یک بانوی کارآفرین:

امروزه نمی‌توان نقش زنان را نادیده گرفت/ زنان توانایی احراز پست‌های مهم در سطوح بالای مدیریتی را دارند

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۵:۰۶:۲۷
کد خبر: ۸۹۴۸۹۴
امروزه نمی‌توان نقش زنان را نادیده گرفت/ زنان توانایی احراز پست‌های مهم در سطوح بالای مدیریتی را دارند
یک کارآفرین گفت: زنان توانایی احراز پست‌های مهم در سطوح بالای مدیریتی را دارند و امروزه نمی‌توان نقش زنان را نادیده گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ورود زنان در عرصه‌های گوناگون و سطوح مختلف مدیریتی از موارد اجتناب ناپذیری است که باید از سوی تمامی قشرهای مختلف جامعه مورد پذیرش واقع شود، چون همانند گذشته زنان در خانه نخواهند ماند و آنان نیز همچون مردان در جوامع مختلف حضور خود را با طی کردن مدارج عالیه به اثبات رسانده‌اند.

در ایران نیز با توجه به آمار بالای زنان تحصلیکرده و حضور آنان در فعالیت‌های مدنی و اجتماعی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین اجزاء این فعالیت‌ها، باید انتظار داشت تا چند سال آینده شاهد حضور هرچه پر رنگ‌تر زنان در حوزه‌های مختلف مدیریتی و سیاستگذاری باشیم، البته این نکته نباید فراموش شود که در بدنه دولت به عنوان اصلی‌ترین سیاستگذار جامعه ایرانی چندین زن وجود دارند و داشته اند که همواره نظرات مهم و مورد بحثی را ارائه داده اند.

ماهرخ فلاحی، بانوی کارآفرین، در رابطه با این موضوع که باتوجه به آمار بالای زنان تحصلیکرده در ایران و حضور آن‌ها در زمینه‌های مختلف، آینده ایران را چطور می‌توان پیش‌بینی کرد؟ گفت: چون زنان بیشتر از مردان دارای لطافت اخلاقی و عواطف هستند و گماردن آن‌ها در پست‌های مهم همراه با چالش‌های مختلف نبوده، می‌توان گفت اگر در پست‌های مهم‌تر از بانوان استفاده و از توانایی‌هایی آنان بهره‌برداری کامل شود شاهد خواهیم بود سطح مدیریتی در کشور با رشد و توسعه همراه می‌شود.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: اگر به بخش‌ها و سازمان‌هایی که در اختیار بانوان بوده و یا در راس آن یک زن به عنوان مدیر حضور داشته نگاهی بیاندازیم خواهیم دید تمامی امور طبق روال و ضوابطی که وجود دارد پیش رفته و آمار تخلفات در آن بخش‌ها در پائین‌ترین سطح خود قرار دارد که دلیل اصلی این موضوع نیز قانونمند بودن زنان نسبت به مردان است که در پژوهش‌هایی که صورت گرفته کاملا مشهود است.

فلاحی افزود: البته این به این معنی نیست که زنان از تخلف مبرا هستند بلکه وجود دارند زنانی که همواره با تخلف کارهای خود را انجام داده‌اند اما نکته حائز اهمیت این است که بیشتر زنان نسبت به مردان، مقابل قانون و مقررات گردن می‌نهند و ضابطه‌مندی را در بیشتر امور رعایت می کنند.

این بانوی کارآفرین در پاسخ به این سوال که جامعه مردان در مقابله با حضور زنان در عرصه‌های مختلف و به‌خصوص حیطه مدیریت تا به چه حد می‌تواند مقاومت کند؟ بیان داشت: امروزه دیگر نمی‌توان نقش زنان را نادیده گرفت و به هر میزانی که در مقابل زنان جبهه‌گیری صورت گیرد نهایتا شاهد خواهیم بود این جبهه شکست می‌خورد و زنان به تمامی امور ورود پیدا می‌کنند. در گذشته کمتر به زنان اجازه تحصیل داده می‌شد اما دیدیم که این انحصار از دست مردان خارج شد و آنان نیز پذیرفتند زنان باید همچون آنان تحصیل کنند و به رتبه‌های علمی بلند مرتبه برسند و تمامی مدارج عالیه را می‌توانند طی کنند.

او تصریح کرد: امروزه نیز به همین شکل است، دیدیم که کمتر به زنان در عرصه‌های مختلف مدیریتی بها داده می‌شد اما تابوها در این خصوص شکست و در سطوح مختلفی همچون معاونت رئیس جمهور، وزارت و سفیر در کشور خارجی زنانی بودند که توانستد حضور یابند و به نحو احسن وظایف خود را نیز ایفا کردند.

در ادامه فلاحی در پاسخ به این سوال که تا چند دهه دیگر می‌توان انتظار داشت مدیریت زنان را در عالی‌ترین سطح مدیریت کشور داشته باشیم؟ گفت: همانطور که گفته شد در سطوح مختلف حتی در سطح وزارت و معاونت رئیس‌جمهور شاهد حضور زنان بوده‌ایم و اگر به همین منوال روبه جلو حرکت کنیم شاهد خواهیم بود نیروهای زبده زن می‌توانند مشاغل مهمی را احراز کنند. در خصوص زمان این موضوع نمی‌توان پیش‌بینی درستی انجام داد چون تمامی موضوعات به سیاست‌هایی باز می گردد که از سوی دولتمردان اتخاذ می‌شود و در راس آن‌ها شخص رئیس‌جمهور باید نگاهی جامع‌تر نسبت به توانایی بانوان داشته باشد تا شاهد باشیم بانوان از اعضای اصلی تشکیل دهنده بدنه دولت هستند.

این بانوی کارآفرین در پایان نیز خاطرنشان کرد: شاید اگر نوع سیاست‌ها تغییر کند از فردا شاهد حضور گسترده زنان در کابینه باشیم و اگر نوع نگاه‌ها تغییر نکند و توانایی قشر بانوان را نخواهیم ببینیم تا چندین دهه دیگر زنان در جایگاهی همچون موضوع سیاستگذاری عمومی نداشته باشند و فقط در قالب فعالیت‌های مدنی و اجتماعی به کنش‌های خود ادامه می‌دهند.

نظر شما