رژیم شناس مطرح کرد:

ایرانیان چاق می شوند

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۰۵:۲۶:۱۴
کد خبر: ۸۷۰۱۶۵
ایرانیان چاق می شوند
شهاب اولیائی گفت : طی آخرین آمارهایی که در این خصوص وجود دارد بیش از 50 درصد از مردم کشور ما مبتلا به درجاتی از چاقی و افزایش وزن هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چاقی و افزایش وزن یکی از مسائلی است که طی سالیان اخیر گریبانگیر جامعه ایرانی شده است و افراد را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است، مسئله قابل توجه در همین راستا مبحث چاقی در میان زنان ایرانی است که به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و متاسفانه پیشگیری هایی از سوی مردم و علی الخصوص جامعه زنان صورت نمی گیرد و در نتیجه این افراد به سمت بیماری های ناشی از افزایش وزن می روند.

 شهاب اولیائی، رژیم شناس و متخصص تغذیه و همچنین عضو انجمن تغذیه  در خصوص دلایل افزایش چاقی در کشور به برنا گفت: مهم ترین قسمت در این خصوص مربوط به سلامتی افراد است که با بسیاری از بیماری های ارتباط مستقیم دارد، طی آخرین آمارهایی که در این خصوص وجود دارد بیش از 50 درصد از مردم کشور ما مبتلا به درجاتی از چاقی و افزایش وزن هستند.

وی ادامه داد: از مهم ترین دلایل در این خصوص می توان به سبک زندگی شهرنشینی اشاره کرد که کم تحرکی و پرخوری از عوامل این نوع سبک زندگی است، البته مبحث ژنتیک و برخی از بیماری ها مانند تیروئید نیز منجر به چاقی می شود، اما چاقی به هر علتی که باشد بحث کاهش وزن باید مدنظر قرار بگیرد.

این متخصص تغذیه در خصوص افزایش وزن در بین زنان ایرانی نیز بیان کرد:چاقی نتیجه عدم تعادل ورودی و خروجی انرژی به بدن است و زمانی که ورودی بدن از نظر انرژی بر خروجی غلبه پیدا می کند مازاد ورودی به صورت چربی در بدن ذخیره می شود، نکته قابل توجه در این خصوص استعداد بیشتر در چربی سازی در بین بانوان  به واسطه هورمون هایی است که در بدن آن ها وجود دارد که آن ها را مستعد چاقی می کند، البته  باید این نکته مورد توجه مردان قرار گیرد که نباید به واسطه استعداد چاقی در بین زنان فکر کنند آنان کمتر در معرض چاقی و افزایش وزن قرار دارند، همچنین عواملی مانند کم تحرکی و عدم تعادل ورود و خروج انرژی چاقی را در بین زنان دوچندان خواهد کرد.

 اولیائی تغذیه در رابطه راهکارهای صحیح و درست در راستای کاهش وزن نیز عنوان کرد: مبحث پیشگیری در امور بهداشتی یکی از مهم ترین بحث هاست و همیشه مقدم بر درمان است، در خصوص مسئله چاقی نیز به همین شکل است، اگر جامعه ایرانی در این خصوص میخواهد وضعیت مناسبی داشته باشد باید الگوهای مناسبی را برای اقشار مختلف در جامعه ترسیم کنند و پدر و مادر به عنوان اولین الگوها باید در نوع سبک زندگی و تغذیه خود تجدید نظر کنند.

وی ادامه داد:  اگر تناسب اندام را یک پرنده فرض کنیم باید بدانیم این پرنده برای پرواز به دو بال نیاز دارد، رژیم درست و برنامه غذایی و تغذیه مناسب، تحرک و ورزش مناسب و مستمر دو بال این پرنده خواهد بود و عدم انجام دادن این کارها چیزی به جز افزایش وزن را در پی نخواهد داشت و همواره باید این دو مسئله مکمل یکدیگر باشند.

 شهاب اولیائی افزود: تمامی راه‌هایی که به عنوان میانبر در این خصوص معرفی می‌شود تا به وزنی ایده‌آل برسیم هیچ نتیجه‌ای را در بر نخواهد داشت و مواردی که در رسانه ها تحت عنوان رسیدن به وزن مناسب در کمترین زمان تبلیغ می‌شود هیچ ارزشی ندارد و حتی عوارض‌های جبران ناپذیری را نیز می‌تواند داشته باشد.

وی در پایان نیز گفت: بحث چاقی و خصوصا چاقی شکمی که بسیاری از جامعه درگیر آن است بسیاری از بیماری های متابولیک مانند کبد چرب و چربی خون و دیابت  ارتباط دارد، اگر می خواهیم سلامت و تندرست باشیم هیچ نباید بحث تناسب اندام و تغذیه صحیح را از یاد ببریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز