استاد جامعه شناسی پاسخ داد؛

علت دروغ افرادی که طلاق می‌گیرند به جامعه چیست؟

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۵:۲۵:۱۰
کد خبر: ۸۸۳۴۹۵
علت دروغ افرادی که طلاق می‌گیرند به جامعه چیست؟
طلاق نوعی آسیب است که پس از جدایی به روان افراد صدمه می‌زند و شخص را پریشان و افسرده می‌کند. این آسیب زمانی بیشتر می‌شود که افراد جامعه‌ای که با آن در ارتباط است از راه‌های گوناگون و شاید غیر عمد روحیه شخص را تخریب کرده و از او یک دروغ‌گوی تمام عیار می‌سازد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ راستی چه شد که از او طلاق گرفتی؟ هزاران بار می‌پرسند و می‌پرسند و می‌پرسند و او از ترس قضاوت و درک نشدن جوابی کلی می دهد؛ خیانت کرد- معتاد بود.

واکنش اطرافیان احساس سردرگمی، خشم و افسردگی را در او بیشتر و روزگارش را سیاه کرده است، با این حال پرسش ها تمامی ندارند، از دوست و اقوام تا همکلاسی و همسایه او را مجبور به پاسخ کرده و نگاه‌ها دست از سرش برنمی‌دارند. پس بهترین راه چیست؟ بله، دروغ؛ تا کم کند از بار سنگین نگاه‌ها و نیش کلام‌ها.

پاسخ چه راست باشد و چه دروغ در نهایت به چند رفتار کلی خلاصه می‌شود. یا سرزنش می‌شود یا دلداری‌اش می‌دهند یا آینده تلخی را برایش متصور می‌شوند یا حکم به آزادی‌اش می‌دهند یا حتی به اسم دلسوزی لیست تمام زنان و مردان شهر را جلویش قرار می‌دهند که ای داد بیداد نمی‌شود تا آخر عمر تنها بمانی.

وقتی نوبت به طلاق می‌رسد بسیاری از ما نمی‌دانیم چه باید بگوییم و البته چه چیزهایی را نباید بگوییم. نتیجه آن که گاهی حرف‌هایی را به فردی که طلاق گرفته می‌زنیم که نباید آن‌ها را به زبان بیاوریم. 

جملاتی مانند «آخه تو که خوشحال به نظر می‌رسیدی»، «من فکر می‌کردم ازدواج خوبی داری»، «ای بابا! متأسفم!»، «آره خب این روزها حدود یک سوم ازدواج‌ها به طلاق می‌رسه!»، «تا آخر مهریه‌ات را ازش بگیر!»، «نگذار مهریه را بگیره و کیف کنه!»، «مطمئنی انتخابی که کردی بهترین انتخاب بوده؟» «آخه تو بچه داری!»، «از ازدواج تو که خیلی می گذشت!»، «تو که هفت، هشت سال باهاش بودی!» و غیره که با گفتن آن به فردی که طلاق گرفته احساس درد و ناراحتی می‌دهیم بدون آنکه متوجه عواقبش باشیم و همانطور که گفتیم واکنش اکثر افراد به جامعه ای که بی پروا او را در مدار قضاوت خود قرار می دهند دروغ است.

در این راستا با دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، درباره علت هایی که چرا فرد طلاق گرفته مجبور به دروغ می شود به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید:

دروغ زوجین حاصل عدم وظیفه مداری و مسئولیت پذیری است

قرایی‌مقدم علت دروغ در طلاق‌ها را ناشی از فرافکنی افراد دانست و گفت: عدم وظیفه مداری و مسئولیت پذیری مهمترین عامل ایجاد چنین پیشامدی است.

وی ادامه داد: متاسفانه والدین ما در آموزش مواردی که ذکر شد ضعیف عمل کردند و این موضوع سبب شد تا هرکسی وظیفه خود را گردن دیگری بیاندازد و در نتیجه به هنگام طلاق به دنبال دلایل واهی و دروغین برای خلاصی از یکدیگر و اطرافیان باشند.

3 فاکتور مهم؛ خیانت، اعتیاد و بی مهری

این جامعه‌شناس افزود: عموما زنان با عناوینی مانند ناتوانی جنسی، کم محبتی یا اعتیاد سعی بر سرپوش گذاشتن بر روی اشتباهات‌شان دارند و مردان نیز با دلایلی مانند کم محبتی و بی مهری یا خیانت عدم مسئولیت پذیری خود را توجیه می کنند.

قرایی‌مقدم مهمترین عامل دروغ افراد در طلاق‌هایشان حفظ شان و منزلت‌شان دانست و گفت: یکی از دلایل این اتفاق شکل نادرست ازدواج است چراکه ازدواج‌های ما دیگر ازدواجی حاصل شده از ادراک و منطق نیست.

وی با اشاره به اینکه طلاق ها در جامعه ما هر روز در حال افزایش است ادامه داد: عدم توجه به مواردی که زیرساخت های یک زندگی مشترک را می سازد، زمینه ساز افزایش آمار طلاق در جامعه است. همان طور که هم اکنون در هر 3 دقیقه یک طلاق در حال اتفاق است.

جامعه ایران نسبت به طلاق بدبین است

قرایی‌مقدم شکل برخورد با افرادی که در معرض طلاق قرار می‌گیرند را نادرست عنوان کرد و ادامه داد: اصولا جامعه ایران نسبت به طلاق بدبین است و به راحتی این اتفاق در میان افراد خانواده، دوستان و جامعه هضم نمی‌شود.

وی ادامه داد: طلاق برای زنان پرآسیب‌تر است چراکه تمام وجهه خود را در جامعه از دست می‌دهند و شرایط زندگی برای‌شان دشوارتر می شود، البته برای مردان نیز با اندکی تفاوت این اتفاق رخ می‌دهد همانگونه که در گذشته و اکنون اصطلاح «مردِ زن طلاق» یک ناسزا محسوب می‌شد.

طلاق سنگین است

این جامعه شناس با اشاره به اینکه موضوع طلاق یک آسیب اجتماعی در تمام جوامع محسوب می‌شود ادامه داد: در ایران به دلایل سنتی و باورها، طلاق در میان مردم ناپسند است. به این ترتیب برخی از رفتارهایی که در مواجه با این افراد صورت می‌گیرد ناشی از بزرگی و سنگینی این رخداد در میان مردم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز