث می‌شود که آنها به فکر خروج از کشور باشد، به همین دلیل نیاز است که درخواست‌های شغلی این قشر را برآورده کرد و موقعیت مناسبی برای آنها در نظر گرفت. باید با بررسی های کارشناسی دقیق به این سوال پاسخ داد که آیا پزشکان در کشور ما از موقعیت مناسبی برخوردار هستند؟ اگر شرایط برای پزشکان خوب نیست برای رفع مشکلات آنها چه برنامه هایی را می توان اجرا کرد؟»

کوچ پزشکان عمومی از کشور

عابدی با بیان اینکه، خروج پزشک‌های عمومی از کشور ما بیشتر از خروج متخصصان است، افزود: «برای متخصصان ایران بهشت است و هیچ جای دنیا تا به این حد برای آنها تقاضا و درآمد وجود ندارد. وزارت بهداشت باید خروج فارغ‌التحصیلان پزشکی از کشور را جدی بگیرد و برای کسانی که از امکانات دولتی برای تحصیل استفاده کرده‌اند و بعد از کشور خارج شده‌اند جریمه‌هایی را در نظر بگیرد. در نهایت باید وزارت بهداشت در حوزه پزشکی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که این خلاء برای کشور و حوزه پزشکی کشور ایجاد نشود.»

وی در پایان تأکید کرد: «وزارت کار کشور ما می‌تواند با کشورهای همسایه که برای متخصصان ایرانی درخواست دارند قراردادی منعقد کند، تا محدودیت هایی برای اشتغال پزشکان ایرانی در خارج از کشور اعمال شود. در این شرایط این کشورها مؤظف می شوند که ویزای کار محدودی به پزشکان کشور ما بدهند و بعد از یک دوره مشخص مثلا سه ساله این افراد را مجبور کنند که به ایران بازگردند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز