در گفتگو با فربد فدایی مطرح شد؛

مشکل تحریم داروست یا پرداخت‌های ارزی؟/ کمبود دارو انعکاس عمومی نشود

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۵:۲۳:۱۵
کد خبر: ۸۸۱۲۳۸
مشکل تحریم داروست یا پرداخت‌های ارزی؟/ کمبود دارو انعکاس عمومی نشود
فربد فدایی با بیان اینکه در مورد مسئله تحریم‌ها باید توجه داشته باشید همواره به دلایل گوناگون داروها در هر دوره‌ای کمیاب شده‌اند گفت: در حال حاضر نیز ممکن است برخی از داروها کمیاب باشد. در این خصوص به‌نظر نمی‌رسد مسئله تحریم‌ها به شکل مستقیم روی داروها تاثیر گذاشته باشد بلکه در مورد پرداخت‌های ارزی مشکلاتی وجود دارد که گمان می‌رود وزارت بهداشت در صدد رفع آن باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ انگار قصه دارو برای تمام بیماری‌ها یکسان است. هر طرف که سر می‌چرخانی دارو نیست، کمیاب است، گران است.

جنجال بر سر آشفتگی بازار دارو تمامی ندارد، هرچند که قرار بود تحریم‌های یک جانبه آمریکا به تامین دارو کاری نداشته باشد اما آن‌چیزی که ما در عمل می‌بینیم خلاف گفته سران آمریکاست.

هم‌اکنون برای تهیه داروهای بیماران صعب العلاجی مثل سرطان یا ام‌اس در داخل کشور مشکل داریم. حتی ماده اولیه این داروها به ما داده نمی‌شود که بتوانیم بر اساس آن نمونه ایرانی را تولید کنیم.

در این میان بیماران مبتلا به اختلال حرکتی، پارکینسون، ام اس، سکته مغزی، آلزایمر، بیماری‌های عصبی عضلانی، سر درد و تشنج، افسردگی و غیره به عنوان شایع‌ترین بیماری‌های اعصاب و روان به شمار می‌رود که غالبا برای بهبودی نیازمند داروی مرغوب هستند. 

با این اوصاف نبود دارو از یک طرف و مطالبات سازمان های بیمه گر از سوی دیگر بحران را برای بیماران جدی تر و جیبشان را خالی کرده است با این وجود به نظر می رسد مداخله دولت در این زمینه باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

با این وجود فربد فدایی، روانپزشک و متخصص اعصاب و روان، در مورد تهیه دارو این بیماران نظر دیگری دارد که در ادامه می خوانید:

25درصد افراد در هر جامعه مبتلا به نوعی اختلال روانی هستند

فربد فدایی در ابتدا با بیان اینکه به طور کلی بیماری های اعصاب و روان شایع هستند گفت: به شکلی که بر اساس آمارها حدود 25درصد افراد در هر جامعه مبتلا به نوعی اختلال روانی نیازمند درمان هستند.

وی ادامه داد: اختلالات روانی چیزی نزدیک به 400 مورد را شامل می شود که در بین این تعداد اختلالات اضطرابی از همه شایع‌تر است. زیربنای اختلالات اضطرابی عبارت است است یک اختلال ترس مبهم که از تعارض‌های درون فرد سرچشمه می گیرد و منشا درونی ندارد.

این روانپزشک و متخصص اعصاب و روان افزود: در این جا بین اضطراب و ترس باید تمایز قائل شویم. ترس واکنش فرد نسبت به یک خطر است که ملموس و بیرونی است. برای نمونه فرد، ناگهان با اتومبیلی که به سرعت به سمت او می آید رو به رو می شود و احساس ترس می کند اما در اضطراب فرد نگران است که اتفاق بدی بیفتد یا خبر بدی به او بدهند اما نمی داند که این اتفاق بد چیست و چه چیزی می تواند باشد.

فدایی اضافه کرد: گاهی اوقات اضطراب متمرکزتر است برای نمونه یک مادر ممکن است دچار اضطراب در مورد فرزند خود در خارج از خانه باشد و مرتبا به او تلفن بزند و جویای حال او شود پس وقتی می گوییم تعارض های درونی منظورمان این است.

10 درصد مردم جامعه اختلال شخصیتی دارند

وی ادامه داد: خیلی از بیماران دچار وضعیتی هستند که خودشان از آن خبر ندارند برای نمونه مبتلایان ابتلا به مشکلات شخصیتی که 10 درصد مردم جامعه را تشکیل می دهد خود از اختلال روانی که برایشان پیش آمده خبر ندارد.برای نمونه شخصیت های بدگمان که تصور می کنند در پس هر گفتار یا رفتار توطئه ای پنهان شده است یا در مورد هر مسئله ای مشکوک هستند این افراد با این عنوان خود را توجیه می کنند که افراد باید مراقب باشند تا کلاه سرشان نرود.

داروی ایرانی تجویز شود

این متخصص در مورد نسخه های ایرانی یا خارجی که برای بیماران اعصاب و روان تجویز می شود عنوان کرد: با توجه به اینکه تمام داروهایی که در ایران مورد تایید وزارت بهداشت هستند و همه در آزمایشگاه بررسی شده و در مورد کارایی آن ها مطمئن هستیم طبیعتا بهتر است تا داروهای ایرانی را برای بیماران تجویز کنیم همانگونه که به شخصه داروهای ساخت ایران را ترجیح می دهم.

تفاوتی بین داروی ایرانی و خارجی نیست

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات بیماران بیان می کنند که آقای دکتر فکر هزینه دارو را نکنید و داروی خارجی بنویسید و من به آن‌ها پاسخ می دهم که هیچ تفاوتی به لحاظ کارآمدی بین داروهای ایرانی و خارجی وجود ندارد در حالی که قیمت داروی خارجی ممکن است ده تا بیست برابر قیمت داروی داخلی باشد.

تحریم مشکل ساز نیست؛ پرداخت های ارزی رفع شود

فدایی با بیان اینکه در مورد مسئله تحریم ها باید توجه داشته باشید که همواره به دلایل گوناگون داروها در هر دوره ای کمیاب شده اند گفت: در حال حاضر نیز ممکن است برخی از دارو ها کمیاب باشند. البته در این مورد پزشکان به وزارت بهداشت و داروخانه ها به کارخانه ها اطلاع می دهند تا این کمبود برطرف شود.

وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد مسئله تحریم‌ها به شکل مستقیم روی داروها تاثیر گذاشته باشد ضمن اینکه قاعدتا در مورد پرداخت‌های ارزی مشکلاتی وجود دارد که گمان می‌رود وزارت بهداشت در صدد رفع آن باشد.

کمبود دارو انعکاس عمومی نشود

این متخصص با تاکید بر اینکه از طرف دیگر گاهی شنیده می شود که برخی از افراد در مورد کمبود داروها تبلیغات می کنند و این خود موجب به وجود آمدن نوعی احساس تشویش و نگرانی در سطح جامعه می‌شود افزود: از جمله شخصا توصیه می‌کنم توجه داشته باشید ایجاد نگرانی در جامعه با گفتن اینکه پزشکان نگران کمبود دارو هستند تنها باعث می‌شود بیماران به فکر ذخیره کردن دارو بیفتند و در نهایت داروها نایاب شود.

وی تصریح کرد: این مسئله ای است که باید با وزارت بهداشت و سازمان مربوطه حل کرد و نیازی به انعکاس عمومی نیست چراکه پزشکان کاملا آگاه هستند که اگر دارویی کمیاب شد به جای آن از چه داروی دیگری استفاده شود و این مسئله‌ای نیست که به شکل یک نگرانی عمومی گسترش پیدا کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز