طوفان لحظه‌ای با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت خاش را درنوردید

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۲۲:۱۶:۴۸
کد خبر: ۸۷۰۴۲۰
طوفان لحظه‌ای با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت خاش را درنوردید
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در جریان فعالیت سامانه آب و هوایی مونسون و تشکیل ابرهای همرفتی در استان، تندباد لحظه‌ای با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت خاش را درنوردید.

به گزارش گروه خبر برنا،  محسن حیدری اظهار داشت: موج قوی سامانه آب و هوایی مونسون اقیانوس هند در چند روز اخیر به جنوب سیستان و بلوچستان رسید و بارش های تابستانه آن ۵ شهرستان مرکزی و جنوب شرقیاستان را فرا گرفت.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: تا این لحظه از ۲۳ ایستگاه بارانسنجی و هواشناسی استان گزارش بارندگی دریافت شده که بیشینه بارش‌ها مربوط به ایستگاه «نیلگان» خاش با ۳۳.۵ میلی متر بارندگی بوده است. هسته بارش‌ها بیشتر در شهرستان های، خاش، سراوان و مهرستان متمرکز بود به طوری که تاکنون از حدود ۲۲ ایستگاه هواشناسی و بارانسجی این نواحی بارندگی گزارش شده است.

وی ادامه داد: تاکنون در ایستگاه‌های بارانسنجی رحمن آباد ایرندگان خاش ۳۱، قادرآباد مهرستان ۲۴، آشار مهرستان ۲۳، پیرآباد سراوان ۲۱، نیلگان خاش ۱۵ و دشتوک سراوان ۱۰ میلی متر باران باریده است. بارش‌های مونسونی اخیر در برخی مناطق مرکزی و جنوب شرق استان منجر به جریان یافتن آب در رودخانه‌های محلی شد.

حیدری با اشاره به خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های عددی، گفت: پیش بینی می شود همچنان تا سه روز آینده رشد ابرهای همرفتی، ریزش های رگباری، تندبادهای موقت و صاعقه در برخی نقاط نیمه جنوبی و نواحی مرکزی استان ادامه داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: انتظار می‌رود این شرایط بیشتر در بعدازظهرها و اوایل شب ها روی دهد. با توجه به ماهیت ریزش های رگباری، احتمال جریان یافتن روان آب، سیلابی شدن برخی مسیل‌ها و رودخانه‌های محلی وجود دارد. توصیه می‌شود مردم استان در زمان وقوع صاعقه از قرارگیری در ارتفاعات و فضای باز خودداری کنند. همچنین با توجه به احتمال سیلابی شدن برخی رودخانه‌های محلی از تردد در این مناطق نیز خودداری شود.

رگبار و رعد و برق در سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد

وی با اشاره به صدور اطلاعیه جوی شماره ۱۶، گفت: بر اساس آخرین الگوهای پیش‌یابی و مدل‌های جوی با توجه به اینکه شنبه و یکشنبه در نواحی مرکزی و جنوبی و دوشنبه در مناطق جنوبی استان در بعدازظهرها شرایط برای رشد ابرهای همرفتی، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید لحظه ای مهیا است بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از مخاطرات ناشی از رویداد صاعقه و جاری شدن سیلاب موقت هم استانی‌ها از تردد و استقرار در مناطق مرتفع همچنین در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

حیدری همچنین نسبت به وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان هشدار داد و گفت: روزهای شنبه و یکشنبه وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان به ویژه مناطق غربی شهرستان های هامون و نیمروز شدیدتر خواهد بود. وزش این باد در نقاط مستعد سبب بروز گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا خواهد شد و در محورهای مواصلاتی شمال استان احتمال اختلال تردد وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: طی این مدت در زاهدان و سایر نقاط افزایش غبار و وزش باد و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. در این مدت احتمال بارش‌های پراکنده در اطراف شهرستان زاهدان نیز وجود دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز