مدیر درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران:

زنان ۱۰ درصد معتادان ایران/ بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ شایع‌ترین سن برای گرایش به اعتیاد

۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۰۵:۴۰:۱۵
کد خبر: ۸۷۲۹۱۰
زنان ۱۰ درصد معتادان ایران/ بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ شایع‌ترین سن برای گرایش به اعتیاد
علیرضا نوروزی گفت: در آخرین مطالعاتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام داده و به عنوان آمار رسمی آن را منتشر کرده است، تعداد معتادان کشور بالغ بر دو میلیون و هشتصد هزار نفر است که 10 درصد از این میزان را زنان معتاد تشکیل می‌دهند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اعتیاد یکی از مسائلی است که امروزه هر اجتماعی را درگیر خود کرده است و جامعه حال حاضر ما نیز این قاعده مستثنی نیست. آمارهای مختلفی که در این رابطه وجود دارد نشان از گرایش درصد بالایی از افراد به سمت انواع مواد مخدر دارد؛ همچنین باید دانست اعتیاد به تنهایی فقط خود فرد را درگیر نمی‌کند و تبعات آن روی اعضایی که با فرد معتاد در ارتباط هستند تاثیر می‌گذارد و حتی گاهی در جامعه نیز اثرات خود را نشان می‌دهد.

علیرضا نوروزی، روانپزشک و مدیر درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران، داشتیم در خصوص این موضوع که در حال حاضر وضعیت اعتیاد  کشور به چه شکل است و بیشترین گرایش به سمت کدام مخدر است؟ به خبرگزاری برنا گفت: همچنان مواد افیونی نظیر تریاک و هم خانواده‌های آن شایع‌ترین ماده مخدری است که در ایران مورد استعمال قرار می‌گیرد. البته در دو دهه اخیر، افزایش مواد محرک را در بین مصرف کنندگان شاهد بودیم و همچنین افزایش استفاده از ماده حشیش و مشتقات آن در سطح بالایی قرار گرفته اما بازهم با این شرایط مواد افیونی در جایگاه اول استفاده افراد از مواد مخدر جای دارد.

مدیر درمانگاه مرکز ملی مطالعات در ادامه به آمارهایی که در خصوص اعتیاد زنان و مردان وجود دارد پرداخت و گفت: در آخرین مطالعاتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام داده و به عنوان آمار رسمی آن را منتشر کرده است، تعداد معتادان کشور بالغ بر دو میلیون و هشتصد هزار نفر است که 6 الی 10 درصد از این میزان را زنان معتاد تشکیل می‌دهند.

نوروزی در خصوص وضعیت آماری کودکان معتاد در ایران چنین توضیح داد: خوشبختانه مصرف مواد مخدر به صورت جدی در بین کودکان وجود ندارد و اگر کودکانی معتاد نیز وجود داشته باشند این مسئله به آسیب‌هایی که آنان درون خانواده‌ها می‌بینند باز می گردد و بیشتر این پدیده در بین نوجوانان بنابر رفتارهای مواد جویانه وجود دارد که بازه سنی 20 الی 30 سال شایع‌ترین زمان سنی برای گرایش به سمت مواد مخدر است. البته نگرانی‌های فراوانی در خصوص اعتیاد کودکان وجود دارد و حتی وجود یک کودک معتاد ملزم پیگیری است و برنامه‌های پیشگیری از این موضوع از طریق کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی و درون خانواده باید در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

افزایش ابتلا به بیماری‌ها با رشد آمار اعتیاد

این روانپزشک در خصوص بیماری‌های حاصل از اعتیاد نیز عنوان کرد: به صورت کلی بیماری‌ها در سه دسته مختلف قرار می‌گیرند؛ واگیردار، غیر واگیر، سوانح و جراحات که متاسفانه اعتیاد در افزایش هر سه مورد نقش بسزایی دارد برای مثال می‌توان به بروز سرطان‌ها، بیماری‌های عفونی و در نهایت حوادث جاده‌ای و عدم تسلط روی اعصاب و روان.

وی ادامه داد: برای مثال می‌توان  به موضوع حوادث جاده‌ای اشاره کرد که افراد بنابر عدم تسلط روی اعصاب و روان و همچنین ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه باعث بروز تصادفات جاده‌ای خطرناک خواهند شد که گاهی مصدومان فراوان و یا حتی موارد فوتی را نیز در بر خواهد داشت.

صدمات حاصل از اعتیاد در جامعه

مدیر درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران درخصوص آسیب‌هایی که اعتیاد برای جامعه در بردارد گفت: معتادان خواسته یا ناخواسته می‌توانند از لحاظ مادی و معنوی و همچنین روانی و یا جسمی به دیگران صدماتی را وارد کنند و حتی در مسئله افزایش آسیب‌های اجتماعی نیز  نقش پررنگی را ایفا کنند، برای مثال فردی معتاد که درون یک خانواده حضور دارد قبل از هر چیزی اعضای خانواده خود را در معرض گرایش به سمت اعتیاد قرار می‌دهد و همچنین با فشارهایی که بروی وارد می‌شود نیز می‌تواند از لحاظ روحی و روانی اعضای خانواده را مورد آزار و اذیت قرار دهد. آسیب‌های معتادان در سطح جامعه نیز به همین منوال است و همانطوری که اشاره شد مسائلی نظیر حوادث تصادف از شایع‌ترین مواردی است که می‌تواند باعث صدمات به اجتماع و جامعه شود.

نظر شما