کدام آبمیوه برای درمان اسهال و استفراغ کودکان بهترین است

۱۳۹۸/۰۴/۲۱ - ۱۱:۵۳:۱۲
کد خبر: ۸۶۹۶۹۱
کدام آبمیوه برای درمان اسهال و استفراغ کودکان بهترین است
عضو انجمن علمی طب سنتی ایران درباره روشهای درمان اسهال و استفراغ کودکان از منظر طب سنتی گفت: درمان ساده‌ای که در این مرحله می‌توان به کار برد، «آب سیب» است که هم تامین‌کننده آب و الکترولیت است و هم مقوی معده و بندآورنده استفراغ و اسهال است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ محمدعلی زارعیان درباره تدابیر اسهال و استفراغ کودکان از دیدگاه طب سنتی اظهار داشت: یکی از مواردی که مادر و پدرها مراعات حجم غذا را نمی‌کنند و به خیال خودشان برای جبران مافات شروع به جبران ضعف می‌کنند، اسهال و استفراغ کودکان است.

وی افزود: در زمان اسهال و استفراغ، سیستم هوشمند بدن تصمیم بدن بر عدم نگهداشت غذا و مایعات در دستگاه گوارش است؛ در این مواقع تنها نگرانی از کاهش آب و الکترولیت‌های بدن (به اصطلاح طب سنتی رطوبت‌های اصلی بدن) است و تدابیر هر دو مکتب در اکثر موارد منطق مشترکی دارند.

این عضو انجمن علمی طب سنتی تصریح کرد: پیشگیری از افراط در اسهال و استفراغ بسیار اهمیت دارد تا زمانی که علائم کم‌آبی و ضعف در بدن بروز نکرده است نباید نگران بود البته کودکان نسبت به تغییرات بسیار حساس هستند و نباید تا زمان بروز ضعف یا کم‌آبی صبر کرد.

زارعیان ادامه داد: به دلیل یک استفراغ یا اسهال مختصر نباید تمام خروجی‌های بدن را با توسل به داروها مسدود کرد و به تجربه ثابت شده که بسیاری از کودکان از اسهال و استفراغ مختصر به عنوان پاسخ طبیعی بدن به مواد آزاردهنده دستگاه گوارش، نفع می‌برند.

وی افزود: درمان ساده‌ای که در این مرحله می‌توان به کار برد، «آب سیب» است که هم تامین‌کننده آب و الکترولیت است و هم مقوی معده و بندآورنده استفراغ و اسهال نیز است.

این عضو انجمن علمی طب سنتی تصریح کرد: در مطالعات نیز ثابت شده که مصرف آب سیب می‌تواند در مرحله حاد هم کالری بیشتری نسبت به آب و مایعات حاوی الکترولیت (مثل ORS) به بدن برساند و هم کودکان پذیرش بهتری نسبت به آن دارند البته به این شرط که مصرف مداوم آب‌میوه‌ها خود دلیل اسهال نبوده باشد که خود درمانی دیگر می‌طلبد.

 زارعیان خاطرنشان کرد: کاهش بار معده و دستگاه گوارش تا زمان رفع ضعف معده نیز مهم محسوب می‌شود بعضی از والدین به محض بند آمدن اسهال و استفراغ به‌ویژه استفراغ، تمام سعی خود را به پر کردن معده کودک به کار می‌گیرند و این در حالی است که هم مطالعات جدید و هم توصیه‌های طب سنتی بر این نکته اتفاق نظر دارند که معده بعد از بیماری, دوره‌ای از ضعف را طی می‌کند که نیازمند مراعات در حجم و قوام غذاهای ورودی در معده است.

وی یادآور شد: بنابراین شروع غذا خوردن بعد از اتمام علائم بیماری باید با غذاهای سبک و کم‌حجم باشد که تشدیدکننده اسهال نیز نباشند مثلا غذاهای خیلی شیرین یا چرب می‌توانند تشدیدکننده اسهال و مزید بر ضعف معده باشند, حتی غذاها و نوشیدنیهای بندآورنده اسهال نیز اگر در حجم بالا و با سرعت زیاد مصرف شوند, می‌توانند به بازگشت مجدد اسهال کمک کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز