۹ شهریور روز ملی حفاظت از "یوزپلنگ"

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۰۸:۴۳:۰۵
کد خبر: ۸۹۱۸۹۵
۹ شهریور روز ملی حفاظت از یوزپلنگ
۹ شهریور روز ملی حفاظت از "یوزپلنگ" نام گرفته است؛ این نامگذاری در سال ۱۳۸۶ و به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی انجام شده است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ در نهم شهریور ماه 1373 یک یوز مادر و سه توله‌اش برای یافتن آب و غذا به شهر بافق استان یزد نزدیک شدند اما فردی غیر بومی که شناختی از یوزپلنگ نداشت، به دلیل ترس از یوزپلنگها به آنها حمله کرد.

در این واقعه یوز مادر از صحنه گریخت، دو توله نر و ماده تلف شدند و یک توله ماده که زخمی شده بود به تهران منتقل شد و 9 سال در پارک پردیسان در شرایط اسارت زندگی کرد؛ نام «ماریتا» برای این توله‌یوز انتخاب شد؛ ماریتا در زمستان 1382 تلف شد.

تا پیش از واقعه شهریور 73، برخی تصور می‌کردند که یوزپلنگ برای همیشه در ایران منقرض شده است، اگرچه ماریتا سرنوشت مطلوبی نداشت اما تبدیل به نمادی برای امید به بقای یوزپلنگ شد؛ سالگرد این واقعه توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی به عنوان روز حفاظت از یوزپلنگ به دبیرخانه پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ پیشنهاد شد و پس از تأیید معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی به ثبت رسید.

ایده پردازان این رویداد ملی هدف از گرامیداشت چنین روزی را آگاه‌سازی در مقیاس ملی عنوان کرده‌اند در راستای تحقق این هدف ارزشمند است که همه ساله سمنها، رسانه‌ها، مدارس و سایر دست‌اندرکاران در تاریخ 9 شهریور گرد هم می‌آیند تا از طریق برنامه‌های مختلف بالاخص آگاه‌سازی، صدای استمداد یوزها را هر چه بلندتر به گوش هموطنان برسانند.

بدیهی است توجه مسئولان حفاظت از محیط زیست، کارشناسان، متخصصین علاقمندان و دوستداران حیات وحش، رسانه‌ها و پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر عمران ملل متحد فعالیت می کند نیز با ایجاد فعالیتهای مختلف حفاظت، آموزش، آگاه سازی و پژوهش به وظایف خود در حفظ این گونه حیوانی کمیاب عمل کنند.

در 17 سال گذشته، تلاش مسئولان پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برای این بوده تا با همکاری طیف گسترده ای از نهادهای شناخته‌شده بین المللی و داخلی مانندIUCN سمن‌ها، علاقمندان و متخصصین، جوامع محلی، ذینفعان و مسئولین اجرایی، قضایی و نمایندگان محترم مجلس هر چه بیشتر به بقاء یوزهای کشور اهتمام ورزند، چرا که یوزپلنگ تنها یک میراث طبیعی متعلق به یک منطقه خاص نیست بلکه هدف از حفاظت آن ها پاسداشت یک میراث ملی و جهانی است.

نظر شما