شریعتمداری در آیین بدرقه تیم ملی مهارت به مسابقات جهانی مهارت گفت:

فقدان مهارت ضعف بزرگ نظام مهارت آموزی است

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۱۵:۵۹:۵۵
کد خبر: ۸۸۴۸۸۶
فقدان مهارت ضعف بزرگ نظام مهارت آموزی است
بعد از ظهر امروز(23 مردادماه) آیین بدرقه تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران به چهل و پنجمین دوره مسابقات مهارت که در شهر کازان روسیه برگزار می شود با حضور محمد شریعتمداری؛ وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سلیمان پاک سرشت؛ رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ در ابتدای این مراسم افراد شرکت کننده در این مسابقات به دغدغه های خود در زمینه هایی که مهارت دارند پرداختند و از نگرانی های خود پس از اتمام مسابقات به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفتند.

در ادامه رییس سازمان فنی حرفه ای کشور، در این مراسم به ارائه آمارهایی در رابطه با حضور تیم های شرکت کننده  در طول سالیان گذشته در این مسابقات پرداخت و گفت: در طی سالیان گذشته در مجموع  در 12 دوره در این مسابقات شرکت کرده ایم که 3 دوره اول شرکت در این مسابقات به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد و 9 دوره مابقی از سال 2000 میلادی به بعد است که ماحصل حضور در این مسابقات 5 مدال نقره، 5 مدال برنز و 38 مدال افتخار بوده است.

وی در ادامه نیز گفت: در این دوره مسابقات نیز شاهد حضور 1300 نفر رقابت کننده در 56 رشته مختلف به رقابت خواهند پرداخت و کشور ما نیز با 10 شرکت کننده در این مسابقات حضور خواهد یافت.

همچنین در ادامه نیز شریعتمداری؛ وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با آرزوی موفقیت برای نفرات اعزامی به این مسابقات بیان کرد: امروز فقدان مهارت ضعف بزرگی برای نظام مهارت آموزی به شمار می رود و این آمار که ۴۷ درصد فارغ التحصیلان دارای مهارت کافی و متناسب با انتظار نیستند، رقم بالایی است.

شریعتمداری با بیان اینکه جهان کار در حال تغییرات گسترده است گفت:در حوزه کار و کارآفرینی جهان در حال پوست اندازی است. در گذشته کارآفرینی شاید در حوزه صنایع سخت و سیمان و فولاد تعریف می شد ولی امروز به همه رشته ها و آی تی و آی سی تی حتی ارزهای رسمی و بیت کوین ورود کرده است.

به اعتقاد وی تحولاتی که در بازار کار اتفاق می افتد معطوف به دانش و مهارت است و ایرانیان نیز به لحاظ علمی و توانایی های ذاتی در جایگاه قابل اعتنایی قرار دارند.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:در حال حاضر مسایل مهارتی در دنیا در سطح شورا دنبال می شود ولی ما در داخل کشورمان این مسئولیت را تنها بر دوش سازمان آموزش فنی و حرفه ای قرار داده ایم لذا درصدد هستیم  دبیرخانه شورای عالی مهارت به این مساله ورود کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت مسابقات جهانی مهارت، برنامه ریزی‌ها برای مسابقات سال آینده  به لحاظ تامین و تدارک و لجستیک باید از حالا معطوف و مدنظر باشد.

شریعتمداری در عین حال حضور ۱۰ رشته از مجموع سی و سه رشته شرکت کننده در مسابقات ۲۰۱۹ جهانی مهارت گفت: اینکه علیرغم آمادگی کشورمان در ۳۳ رشته امکان حضور با ۱۰ رشته برای ما مهیا شده باعث تاسف است و این امر به دلیل شرایط کشور ایجاد شده ولی انتظار داریم با قلت تعداد وارد مسابقات می شویم با کثرت مدال بازگردیم.

وزیر کار همچنین به تیم ملی مهارتی اعزامی به مسابقات جهانی مهارت وعده داد: در صورت کسب مدال، پاداش و جوایز ویژه ای برای مقام آوران این دوره از مسابقات درنظر خواهد گرفت و مساله سربازی آنها را با مکاتباتی که در این خصوص صورت گرفته پیگیری خواهد کرد.

به گفته شریعتمداری از طریق بانک‌های توسعه تعاون و رفاه کارگران نیز تسهیلاتی برای کارآفرینی در اختیار مدال آوران قرار می گیرد و از حضور آنها در بخشهای مختلف استفاده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، تیم ملی مهارت کشورمان با حضور ۱۰ نفر رقابت کننده و ۲۰ نفر مترجم و کارشناس فردا تهران را به مقصد کازان روسیه و برای شرکت در چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت ترک خواهد کرد.

ایران طی سالهای گذشته در ۹ دوره از مسابقات جهانی شرکت کرده و در مجموع سه مدال نقره و پنج مدال برنز و ۳۸ مدال افتخار را کسب کرده است.

سازمان فنی و حرفه ای از سال ۲۰۰۱ بعنوان نماینده رسمی ایران در مسابقات جهانی مهارت حضور دارد و در رقابتهای امسال ۱۳۰۰ شرکت کننده به رقابت با همدیگر می پردازند.

 

همچنین خبرنگار خبرگزاری برنا در انتها گفتگویی را با تنها بانوی حاضر در این تیم داشت.

اُوین رشیدی تنها بانوی حاضر در تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران با بیان دغدغه های خود گفت: متاسفانه در خصوص رشته گرافیک که من با این رشته در اینده مسابقات شرکت می کنم در استان ما یعنی استان کرمانشاه باید بگویم که توجهی خاص به آن نمی شود و امیدواریم با حمایت از این رشته و از این صنعت شاهد تربیت نیروهای زبده در این عرصه باشیم.

وی ادامه داد: از مسئولان و متولیان امر مهارت در کشور نیز خواهشمندیم به صورت دقیق تر حمایت های خودر از مبحث مهارت علی الخصوص در بین جوانان انجام دهند تا شاهد رشد هرچه بیشتر افراد در زمینه های مختلف مهارتی فنی و حرفه ای باشیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز