آسیبی ۷۰ ساله که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود؛

کوچ معتادان هرندی به مناطق مرکزی پایتخت!/ هفت تیر شعبه ۲ هرندی می‌شود؟+ فیلم

۱۳۹۸/۰۵/۲۶ - ۰۵:۲۰:۰۳
کد خبر: ۸۸۴۸۷۲
کوچ معتادان هرندی به مناطق مرکزی پایتخت!/ هفت تیر شعبه ۲ هرندی می‌شود؟+ فیلم
حضور 3000 معتاد در هرندی همچنان مورد بحث است این در حالی است که این مصرف در انظار عمومی مواد مخدر تنها به هرندی و زیر پل مدیریت خلاصه نمی‌شود و معتادین در حوالی هفت تیر نیز جا خوش کرده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ از پاتوق‌های خطرناک تهران است. معتادین در کنار خیابان به خود سرنگ می‌زنند و همان جا نعشه می‌کنند. خانواده‌ها چنان چه مجبور باشند در آن مناطق زندگی می‌کنند اما بیشتر محلیان و بومیان پا به فرار گذاشته‌اند. بیش از 6 دهه محله، قرار جویندگان مواد مخدر و مصرف‌کنندگان شده است. کسی هم گویی کاری به کارشان ندارد فقط در برخی زمان‌های مشخص می‌دانند که ضابطین سر می‌رسند و معتادین در آن بازه زمانی پا به فرار می‌گذارند در غیر این صورت به کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری، که بعضا با حقارت و کتک همراه است، فرستاده می‌شوند و بعد از رهایی دوباره در همان کوچه‌ها جا خوش می‌کنند.

 به گفته مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی «بیش از 3000 معتاد متجاهر در محله هرندی و محلات اطراف آن زندگی می‌کنند.» که این آمار سبب شده هرندی را به مخوف‌ترین محله تهران تبدیل کند چراکه مصرف مواد در انظار عمومی و بعضا صحنه‌های دردناک و اور دوز و حتی به گفته عضو سابق شورای شهر اتفاقات بدتر از برده‌داری در این گونه محلات هر روزه رقم می‌خورد. اما به نظر می‌رسد همان‌گونه که سایر مسائل عمده و آسیب‌های اجتماعی تاکنون رفع نشده است؛ این موارد هم همچنان ادامه پیدا می‌کند.

  مردم ساکن از این منطقه گریزان شده و محله در تصرف معتادین است وقتی نام هرندی بیاید به یاد اعتیاد می‌افتید و نه امر دیگری. اما رفتارهای ضربتی مانند سایر طرح‌های شکست خورده 60 سال است که در این منطقه بی‌اثر بوده و مثال روز از نو روزی از نو در این مورد مصداق دارد.

مانورهای نمایشی و آسیبی که همچنان نفس می کشد

فرمانده پلیس تهران بزرگ در تاریخ 11 بهمن 97  از جمع آوری محل تجمع و پاتوق‌های معتادان متجاهر در محله‌های شوش، مولوی و هرندی خبر داد.

وی همچنین در 28 خرداد ماه سال جاری به جمع‌آوری ۲۳ هزار معتاد از محلات تهران اشاره کرد و عنوان کرد: امسال هرندی از لوث معتادان متجاهر پاک می‌شود.

این در حالی است که اهالی و کسبه منطقه هرندی، شوش و مولوی از حضور این معتادان چند هفته پس از طرح‌های ضربتی خبر دادند. اما همه داستان به اینجا ختم نمی‌شود. معتادین محله‌های مذکور به سایر نقاط تهران کوچ کردند و این زخم را به سراسر پایتخت حتی نقاطی که تاکنون آلوده نبوده نقش بستند و به نظر می‌رسد برخی طرح‌های جهادی‌وار بیشتر به شوهای تبلیغاتی مخاطب پسند شباهت دارد.

با وجود این در برخی محله‌ها و مناطق پایتخت حضور معتادین در حال گسترش هستند حتی در مناطقی که تا کنون معتادین دیده نمی‌شدند به وضوح در کنار خیابان‌ها می‌نشینند و به مصرف موارد در روز روشن مبادرت می‌کنند.

مواد کشیدن کنار خیابان‌های پرتردد پایتخت

فارغ از مصرف مواد در خیابان‌های مرکزی چون هفت تیر، توهمات ناشی از آن برای مناطق مرکزی و پر تردد شهر می‌تواند تبعاتی داشته باشد که کمتر بدان‌ها پرداخته می‌شود و این معضلات با مانورهای مقطعی نه تنها حل نمی‌شود بلکه معتادین از منطقه‌ای به منطقه ی دیگر کوچ می کنند. در گذشته حضور فاضلاب خواب‌ها را در مناطق شمالی داشتیم و معتادان در زیر پل مدیریت، پل ری و... دیده شده اما این روزها در حوالی هفت تیر نیز حضور آنان فعالانه ملاحظه می‌شود و گویی دیگر معتادین قصد دارند از محله محوری دست بکشند و در پایتخت قارچ‌گونه منتشر شوند! در این راستا تاکنون فعالیتی تاثیرگذار مشاهده نشده و دستگاه‌های متولی امر همانند سازمان بهزیستی، پلیس، وزارت کشور و... عقب کشیده‌اند و کار را به دست سازمان‌های مردم نهاد با هزینه‌های خیریه‌ای سپرده‌اند که این سوال همچنان مطرح است سازمان‌های مردم نهاد  در سطح وسیع چه فعالیت اثرگذاری می‌توانند داشته باشند؟

نظر شما