شهربانو امانی در گفتگو با برنا:

کودک مادرها سر چهارراه‌های تهران/ نیاز به حضور سمن‌ها و خیران برای ممانعت از سوءاستفاده‌گری به نام دین با کودک همسری

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۰۵:۱۸:۲۰
کد خبر: ۸۹۴۳۱۵
کودک مادرها سر چهارراه‌های تهران/ نیاز به حضور سمن‌ها و خیران برای ممانعت از  سوءاستفاده‌گری به نام دین با کودک همسری
شهربانو امانی ضمن انتقاد از عدم تصویب لایحه کودک همسری در مجلس به لزوم توجه به کودک همسرانِ کف خیابان‌ها تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این روزها دوباره بحث داغ کودک همسری مورد توجه قرار گرفته است و جامعه نسبت به عقد دختر 9 ساله با پسری 22 ساله به شدت واکنش نشان داده است. تا جایی که دادستان منطقه مربوطه این عقد را باطل اعلام کرد. اما بسیاری از کودکان کار در پایتخت و سر چهارراه‌ها حضور دارند که درست بیخ گوش فعالان اجتماعی، نه تنها کودک همسر هستند بلکه به تعبیر عضو شورای شهر تهران کودک مادر بوده ولی جامعه و رسانه‌ها آنان را نمی بینند.

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران، در این رابطه به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: وجدان عمومی جامعه نسبت به کودکان حساس است. به خصوص اینکه در شبکه‌ای اجتماعی این موضوع سر و صدای بسیار به پا کرد. ایران جزو کنوانسیون حمایت از حقوق کودک و عضو یونیسف است لذا کودک همسری در کشور مورد نکوهش قرار می‌گیرد و متاسفانه دختران بی پناه مورد آسیب قرار می گیرند و قانون فروشی رخ می دهد.

وی افزود: قانون اگر نتواند جلو ناهنجاری کودک همسران را بگیرد توجیه پذیر نیست. علت های مختلفی مانند فقر و... سبب این اتفاق می شود اما اگر خانواده ها به هر دلیلی نتوانند کودک خود را سرپرستی کنند، این حمایت جز وظایف حاکمیت قرار می‌گیرد.

30 درصد کودکان کار و خیابان، دختران هستند

امانی در رابطه با حضور کودک همسران به عنوان کودک کار تصریح کرد: هر کشور از بچه‌های بی پناه باید حمایت کند. در این چارچوب آمار خاصی وجود ندارد که بگوییم چقدر کودک کارِ کودک همسر وجود دارد اما 30 درصد کودکان کار و خیابان ، دختران هستند.

وی با ابراز تاسف حضور دختران به عنوان کودک کار گفت: در کنار گوش و چشم نهادهای مدنی، دختران کار و خیابان هستند که اتفاقات زیادی از جمله کودک همسری برای آن‌ها اتفاق می‌افتد که رسانه آن‌ها را نمی‌بیند.

مخالفت با کودک همسری از نقاط ضعف پارلمان نشینان

نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه لایحه کودک همسری در حالی با مخالفت رو به رو شد که در هزاره سوم هستیم  این یکی از نقاط ضعف برای پارلمان نشینان بود. حتی اگر از نظر عرفی و خلاهای قانونی مشکلاتی برای این بچه‌ها به وجود بیاید مجلسی‌ها پیش از همه باید به داد این کودکان برسند.

حتی یک کودک همسری در کشور نگران کننده است

امانی در پاسخ به این سوال که برخی از این بچه‌ها به طور غیر رسمی به عقد افراد در می آیند، گفت: باید تلاش کنیم وجدان عمومی جامعه حساس باشد. اینقدر که روی مدرسه سازی حساس هستیم و نگران مدارس فرسوده‌ایم که جان بچه های ما را در خطر قرار می دهد چرا نگران نا امنی و از بین رفتن روح و روان کودکان نیستیم. «بای ذنب قتلت» تنها نگران جسم دختران نیست.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حتی اگر کودک همسری عرف برخی از خانواده ها در برخی نقاط محدود کشور باشد باید نگران بود، افزود: حتی  آمار یک نفر کودک همسر هم زیاد است.

کودک مادران سرچهارراه تهران

نماینده اسبق مردم در مجلس در پاسخ به این سوال که در تهران وضعیت کودک همسری چگونه است بخصوص در میان کودکان کار، چنین توضیح داد: در سر چهارراه ها کودکانی را می بینیم که بچه بغل دارند و می‌توانیم بگوییم کودک مادر هستند. این افراد باید در پناه قانون و در پناه حاکمیت باشند.

از رئیس قوه قضاییه انتظار اتفاق خوبی در منع کودک همسری داریم

امانی با اشاره به اینکه کودک همسری مصداق عینی کودک آزادی است، یادآور شد: رئیس جدید قوه قضائیه گفته بودند هر محدودیتی خشنونت است و ایشان به این امر واقف هستند و امیدوارم تغییر رویکرد را در عمل به خصوص در این حوزه ببینیم و از ایشان انتظار داریم اتفاقات خوبی در این حوزه رخ بدهد.

وی اضافه کرد:  اگر وجدان عمومی جامعه حساس باشد وقتی عاقدی صیغه موقت می خواند به جای این کار برای بچه‌ها، می‌تواند به عنوان حامی دینی آنان باشد و این کودکان را در زمینه مشکلاتی چون مشکلات مالی یاری دهد. چراکه این افراد می توانند نهاد ها را در جریان بگذارند تا حمایت صورت بگیرد.

نیاز به حضور موثر سمن‌ها و خیران برای ممانعت از  سوءاستفاده‌گری به نام دین در امر کودک همسری

امانی تصریح کرد: لازم است سازمان‌های مردم نهاد و خیرین در این راستا فعالیت کنند. اگر دینداران در این زمینه فعالیت کنند کمتر شاهد این اتفاقات خواهیم بود. از این رو از سوءاستفاده‌کنندگان به اسم دین، جلوگیری می‌شود.

عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: اگر این کودکان امروزه با صیغه موقت مورد حمایت قانون قرار بگیرند و وجدان جامعه درگیر نشود و واکنش نشان ندهد، فردا باید منتظر ناهنجاری و هنجارشکنی باشیم چراکه امروز مورد حمایت قرار نگرفتند.

نظر شما