کارشناسان بهداشت و تغذیه از حمله خطرناک فست فودها به مردم می‌گویند؛

انفجار بمب ها وسط شهر / سلامت و وزن شهروندان در خطر جدی

۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۵:۲۸:۱۸
کد خبر: ۸۷۵۲۱۸
کارشناس تغذیه گفت: گوشت‌های به کار رفته در این محصولات عموما بسیار بی‌کیفیت هستند و متاسفانه وزارت بهداشت با توجه به تعداد بسیار این رستوران‌ها نمی‌تواند به شکلی دقیق نظارتی بر حجم این مواد غذایی داشته باشد و همین موضوع عاملی بر شیوع فست فودهایی با عنوان بمب یا دوبل برگر شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بیایید با خودمان صادق باشیم؛ ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که پیتزا زودتر از نیروی پلیس به خانه‌هایمان می‌رسد. زمانه ی زندگی ماشینی که مصرف غذاهای آماده یا همان فست فودها جزیی از الزامات حیات‌اش شده است. البته ناگفته نماند مصرف این نوع غذا در همه جای دنیا گسترش پیدا کرده و فقط مختص ایران نیست و به نمادی برای زندگی مدرن و ماشینی تبدیل شده است.

البته شاید برایتان جالب باشد که بدانید فست فودها تاریخچه‌ای طول و دراز دارند. مثلا در روم باستان دکه‌هایی بود که در آن نان و زیتون سرو می شد، در غرب آفریقا هم نوعی کباب چوبی به اسم بوشتفروخته می‌شد و نهایتا در ایران فست فود از گیلان، مازندران و تهران آغاز شد؛ درست همان وقتی که مهاجران شوروی پس از انقلاب شوروی به ایران آمدند و کارگاه های تولید سوسیس، کالباس و ژانبون را تاسیس کردند.

فست فود در لغت به معنای غذای سریع است که ما در لفظ عامیانه به آن غذای حاضری هم می گوییم. این غذاها طعم خوب و متفاوتی دارند که دلیل این محبوبیت مصرف بیش از اندازه مواد و افزودنی های غالبا مضر است. حال اینکه چرا با وجود اخبار گسترده که همگی تاکید بر عوارض نامطلوب این غذاها بر بدن انسان دارند،هنوز بالاترین آمار مصرف را فست فود ها به خود اختصاص داده اند موارد بسیاری موثر است.

ناگفته نماند که این جذاب های خوش رنگ و لعاب بیشترین آسیب ها را در سلامت جنین، کاهش حافظه  کودکان ،اختلالات رشدی، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و ... دارد.

لطفا این آسیب ها را به توانِ دو برسانید وقتی صحبت از ساندویچ های دوبل، غول برگرها، پیتزاهای متری و غیره و غیره می شود. درواقع دوبل برگرها سوگلی فست فود هایی است که در سایزهای بزرگ با عنوان بمب خود را معرفی می کنند؛ بله انفجار بمب درست وسط تهران!

مجوزی که صد در صدی نیست!

کیانوش جهانپور، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در گفت و گو با خبرنگار برنا درباره نحوه رسیدگی به فست فود های سطح شهر و تاثیر این تغذیه بر سلامت افراد جامعه گفت: وزارت بهداشت همواره بر عدم مصرف مواد غذایی فست فودی  به مردم هشدارهای لازم را می دهد.

او با بیان اینکه بهتر است فست فودها از رژیم غذایی مردم حذف و یا به مصرف حداقلی برسد، اضافه کرد:مجوز بهداشت محیط یک واحد صنفی و کالایی که عرضه می کند لزوما دلیلی بر سلامت صد در صدی این کالا نیست.

وی ادامه داد: فهرستی از کالاهای آسیب رسان سلامت در وزارت بهداشت وجود دارد اما متاسفانه راهی برای توقف این کالاها نداریم. این موضوع در حالی است که حجم تولید این مواد غذایی و همینطور میزان مصرف آن بسیار بالا است.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: همواره دو عامل در کنار یکدیگر می توانند بر سلامت یک جامعه موثر باشند؛ نخست هشدارهای مراکز بهداشت با محدود کردن این مواد غذایی و سپس عدم تبلیغ و ترویج این کالاها و مکان های ارائه دهنده آن ها توسط رسانه ها.

وی با بیان اینکه یک عدد فست فود به خودی خود می تواند تمامی مضررات را برای سلامتی انسان به همراه داشته باشد افزود: در ماه های اخیر علاوه بر امکاناتی که در اختیارحوزه سلامت محیط قرار دادیم، موضوعی تحت عنوان دفاتر سلامت که به نوعی ممیزی و مشاوره را بر واحد های صنفی و اتحادیه ها مقرر می کند راه اندازی کردیم تا با افزایش  ضریب نفوذ نظارت ها سطح سلامت کشور را ارتقا دهیم.

مافیای بمبی در شهر

دکتر مریم محمدی استادیار سلامت اجتماعی، غذا و تغذیه در گفت و گو با برنا با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در جامعه حاضر ما وجود دارد پیشرفت بیماری های غیرواگیر در مقایسه با بیماری های واگیردار است گفت: دیابت، فشار خون و آلزایمر که جز بیماری های رایج امروز کشورمان است، نتیجه مصرف زیاد فست فود هاست.

وی ادامه داد: متاسفانه فرهنگ سازی درستی در این رابطه شکل نگرفته و والدین نیز تبدیل به الگوی نامناسبی برای تغذیه فرزندان‌شان شده اند.

وی افزایش بیش از پیش حجم فست فودها را یکی از علت های چاقی بالا به ویژه در کودکان دانست و یادآور شد: دیابت و چاقی جز بیماری‌هایی هستند که تنها به خود فرد وابسته است و نمی‌توان به شکل کلی واحدهای صنفی فروش فست فود ها را متوقف کنیم بلکه می توان با جایگزین کردن مواد غذایی سالم برای سلامتی خود و جامعه گامی مثبت برداریم.

محمدی اضافه کرد: متاسفانه بر اساس آمار موجود تعدادمصرف کنندگان این مواد غذایی هر روز در حال افزایش بوده و دیگر کمتر کسی به دنبال طبخ غذاهای خانگی و با کیفیت است هرچند که ممکن است قیمت پایین فست فود ها دلیلی بر نابودی رژیم غذایی سالم کشورمان شده باشد.

وی افزود: پیشگیری از تغییر رژیم غذایی سالم در ابتدا وابسته به افراد و سپس نظارت و کنترل جامعه و مسئولان است که می تواند مصرف برخی از کالاها را با به شکل کنترل شده محدود کرد. بعلاوه وزارت بهداشت نیز در صورت امکان می تواند با عملکردی دقیق تر این عادت نامناسب غذایی را از سفره خانواده های ما در بلند مدت حذف کند.

وی در پایان با اشاره به وجود مافیای بمبی در شهر گفت: به نظر می رسد برخی از مسئولان بدون توجه به سلامت افراد جامعه و برای جریان اقتصادی کشور حاضر به کنترل بیشتر این مکان ها نبوده و یا اگر کنترلی وجود دارد آن طور که باید و شاید انجام نمی شود.

قیمت های ارزان؛ گوشت های بی کیفیت

دکتر شهاب اولیایی کارشناس تغذیه  نیز در گفت و گو با برنا با اشاره به مضربودن فست فود ها برای بدن گفت: طبیعت اکثر فست فود ها تشکیل شده از گوشت،چربی، سدیم زیاد و مواد نگهدارنده است، البته اگر در بهترین حالت از محصولات فرآوری شده استفاده شود.

او ادامه داد: فست فود  فشار خون را به شکل باورنکردنی افزایش می دهد در حالی است که تقریبا بیست درصد از جمعیت ایرانیان دچار فشار خون بالا هستند. از طرفی نگهدارنده هایی که مواد غذایی را برای مدت طولانی بدون آسیب میکروبی نگه می دارند علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی بدن موجب ابتلا به انواع سرطان ها به ویژه سرطان دستگاه گوارش را سرعت می بخشند.

اولیایی با اشاره به اینکه حجم تزریقی کالری در فست فودهایی با عنوان غول یا بمب برگر بسیار زیاد است و این موضوع سلامت افراد را بیش از گذشته به خطر می اندازد گفت: کربوهیدرات، چربی و پروتئینِ بی کیفیتی که در این محصولات به کار می رود، در نهایت با افزایش وزن و چاقی خود را نشان خواهد داد.

وی قیمت تمام شده پروتئینی که در این محصولات به کار رفته را عاملی بر عدم اصالت کالا دانست و ادامه داد: گوشت های به کار رفته در این محصولات عموما بسیار بی کیفیت هستند و متاسفانه وزارت بهداشت با توجه به تعداد بسیار این رستوران ها نمی تواند به شکلی دقیق نظارتی بر حجم این مواد غذایی داشته باشد و همین موضوع عاملی بر شیوع فست فود هایی با عنوان بمب یا دوبل برگر شده است.

اولیایی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین نکته در کنترل استفاده از این رژیم نامناسب غذایی اطلاع رسانی درست به مصرف کننده و فرهنگ سازی گسترده در جامعه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز